(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
شیراز شهر صنایع دستی | جاهای دیدنی و مکان‌های تاریخی شیراز

جاهای دیدنی شیراز

جاهای دیدنی و مکان‌های تاریخی شیراز


20 جاذبه گردشگری، مکان تاریخی و سنتی در شیراز


شیراز شهر شعر و عطر بهار نارنج است. علاوه بر شهر باغ و ادب ایران، تخت جمشید بزرگ‌ترین و نام‌آورترین بنای تاریخی جهان در نزدیکی این شهر قرار دارد. این شهر با تمام ویژگی‌های شهری و تاریخی‌اش، به‌تنهایی می‌تواند یکی از ارزشمند‌ترین مناطق گردشگری ایران محسوب شود. در اردیبهشت ماه این شهر با شکوفه‌های بهار نارنجش به بهشتی زمینی تبدیل می‌شود. مردم بسیار مهمان‌نواز، مهربان، جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی، غذاهای لذیذ محلی و روستاهای باصفای اطرافش همه و همه باعث می‌شود مردم انگیزه بسیاری برای سفر به شیراز داشته باشند. جاذبه‌های گردشگری شیراز تعداد فراوانی دارد که هر کسی با هر سلیقه‌ای را، درگیر خود می‌کنند. آرامگاه مشاهیر مانند حافظیه، سعدیه و آرامگاه خواجوی کرمانی در این شهر تاریخی قرار دارد. باغ‌های زیبای ایرانی از جمله نارنجستان قوام، ارم و دلگشا همه ساله گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. اماکن مذهبی مانند بارگاه شاهچراغ، مسجد جامع عتیق و مسجد بسیار زیبای نصیرالملک در شیراز واقع شده‌اند. آثار تاریخی مانند پاسارگاد، تخت جمشید، دروازه قرآن، ارگ کریم‌خانی، نقش رستم و نقش رجب و انواع موزه‌ها در این شهر یا اطراف آن هستند. خلاصه اینکه لیست جاهای دیدنی شیراز یک لیست بی‌انتهاست. به علت تعداد زیاد جاهای دیدنی شیراز، در این صفحه مکان های جذاب تاریخی شیراز معرفی می‌شوند و به جاهای دیدنی اطراف شیراز، و باغ های آن، در صفحه‌ای جداگانه پرداخته می‌شود.

آرامگاه سعدی شیراز | جاهای دیدنی شیراز

مکان‌های تاریخی شیراز، آرامگاه سعدی

آرامگاه سعدی شیراز

آرامگاه سعدی (سعدیه) یکی از جاذبه‌های تاریخی و ادبی شهر شیراز است. در اطراف این آرامگاه بزرگان دیگری هم، بنا بر وصیت خودشان دفن شده‌اند. این مکان در ابتدا خانقاه سعدی بود و او اواخر عمر خود را در آن می گذراند. کریم‌خان‌زند دستور داد تا بنایی در مقبره‌ سعدی بنا کنند. پس از گذشت زمان، بنایی بر مقبره ساخته و مرمت‌هایی روی آن انجام شده‌است. ترکیب دو سبک سنتی و مدرن در کنار هم بسیار منحصر‌به‌فرد بوده و جلوه خاصی به این مکان بخشیده‌است. وجود حوض، درختان و گل‌های رنگارنگ هم بدون تردید در زیبایی سعدیه موثر بوده و نقش خاصی در آرامش بی‌بدیل این مکان ارزشمند داشته‌است.

آرامگاه حافظ شیراز | جاهای دیدنی شیراز

مکان‌های تاریخی شیراز، آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ شیراز | حافظیه

آرامگاه حافظ در یکی از قبرستان‌های شیراز به نام «خاک مصلی» قرار گرفته‌است. این مکان میعادگاه عاشقان حافظ است. مساحت این مکان حدود دو هکتار است و صحن‌های آن توسط تالاری از یکدیگر جدا شده‌اند. قدمت تالار حافظیه به دوران زندیه بازمی‌گردد و ۲۰ ستون سنگی دارد که ارتفاع هر یک از آنها به پنج متر می‌رسد. معماری این مکان به سبک معماری هخامنشیان و زندیان است و بر روی سنگ‌های مرمر آن، اشعار حافظ به شیوه‌ای زیبا کنده‌کاری شده‌است. به غیر از آرامگاه حافظ، محیط اطراف این مکان پر از باغ‌ها و درختان بلند است که بر جذابیت آن افزوده‌است.

آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز | جاهای دیدنی شیراز

مکان‌های تاریخی شیراز، آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی در شمال شهر شیراز و در دامنه‌ کوه صبوی قرار گرفته‌است. این آرامگاه چشم‌انداز زیبایی بر دروازه قرآن دارد و آب چشمه‌ رکن‌آباد از کنار مقبره عبور می‌کند که جلوه‌ای بسیار زیبا به آن بخشیده‌است. این شاعر در استان کرمان متولد شده و پس از سیر سفرهای متعدد در استان‌های مختلف، نهایتا در شهر شیراز درگذشت.

آرامگاه شاهچراغ شیراز | جاهای دیدنی شیراز

اماکن مذهبی شیراز، آرامگاه شاهچراغ

آرامگاه شاهچراغ شیراز

آرامگاه شاهچراغ، مقبره دو تن از برادران امام رضا، در سده‌ ششم هجری قمری و در دوران اتابکان فارس ساخته شد؛ اما بعدها در زلزله‌ شیراز ویران شد و اهالی دوباره شروع به ساخت این بارگاه کردند. گنبد و بارگاه این حرم مزین به کاشی‌کاری‌های زیبا، آینه‌کاری و انواع خطوط زیبای عربی و فارسی است. وجود یک حوض بزرگ فواره‌دار در قسمت مرکزی محوطه شاهچراغ بسیار تماشایی بوده که می‌تواند صحنه زیبایی را در مقابل چشمان همه ما رقم بزند.

ارگ کریم‌خان زند شیراز | جاهای دیدنی شیراز

مکان‌های تاریخی شیراز، ارگ کریم‌خان زند

ارگ کریم‌خان زند

ارگ کریم‌خان به عنوان بخشی از یک مجموعه بزرگ در زمان سلسله زندیه ساخته شده‌است. در دوره قاجاریه، حدود 40 سال از آن به عنوان زندان استفاده می‌شد. امروزه موزه‌ای است که توسط سازمان میراث فرهنگی ایران اداره می‌شود. یک پارک عمومی اطراف آن را احاطه کرده‌است. در داخل ارگ، عکس‌های ارگ کریم‌خان و همچنین تعدادی مجسمه قرار دارد. همچنین یک فروشگاه برای تهیه سوغات شیراز، درون ارگ وجود دارد. مردم محلی عصرها در اطراف ارگ کریم‌خان گردهم می‌آیند و قدم می‌زنند. آجرکاری شگفت‌انگیز بر روی برجک‌های تکیه‌گاه از ویژگی‌های ارگ است.

حمام وکیل شیراز | جاهای دیدنی شیراز

مکان‌های تاریخی شیراز، حمام وکیل

حمام وکیل شیراز

حمام وکیل یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در دوره زندیه، به دستور و پیگیری شخص کریم‌خان زند احداث شد. این بنا در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و موزه مردم‌شناسی شیراز در آن قرار دارد. حمام وکیل همانند سایر حمام‌های ایران از پیشرفته‌ترین و اصولی‌ترین معماری زمان خود بهره‌مند است.

بازار وکیل شیراز | جاهای دیدنی شیراز

مکان‌های تاریخی شیراز، بازار وکیل

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است که به فرمان کریم‌خان زند در دوره زندیه ساخته شده‌است. هم‌اکنون این بازار در مرکز شهر شیراز قرار دارد و از جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود. حیاط زیبا، کاروانسرا، مسجد، حمام، مغازه‌های قدیمی برای خرید قالیچه ایرانی، ادویه‌جات، صنایع دستی مسی و عتیقه‌جات از مشخصات این بازار زیبا است.

آب انبار وکیل شیراز | جاهای دیدنی شیراز

جاهای دیدنی شیراز، آب انبار وکیل

آب انبار وکیل شیراز | موزه آب

آب‌انبار وکیل یا موزه آب شیراز یکی از جاهای دیدنی استان فارس است که مانند آب‌انبارهای حافظیه، دیوانخانه و هفت‌تن به دستور کریم‌خان زند و به منظور تامین آب آشامیدنی مردم شیراز ساخته شده‌است. نام آب‌انبار وکیل به عنوان یکی از آب‌انبارهای دوره زندیه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.

