(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات خوراکی سیستان بلوچستان

سوغات خوراکی سیستان بلوچستان


سوغات هر شهر یا استان ایران به دو دسته خوراکی و صنایع دستی تقسیم می‌شود. به علت تنوع بسیار زیاد سوغات استان سیستان و بلوچستان، در این صفحه به سوغات خوراکی شهرهای این استان، از جمله زاهدان، چابهار، ایرانشهر و زابل پرداخته می‌شود و سوغات صنایع دستی این استان در صفحه‌ای دیگر معرفی می‌شود. سوغات خوراکی سیستان بلوچستان شامل ماهی، شکلات خارجی، شیرینی لندو، میوه‌های استوایی و ادویه‌جات است. پرطرفدارترین مراکز خرید سیستان بلوچستان، بازارهای چابهار است که با مراجعه به آنها می‌توانید سوغات سیستان بلوچستان را تهیه کنید. تعدادی از این مراکز خرید عبارتند از: بازار سنتی یا دکه بازار، بازار صدف، بازار صالح یار، بازار تیس، بازار زرگرها، بازار پردیس و بازار استوک.

ماهی و میگو تازه | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات چابهار- ماهی و میگو تازه

ماهی و میگو چابهار

به علت دسترسی بندر چابهار به آبهای آزاد، ماهی و میگو متنوع و با کیفیت بالا در این شهر به وفور یافت می‌شود. از انواع ماهی‌های گوناگون که در چابهار پیدا می‌شوند، می‌توان به ماهی قباد، ماهی سنگسر، ماهی سرخو، ماهی حلوا سفید، ماهی هامور، ماهی شوریده، شیرماهی، میگو و اره‌ماهی اشاره کرد. اگر به بندر چابهار سفر کردید حتما به عنوان سوغات چابهار، ماهی و میگو تهیه کنید. همچنین به علت اینکه آب‌وهوای چابهار در تمام فصل‌های سال معتدل است، خوردن ماهی کبابی در کنار سواحل دریای چابهار، تفریحی بسیار مطبوع است.

شیرینی لندو | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات زابل- شیرینی لندو

شیرینی لندو زابل

شیرینی لندو، از ترکیب خرما، گندم و کنجد تهیه می‌شود. پس از مخلوط کردن خرمای هسته گرفته‌شده، گندم داغ (برشته) و کنجد، مواد را زیر بار سنگین می‌گذارند تا سفت شوند و حالت چسبندگی پیدا کنند. پس‌ از اینکه مواد زیر بار به یکدیگر چسبیدند، از زیر بار برداشته می‌شوند و به اشکال مختلف آماده می‌شوند. لندو در اصل از سوغاتی‌های زابل و منطقه شمال استان سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود، ولی در بازارهای چابهار هم یافت می‌شود.

میوه | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات سیستان بلوچستان- میوه

میوه‌های سیستان بلوچستان

در حالی که در بافت مرکزی و شمالی استان سیستان بلوچستان شاهد اقلیمی کوهستانی و معتدل هستیم، جنوب آن به سبب همسایگی با اقیانوس هند و دریای عمان آب‌وهوایی گرمسیری و استوایی دارد. این تنوع اقلیمی سبب شده تا سیستان و بلوچستان بتواند به طور همزمان به تولید محصولات گرمسیری و سردسیری بپردازد و در چهار فصل سال قابلیت کشت و زرع داشته باشد. لذا این استان بخش وسیعی از تولیدات گلخانه‌ای کشور را از آن خود کرده‌است. سیستان و بلوچستان باکیفیت‌ترین و خوشمزه‌ترین خرما، توت‌فرنگی، کدو، خیار، گوجه‌فرنگی، پسته، انار، نارنگی پاکستانی، زردآلو، انگور یاقوتی، هلو، گیلاس، گردو، فندق و حتی شاتوت را تولید کرده و به اغلب شهرها و کشورهای همجوار صادر می‌کند.

میوه‌های استوایی | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات چابهار- میوه‌های استوایی

میوه‌های استوایی

در شهرهای چابهار، ایرانشهر، سرباز و نیکشهر که در جنوب استان سیستان بلوچستان قرار دارند، شاهد باغ میوه‌های گرمسیری مانند موز، نارگیل، تمر هندی، آناناس، انبه، کنار و میوه‌های عجیب استوایی هستیم. پاپایا، گواوا، چیکو، فالسا، جمبو، سیتاپل و پالسا تنها برخی از این میوه‌های بسیار خوشمزه و پرخاصیت هستند که علاوه بر مزه عالی و خواص درمانی، در صنایع داروسازی و عطرسازی نیز بکار می‌روند. در شهر سرباز که به هندوستان ایران معروف شده‌است، موز، انبه و زیتون به وفور یافت می‌شود. باغ‌های چابهار، کنارک و روستاهای تابعه، برای کشت گواوا، کنار، موز و انبه بسیار مناسب هستند. موزهای کوچک چابهار، طعمی بسیار بهتر از موزهای خارجی دارند و در ایران بسیار پرطرفدار هستند.

