(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
اصفهان شهر صنایع دستی و هنر | سوغات و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

سوغات و صنایع دستی اصفهان


30 سوغاتی پرطرفدار اصفهان از پولکی تا قلمکاری


اصفهان یکی از قطب‌های مهم گردشگری ایران است. همه ساله گردشگران ایرانی و خارجی زیادی برای دیدن آثار تاریخی و زیبای شهر اصفهان به این شهر فوق‌العاده جذاب، سفر می‌کنند. بد نیست که قبل از سفر به اصفهان، از سوغاتی‌های بسیار متنوع این شهر مطلع باشید تا در میان انبوه سوغاتی‌ها و پیشنهادها سرگردان نشوید. در اصفهان هم مانند بسیاری دیگر از شهرهای ایران، سوغاتی‌ها در انواع خوراکی و صنایع دستی وجود دارند. در میان سوغاتی‌های خوراکی اصفهان گز، پولکی و جوز قندی بسیار معروف هستند. سوغات صنایع دستی آن بسیار متنوع هستند که از مشهورترین آنها می‌توان به قلمزنی، میناکاری، مسگری و فیروزه‌کوبی اشاره کرد.

گز اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- گز

گز اصفهان

گز معروف‌ترین سوغات اصفهان است که قدمت آن به 450 سال قبل و به دوران حکومت صفویان می‌رسد. اصفهانی ها برای تهیه گز از شکر، سفیده تخم‌مرغ، مغز بادام، مغز پسته، هل، گلاب و عصاره گزانگبین استفاده می‌کنند. گزانگبین ریشه گیاه درخت گز یا بته است که در منطقه خوانسار و در دامنه کوه رشد می‌کند. انواع مختلف گز اصفهان عبارتند از:
گز برشی: بعد از ریخته شدن مواد در داخل گز، توسط یک دستگاه، برش داده می‌شود تا مواد داخلی آن معلوم باشد.
گز انگشت پیچ: برای تولید گز انگشت پیچ از هیچ مغز آجیلی استفاده نمی‌شود و به همین دلیل بسیار نرم و منعطف است. می‌توانید آن را داخل ظرف ریخته و با قاشق میل نمایید. این نوع گز برای سالخوردگان مناسب است.
گز لقمه‌ای: گز لقمه‌ای بعد از تولید با یک دستگاه خاص به قطعات همسان و یک‌شکل برش داده می‌شود.

گز سکه‌ای: گز سکه‌ای بعد از تولید به اندازه سکه‌های تقریبا بزرگ برش داده شده و به آرد گز سکه‌ای آغشته می‌شوند.
گز آردی: گز آردی بعد از تولید در داخل ظرف آرد فرو می‌رود تا چسبندگی آن گرفته شده و ماندگاری آن بالاتر برود.
گز شکلاتی: برای تهیه گز شکلاتی، آن را با لایه‌ای از شکلات می‌پوشانند تا رطوبت آن حفظ شود و زمان ماندگاری آن افزایش یابد. علاوه بر این به‌دلیل استفاده از پودر کاکائو یا شیر خشک طعمی متفاوت نسبت به گز معمولی دارد.
گز کم کالری: در تهیه آن از آرد و قند یا با درصد کمی‌ استفاده می‌شود یا کلا استفاده نمی‌شود. برای افرادی که رژیم غذایی دارند، گزینه مناسبی است.
گز پروبیوتیک: پروبیویک یک نوع باکتری‌ست که برای سیستم گوارش مفید است و کلسترول خون را کاهش می‌دهد. در تولید این گز مواد پروبیوتیک استفاده می‌شود.
گز خرمایی: از خرمای چرخ شده در تهیه این نوع گز استفاده می‌کنند و گز را تبدیل به یک معجون مقوی می‌کنند.
گز سوهانی: درون سوهان را با گز پر می‌کنند. یعنی گز مغز سوهان است.

پولکی اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- پولکی

پولکی اصفهان

پولکی نوعی شیرینی از خانواده آب‌نبات است و چون نازک و شفاف مانند پولک است، به آن پولکی می‌گویند. مواد اولیه برای تهیه پولکی شکر، آب و سرکه سفید است که در طعم‌های مختلف زنجبیلی، زعفرانی، نارگیلی، لیمویی، کنجدی، عسلی، پسته‌ای، خشخاشی، هل، توت‌فرنگی، کاکائویی، دارچینی و نعنایی عرضه می‌شود. میزان کالری پولکی نسبت به قند کمتر است و برای افراد رژیمی مناسب است. طرز تهیه پولکی اصفهان بسیار آسان است و به راحتی می توان آن را در منزل تهیه کرد.