مسجد وکیل شیراز | جاهای دیدنی شیراز

مساجد تاریخی شیراز، مسجد وکیل

مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل شیراز یکی از شاهکارهای معماری مسجد دوران زندیه می‌باشد که با دستور کریم‌خان زند ساخته شده‌است. مسجد وکیل در "سفرنامه به سوی اصفهان" پیرلوتی این گونه معرفی شده‌است: "امروز خوشبختانه موفق شدم وارد مسجد کریم‌خان شوم بی شبهه اگر مدتی در این جا بمانم به همه محل‌هایی که دخول به آن‌ها اکنون به‌طور کامل برایم ممنوع است، وارد می‌شوم. مردم این شهر نسبت به من بسیار ملایم و مهربانند. خطوط و نقوش معماری مسجد، ساده و بی‌آلایش است، ولی در همه جا، میناکاری و رنگ‌های سبز و قرمز دیده می‌شود و این تجمل به حد افراط رسیده‌است هیچ قسمتی از دیوار را نمی‌توان یافت که به دقت میناکاری نشده باشد. اکنون در کاخی لاجوردین و فیروزه فام هستیم."

مسجد جامع عتیق شیراز | جاهای دیدنی شیراز

مکان‌های تاریخی شیراز، مسجد عتیق

مسجد عتیق شیراز | مسجد آدینه

مسجد جامع عتیق قدیمی‌ترین مسجد شیراز است که مسجد جمعه یا آدینه نیز نامیده می‌شود. بنای اولیه این مسجد در زمان عمرولیث صفاری ساخته شده و بعدها در دوره سلاطین مختلف بازسازی شده‌است. این مسجد که در شرق حرم شاهچراغ قرار دارد از جاهای دیدنی شیراز است. مردم شیراز معتقدند که در زیر خدایخانه مسجد، عصای موسی وجود داشته‌است. همچنین بر این باور هستند که قبله قبل از تغییر به این سمت بوده و به این مسجد، مسجدالاقصی نیز می‌گویند. عده‌ای هم ادعا می‌کنند که این مسجد ابتدا آتشخانه بوده و بعدها تغییر کاربری داده‌است. حتی باور دارند که حضرت عیسی در این مسجد به همراه میکائیل و اسرافیل نزول کرده‌است.

مسجد نصیرالملک شیراز | جاهای دیدنی شیراز

جاهای دیدنی شیراز، مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک | مسجد صورتی

مسجد نصیرالملک یکی از زیباترین مساجد شیراز و ایران است که قدمت آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد. ساخت این مسجد زیبا توسط دو نفر از بهترین معماران ایرانی و با دستور حاکم وقت شیراز در سال 1255 آغاز شد و ساخت آن 12 سال طول کشید. شیشه‌های رنگی، طاق‌های بلند، کاشی‌های هفت رنگ، کاشی‌های گره‌چینی، کاشی‌های فیروزه‌ای، مقرنس‌های ظریف، سنگ مرمرهای زیبا، سنگ‌تراشی زیبا، نقش‌های گل‌و‌بته، نقوش اسلیمی و آیاتی از قرآن به خط ثلث و نستعلیق، در جای جای مسجد دیده می‌شود. استفاده از کاشی‌های تک رنگ فیروزه‌ای و ستون‌های سنگی حجاری شده در ایوان مروارید مسجد، آن را بسیار مسحورکننده کرده‌است. عبور نور خورشید از شیشه‌های رنگی و ترکیب رنگ آنها باعث شده تا در ساعاتی از روز، دنیایی از رنگ در مسجد به وجود بیاید و مناظر زیبا و آرامش‌بخشی را پدید آورد. نور آفتاب از شیشه‌های رنگی این مسجد بر روی نقش و نگار دیواره‌ها و طرح‌های روی آن منعکس شده و بر روی فرش کف مسجد می‌تابد. بهترین زمان برای بازدید این مسجد، قبل از ظهر است.

مسجد مشیر شیراز | جاهای دیدنی شیراز

جاذبه‌های گردشگری شیراز، مسجد مشیر

مسجد مشیر شیراز

مسجد زیبای مشیر یکی از بناهای معروف شهر شیراز است که در محله سنگ سیاه شیراز قرار دارد. کلیسای سنگ سیاه، حسینیه کردها، خانه فروغ‌الملک، خانه سعادت، امامزاده بی‌بی دختران، مسجد و حمام ایلخانی، بازارچه ارامنه و بازارچه حاج زینل که از جاهای دیدنی شیراز هستند، در این محله جای دارند. مسجد مشیر شیراز دارای چند شبستان و چند حجره دو طبقه است. این حجره‌‌ها در گذشته برای استفاده طلبه‌های علوم دینی ایجاد شده بود. کاشی‌کاری‌های محراب مسجد تماشایی است و سوره توحید را با خط نسخ روی سنگ‌های مرمرش نوشته‌اند. ضلع شرقی مسجد سردری به سمت بازار ارامنه دارد که به یک هشتی خاص می‌رسد. تاریخی‌ترین و زیباترین ساعت شیراز در مسجد مشیر قرار دارد.