ادویه | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات چابهار- ادویه

ادویه چابهار

یکی دیگر از مواد غذایی که به عنوان سوغات چابهار معروف است ادویه چابهار است. ادویه ماهی، ادویه کراهی، ادویه خورشتی و ادویه ترشی‌جات، از جمله ادویه‌هایی هستند که می‌توانید آن را با قیمت بسیار ارزان نسبت به سایر شهرهای ایران، در بندر چابهار تهیه کنید. برای خرید ادویه بهتر است که به بازار معروف پیرزن‌ها در چابهار بروید.

شکلات خارجی | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات چابهار- شکلات خارجی

شکلات چابهار

با توجه به این که چابهار در کنار اقیانوس هند قرار دارد، همه شکلات‌های موجود در بازار چابهار خارجی هستند. ارزان بودن و تنوع بسیار بالای شکلات‌های چابهار سبب شده که هر مسافری که به چابهار بیاید حتما از شکلات‌های خارجی به عنوان سوغات چابهار تهیه نماید.

کلوچه خرمایی زابل | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات زابل- کلوچه خرمایی

کلوچه خرمایی زابل

یکی از محصولات پرطرفدار در سبد سوغات خوراکی سیستان و بلوچستان کلوچه خرمایی زابلی است که می‌توانید آن را به عنوان یک سوغات ارزان و خوش‌طعم خریداری کنید. خرما، هل، دارچین و بعضا سیاه‌دانه از مواد اولیه کلوچه خرمایی به شمار می‌روند. این خوراکی خوشمزه در ماه اسفند و برای استفاده در نوروز طبخ می‌شود.

کشک زرد زابل | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات زابل- کشک زرد

کشک زرد زابل

کشک زابلی ماده‌ای زردرنگ است که از ترکیب ادویه، زردچوبه و گندم بلغور شده و دوغ آماده می‌شود. این ترکیب برای مدت یک هفته الی ده روز در کیسه نخی قرار می‌گیرد و پس از فرم دادن، پودر می‌شود و به عنوان یک غذای مقوی مصرف می‌شود. کشک زابلی را با پیاز و آب‌گوشت قرمز یا آب پخته مخلوط می‌کنند. این کشک غذایی سریع طبخ و خوشمزه است و برای تقویت حافظه، درمان ورم معده، یبوست، اسهال، فشارخون و جلوگیری از پوکی استخوان مفید است. اگر به زابل سفر کردید، بهتر است کشک زرد را به عنوان یکی از سوغات‌های محلی زابل تهیه کرده و تجربه کنید.

نان محلی | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات سیستان- نان محلی

نان محلی سیستان

بورک، چلبک و قلیفی از انواع نان‌های محلی سیستان است که هر کدام به شیوه خاص خود تهیه شده و طرفداران زیادی بین مردم منطقه و گردشگران دارد. این نان‌های محلی لذیذ در سفره‌های افطار و سحری مردمان استان سیستان و بلوچستان جایگاه ویژه‌ای دارند و به عنوان شیرینی‌های محلی معروف هستند. بسیاری از افراد این نان‌ها را به عنوان سوغات خریداری می‌کنند و در سفره‌ها و میزهای خود در مهمانی‌ها و جشن‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند.

چای سرخ | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات بلوچستان- چای سرخ

چای سرخ بلوچستان

چای سرخ بلوچستان در واقع همان چای ترش است که در بلوچستان کشت می‌شود. ۷۳۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی این منطقه زیر کشت چای ترش قرار دارند و این چای از محصولات مرغوب استان و سوغات باارزش بلوچستان به شمار می‌رود.

