(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
شیراز شهر صنایع دستی | جاهای دیدنی و مکان‌های تفریحی شیراز

جاهای دیدنی شیراز

جاهای دیدنی و مکان‌های تفریحی شیراز


20 جاذبه گردشگری، مکان تفریحی و لاکچری در شیراز


باغ عفیف‌ آباد شیراز | جاهای دیدنی شیراز

باغ عفیف‌ آباد شیراز

باغ عفیف‌ آباد شیراز

آمیزه‌ای از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و قاجاریه

عفیف آباد (باغ گلشن) از آثار تاریخی شهر شیراز است که شامل یک کاخ سلطنتی، موزه سلاح‌های قدیمی و یک باغ ایرانی است. این باغ هم‌اکنون در اختیار ارتش قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های سلاح خاورمیانه در آن وجود دارد. این باغ نمونه کاملی از هنر گل‌کاری ایرانی است. در موزه باغ، مجموعه‌ای از سلاح‌های سرد و گرم، انواع شمشیر، زره، نیزه، کلاه خود، سپر، انواع تفنگ‌های سرپر، سنگ چخماق، تفنگ‌های شکاری، تپانچه و انواع مسلسل نگهداری می‌شود. از سلاح‌های با ارزش در این موزه می‌توان به تفنگ‌های شخصی فتحعلی‌شاه، ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه، رضاشاه، محمدرضاشاه و همچنین اسلحه‌های رزمندگان نهضت جنگل و مسلسل آب‌انباری رئیس علی دلواری اشاره کرد. ستون‌های گچی، سرستون‌هایی با الگوی تخت جمشید، مجسمه شیرها، ساختمانی دو طبقه به همراه حدودا ۳۰ اتاق دلنشین و باصفا، گچ بری و مقرنس کاری از ویژگی‌های باغ عفیف‌آباد شیراز هستند. در پیشانی ساختمان نگاره‌ای از تاجگذاری یکی از پادشاهان ساسانی با کاشی آراسته شده‌است. این باغ آمیزه‌ای از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و قاجاریه است.

باغ دلگشا شیراز | جاهای دیدنی شیراز

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا شیراز

باغ دلگشا در نزدیکی آرامگاه سعدی واقع شده‌است و در دامنه‌ کوهستان قرار دارد. سابقه‌ آبادانی باغ دلگشا به زمان پیش از اسلام و دوران ساسانیان باز می‌گردد. با وجود درختان نارنج، مسلما بهترین زمان بازدید از باغ دلگشا فصل بهار، به‌ویژه ماه اردیبهشت است. در این زمان باغ مملو از عطر بهار نارنج می‌شود و زیبایی‌های بهاری دل هر بازدیدکننده‌ای را به وجد می‌آورد. با این همه باغ دلگشا در هر فصل جذابیت خود را دارد و به‌دلیل وجود فضاهای سرپوشیده عمارت، در فصول سرد نیز قابلیت بازدید دارد.

باغ نارنجستان قوام شیراز | جاهای دیدنی شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

یکی از عمارت‌های زیبای قاجاری شیراز، نارنجستان قوام است. باغ قوام در دوره سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار و توسط علی محمدخان قوام، حاکم شیراز بنا شده اگرچه عمرش کفاف نمی‌دهد تا اتمام این عمارت را ببینید و پسرش آن را تکمیل می‌کند. دارای دو قسمت اندرونی و بیرونی بوده‌است که قسمت اندرونی اکنون با نام خانه زینت‌الملوک یک بنای تاریخی جداگانه است و قسمت بیرونی نیز با نام موزه یا باغ نارنجستان است. اینجا در واقع یک ساختمان VIP و محل دیدار با سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی بوده‌است. باغ این عمارت پوشیده از درختان نارنج است که به همین دلیل به نارنجستان معروف شده‌است. این بنا در دهه ۴۰ به دانشگاه شیراز اهدا شده و اکنون تحت تملک دانشگاه است. هنر ایرانی از گچ‌بری و آیینه‌کاری و کاشی‌کاری گرفته تا خطاطی و نقاشی در گوشه گوشه این عمارت دیده‌می‌شود. موزه نارنجستان دارای حیاطی زیبا با نقاشی‌ها و بیان رویدادهای تاریخی از عشاق قدیمی همچون خسرو و شیزین و فرهاد است. باغی زیبا که معماری‌های فرانسوی و آلمانی بر روی سقف آن مشاهده می‌شود و گچ‌بری‌های زیبا و آیینه‌کاری‌هایش یک دنیا حرف نگفته دارد.

باغ ارم شیراز | جاهای دیدنی شیراز

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز یکی از باغ‌های ایرانی ثبت شده در میراث فرهنگی یونسکو است. این باغ زیبا پر از گل‌های رنگارنگ و درختان سرو کهنسال با قدمت بیش از هزار سال است. یک بنای تاریخی که دارای نقاشی‌هایی با داستان‌های زیبا است، در باغ وجود دارد. امروزه باغ ارم و ساختمان مربوط به آن در باغ گیاه‌شناسی دانشگاه شیراز قرار دارد. بهترین زمان برای بازدید از این باغ شگفت‌انگیز اسفند و فروردین است که هوا با عطر شکوفه‌های نارنج پر شده و همه درختان و گل‌ها تازه و بکر به نظر می‌رسند.

متن دیدگاه

کامنت کاربر

سهیل رصایی

کم بود

کامنت کاربر

نازی

همین؟ پس کو بقیه ش.

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