عمارت شاپوری شیراز | جاهای دیدنی شیراز

مکان‌های لاکچری شیراز، عمارت شاپوری

عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز و از یادگارهای دوره پهلوی است. این باغ عمارت فوق‌العاده زیبا در دو طبقه و طی 5 سال ساخته شده و تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی است. ستون‌های مدور و منقوش گچی، کاشی‌کاری‌های طرح هخامنشی، حوض بزرگ زیبا، درختان سرو، افرا، چنار، انجیر، انار، نارنج و خرما این باغ را بسیار خاص کرده و گل‌های رز و شمعدانی زیبایی باغ را دوچندان کرده‌است. این بنا اکنون در قالب رستوران و کافی‌شاپ تغییر کاربری داده و یکی از مکان‌های لاکچری شیراز محسوب می‌شود.

عمارت کلاه فرنگی شیراز | جاهای دیدنی شیراز

مکان‌های تاریخی شیراز، عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی | موزه پارس

عمارت کلاه فرنگی در میان باغ زیبایی بنا شده و در زمان حکومت زندیه، محل پذیرایی میهمانان و سفیران خارجی و مراسم رسمی و اعیاد مختلف بوده‌است. بنا به وصیت کریم‌خان‌زند، جسد وی را در شاهنشین شرقی عمارت دفن کردند. در سال 1206، آقامحمدخان‌قاجار، به دلیل کینه‌توزی دستور نبش قبر وی را داد و استخوان‌های وی را به کاخ گلستان منتقل کردند. مجددا در زمان رضاشاه استخوان‌ها نبش قبر گردید و به این مکان عودت داده‌شد. عمارت کلاه فرنگی از سال 1315 شمسی به موزه تبدیل و عنوان موزه پارس بر آن نهاده‌شد. باغ نظر، آرامگاه وکیل، عمارت چهارفصل، باغ حکومتی و موزه پارس، نام‌های دیگر عمارت کلاه فرنگی است. نمای بیرونی عمارت به صورت هشت ضلعی است که با کاشی نگاره‌های گل و مرغ، نقوش اسلیمی، مناظر شکارگاه و صحنه‌های الهام گرفته از قصه‌ها و داستان‌های قدیمی، اسپرها و لچکی‌های کاشی‌کاری شده تزیین شده‌است. در این موزه آثار ارزشمندی از اشیای فلزی، سفالی، انواع سکه و مهر از هزاره چهارم پیش از میلاد تا دوره معاصر نگهداری می‌شود. مجموعه ۳۰ جلدی قرآن مربوط به زمان شاه ابواسحاق اینجو، مجموعه‌ای از نقاشی‌های آب رنگ لطفعلی صورتگر شیرازی در این موزه قرار دارد. همچنین تابلوی معروف کریم‌خان در حال کشیدن قلیان در این موزه قرار دارد. در این تابلو درباریان زند نیز به تصیور کشیده شده‌اند. شمشیر کریم‌خان‌زند نیز در این موزه نگهداری می‌شود.

خانه زینت‌الملوک شیراز | جاهای دیدنی شیراز

مکان‌های تاریخی شیراز، خانه زینت‌الملوک

خانه زینت‌الملوک شیراز

خانه زینت‌الملک یا زینت‌الملوک یکی از آثار تاریخی و معماری دوره قاجار است که ساخت آن حدود ۱۲ سال طول کشیده‌است. سقف بیشتر اتاق‌های این خانه چوبی است که با تصاویری از حیوانات، پرندگان و گل‌وبوته تزئین شده‌است. این خانه نزدیک باغ قوام قرار دارد و به وسیله راهی زیرزمینی به عمارت اصلی باغ قوام متصل می‌شود. در واقع این بنا اندرونی باغ قوام بوده‌است. در داخل این خانه مجسمه‌های مومی از مشاهیر و گذشته شیراز وجود دارد. دیدنی‌ترین قسمت خانه، تالار آیینه آن است.