ادویه آچار | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات بلوچستان- ادویه آچار

ادویه آچار

آچار یک ادویه محلی است که از ترکیب چندین ماده غذایی ازجمله گندم، پیاز، تخم گشنیز و زیره تشکیل شده‌است. لغت آچار در فرهنگ دهخدا به‌معنی چاشنی و ترشی آمده‌است. آچار شکل استوانه‌ای با قطر زیاد و ارتفاع کم، بافت خشک و شکننده و رنگ زرد تیره دارد و بوی آن شبیه به مخلوطی از ادویه‌جات است. آچار در تهیه بسیاری از غذاهای سنتی سیستان، مانند آبگوشت و خورش، استفاده می‌شود زیرا علاوه بر طعم مطبوعی که به غذا می‌دهد، خاصیت آنتی اکسیدانی نیز دارد. یکی از ویژگی‌های آچار این است که در گذشته و معمولا فصول سرد که موادی همچون پیاز یافت نمی‌شد از این ادویه به عنوان جایگزین پیاز استفاده می‌‌کردند. حتماً به‌خاطر داشته باشید که اگر به چابهار سفر کردید، می‌توانید ادویه آچار را به عنوان سوغات خریداری کنید.

خرما | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات ایرانشهر- خرما

خرمای ایرانشهر

مرغوبترین خرمای سیستان و بلوچستان، خرمای مضافتی است که تولید انبوه آن در شهرهای ایرانشهر و سراوان انجام می‌گیرد. خرمای ربی نوع دیگری از خرما است که در زاهدان کشت و برداشت می‌شود.

کشک سفید | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات سیستان و بلوچستان- کشک سفید

کشک سفید

کشک سفید یا "قروت" یک ماده لبنی است که از شیر درست می‌شود. برای تهیه کشک سفید، دوغ یا ماست را روی اجاق گذاشته و آهسته هم می‌زنند تا جوش بیاید و کمی پخته شود و بعد می‌گذارند تا سرد شود و سپس داخل یک کیسه از جنس متقال ریخته تا آب آن کاملا گرفته شود. آنگاه داخل یک لگن ریخته و ورز می‌دهند و نمک اضافه می‌کنند و به شکل‌های دلخواه روی سبدهایی از جنس چوب چیده و در آفتاب می‌گذارند تا خشک شود.

ترشی‌جات | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات سیستان بلوچستان- ترشی‌جات

ترشی‌جات سیستان بلوچستان

هر شهری از استان سیستان بلوچستان که مقصد گردشگری شما باشد فرقی نمی‌کند، حتما ترشی انبه را به عنوان سوغات آن شهر تهیه کنید. ترشی انبه از محصولات خیلی خوشمزه میوه انبه است که در بازارهای چابهار، زاهدان و سرباز به وفور یافت می‌شود. اگر گذرتان به شهر نیکشهر افتاد، ترشی لیمو آن را به عنوان سوغات فراموش نکنید.

عسل طبیعی | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات ایرانشهر- عسل طبیعی

عسل ایرانشهر

عسل درجه یک از سوغات ایرانشهر است.

گیاهان دارویی | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات سیستان بلوچستان- گیاهان دارویی

گیاهان دارویی

گیاهان دارویی از سوغات ایرانشهر است.

زیتون | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات سیستان بلوچستان- زیتون چابهار

زیتون چابهار

مناطق جنوب استان سیستان بلوچستان مانند چابهار، ایرانشهر و سرباز دارای باغ‌های وسیع زیتون است. طعم و بوی زیتون چابهار با زیتون بقیه نقاط ایران متفاوت است.

انبه | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات سیستان بلوچستان- انبه

انبه سیستان بلوچستان

کشت انبه در شهرهای سرباز، قصرقند، نیکشهر، راسک، دشتیاری و چابهار انجام می‌شود و از آن به عنوان سلطان میوه‌های سیستان و بلوچستان یاد می‌شود. انبه هم به صورت میوه خام مصرف می‌شود و هم با استفاده از آن، مربای انبه، سس انبه و ترشی انبه نیز تهیه می‌کنند.

حلوای نیکشهر | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات سیستان بلوچستان- حلوای نیکشهر

حلوای نیکشهر

در نیکشهر نوعی حلوا که شبیه به حلوای مسقطی هست تهیه می‌شود که جزو سوغات این شهر می‌باشد.

سمنو | سوغات خوراکی سیستان بلوچستان، زاهدان، چابهار، ایرانشهر، زابل

سوغات سیستان بلوچستان- سمنو

تجگی یا سمنو

سمنو یا تجگی از شیرینی‌های محلی زابل است که خانم‌های زابلی از اواسط دی ماه، مقدمات پخت آن را فراهم می‌کنند. سمنو قبل از سال نو طبخ می‌شود و در ایام نوروز به عنوان یکی از تنقلات عید، استفاده می‌شود. جالب است بدانید که در پخت این شیرینی از هیچ نوع شیرین‌کننده‌ای استفاده نمی‌شود و شیرینی آن به دلیل آزاد شدن قند طبیعی جوانه گندم است.

متن دیدگاه

کامنت کاربر

هدی

بسیار عالی و جامع

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