سرای مشیر شیراز | جاهای دیدنی شیراز

مکان‌های تاریخی شیراز، سرای مشیر

سرای مشیر شیراز | سرای هنر

سرای مشیر در حوالی بازار وکیل بنا شده و پر از کاشی‌کاری‌های نفیس، ریزه‌کاری‌های چوبی، مقرنس‌کاری‌های عجیب و شیشه‌های رنگارنگ است. در حال حاضر حوضخانه سرا تبدیل به چایخانه و اطاق‌های سرا محلی برای عرضه هنرهای دستی و محلی استان فارس شده‌است.

دروازه قرآن | جاهای دیدنی شیراز

مکان‌های تاریخی شیراز، دروازه قرآن

دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن یکی از معروفترین بناهای تاریخی شهر شیراز می‌باشد که قدمت آن به دوران دیلمیان بازمی‌گردد. این دروازه، یکی از ۶ دروازه‌ ورودی به شهر شیراز در گذشته بوده و دلیل نامگذاری آن، دو جلد قرآن دست‌نویس است که بالای آن، در یک اتاقک نگهداری می‌شوند. این قرآن گذاشتن، براساس یک سنت ایرانی کهن انجام شده که مسافران هنگام خروج از شهر، از زیر آن رد شوند و سفری به سلامت داشته‌باشند.

مدرسه خان | جاهای دیدنی شیراز

اماکن تاریخی شیراز، مدرسه خان

مدرسه خان شیراز

مدرسه خان که از جاهای دیدنی شیراز است توسط الله وردی خان حاکم وقت شیراز، ساخته شد. وی از ملاصدرا فیلسوف در تبعید ایرانی، برای تدریس در این مدرسه، دعوت به عمل آورد تا بهترین دوران تدریس و رشد علمی ملاصدرا در این مدرسه، رقم بخورد. الله وردی خان در زمینه‌ تدریس به ملاصدرا اختیار تام داد و از وی خواست تا در انتخاب علوم تدریسی به سلیقه و اختیار خود عمل کند. در این مدرسه، علاوه بر دروس دینی مانند حکمت، فقه و فلسفه، علوم دیگر مانند ادب، نجوم، حساب، هندسه، زمین‌شناسی، جانورشناسی، گیاه‌شناسی و شیمی نیز تدریس می‌شد. بنابراین این مدرسه، یک دانشگاه به تمام معنا در زمان خود بود. مدرسه شامل ۱۰۰ حجره است که هر حجره دارای یک ایوان کوچک است و از پشت به یک راهرو متصل می‌شود. انواع هنرهای تزیینی مانند کاشی‌های معرق و رنگارنگ، خطوط اسلیمی، سقف گنبددار، نقوش گل‌وبوته، خطوط ثلث، نسخ و نستعلیق و نقوش پرندگان در این مدرسه دیده می‌شود. وجود حوض هشت‌ضلعی و باغچه‌های کوچک در حیاط مدرسه و درختان نخل و نارنج، زیبایی مدرسه را دوچندان کرده‌است.

گهواره دید | جاهای دیدنی شیراز

مکان‌های تاریخی شیراز، گهواره دید

گهواره دید شیراز

گهواره دید با قدمت ۱۰۰۰ ساله، در دوره دیلمیان بر بالاترین نقطه کوه‌ "چهل مقام" ساخته شد. این مکان در گذشته محلی برای دید‌بانی و ارسال پیام‌های اضطراری با بوق، انعکاس نور، آتش و دود بوده‌است. این بنا به شکل چهار طاق مربعی با سقف مخروطی ساخته شده و از سنگ و ساروج در ساخت آن استفاده شده‌است. ارتفاع سقف این بنای مربعی، حدود 7 متر است.

عمارت دیوانخانه | جاهای دیدنی شیراز

مکان‌های تاریخی شیراز، عمارت دیوانخانه

عمارت دیوانخانه شیراز

عمارت دیوانخانه شیراز معروف به عمارت دیوانخانه کریم‌خان‌زند یکی از مکان‌های تاریخی شهر شیراز است که قدمت آن به دوره کریمخان باز می‌گردد. معماری بنا، به سبک زندیه با تاثیر از مکتب اصفهان می‌باشد و تزئینات زیبا و چشم‌نوازی دارد.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