دوغ و گوشفیل اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

دوغ و گوشفیل اصفهان

دوغ و گوشفیل اصفهان

از زمان شاه‌عباس، دوغ گوشفیل در اصفهان تهیه می‌شده‌است. گوشفیل نوعی شیرینی سنتی اصفهان است که به علت طعم خیلی شیرینی که دارد با دوغ میل می‌شود. در واقع دوغ گوشفیل ترکیبی از دو طعم شیرین و شور است. دستور تهیه شیرینی گوشفیل مانند دستور تهیه زولبیا و بامیه است. گوشفیل با آرد، شربت و ماست تهیه می‌شود و دو شكل دارد؛ شكل اصلی‌اش مثل یك برگ بزرگ و شبیه گوش فیل است و به همین دلیل به آن گوشفیل می‌گویند. دوغ آن هم محلی است كه به آن نعناع و برگ گل سرخ اضافه می‌شود.

جوز قندی اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات شیرینی اصفهان- جوز قندی

جوز قندی اصفهان

جوز قندی، یکی از گران‌ترین سوغاتی‌های اصفهان است که از قرار دادن پودر مخصوص یا گردو داخل میوه‌های خشک مانند هلو، آلو، گلابی و انجیر تهیه می‌شود. بدین منظور ابتدا میوه را در آفتاب می‌گذارند تا نیمه خشک شود، سپس پوست میوه را می‌کنند. بعد هسته آن را خارج کرده و درون آن پودری مخصوص یا مغز گردوی آسیاب شده می‌ریزند و دوباره در آفتاب می‌گذارند تا خشک شود. جالب است بدانید که به گردو در لهجه محلی "جوز" می‌گویند. این شیرینی خوشمزه که در دسته خشکبار قرار می‌گیرد به عنوان میان‌وعده سالم استفاده می‌شود.

شیرینی کرکی اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- شیرینی کرکی

شیرینی کرکی اصفهان

شیرینی کرکی از شیرینی‌های سنتی و خوشمزه اصفهان است که معمولا برای عید نوروز تهیه می‌شود. مواد اصلی برای تهیه شیرینی کرکی اصفهان، آرد برنج، آرد گندم، آرد نخودچی و تخم خرفه است. شیرینی کرکی در طعم‌های وانیلی، کاکائویی، زعفرانی و شکلاتی تهیه می‌شود و همراه با چای سرو می‌شود. نام دیگر شیرینی کرکی، شیرینی بهشتی است و اصالتا متعلق به شهرستان نایین اصفهان است.

شیرینی برشتوک اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- شیرینی برشتوک

شیرینی برشتوک اصفهان

شیرینی برشتوک اصفهان یکی از سوغاتی‌های خوشمزه اصفهان است که در شکل‌های لوزی و مستطیلی عرضه می‌شود. مواد اولیه برای تهیه شیرینی برشتوک، برشتوک گندم، برشتوک نخودچی، هل، پودر قند، مغز پسته و مغز گردو است و به دلیل اینکه در این شیرینی تخم‌مرغ استفاده نمی‌شود جزو دسته شیرینی‌های سبک است.

شیرینی لوز اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات شیرینی اصفهان- لوز

شیرینی لوز اصفهان

شیرینی لوز، اصالتا مربوط به شهر تبریز است که در شهرهای دیگر ایران مانند اصفهان، یزد و کرمان در شکل‌ها و طعم‌های مختلف تهیه می‌شود. شیرینی لوز تبریز از پسته له شده تشکیل شده است حال آنکه لوز یزدی در انواع لوز نارگیلی، لوز بادامی و لوز پسته‌ای در بازار موجود است. در تهیه لوز کرمان نیز، پسته استفاده می‌شود. لوز اصفهان به صورت لوز مخلوط بادام و نارگیل تهیه می‌شود. برای تهیه شیرینی لوز، شکر، پودر بادام، پودر قند و زعفران دم کرده نیاز دارید.

سوهان عسلی اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- سوهان عسلی

سوهان عسلی اصفهان

سوهان اصفهان مانند سوهان قم و سوهان یزد، بسیار خوشمزه و لذیذ است. سوهان عسلی اصفهان به صورت ورقه‌ای و یا برش خورده با عسل، گلاب، خلال بادام و پسته، زعفران، شکر و کره تهیه می‌شود. در مقایسه با سوهان قم، سوهان اصفهان نازک‌تر است و میزان بسیار زیادی خلال بادام و پسته در آن به کار رفته است که باعث می‌شود هزینه آن بیشتر از سایر سوهان‌ها باشد.

نبات اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- نبات

نبات اصفهان

نبات یکی از شیرینی‌های خوش‌طعم اصفهان است که از دیرباز به عنوان سوغات اصفهان مورد استقبال اقشار مختلف گردشگران قرار گرفته است. طرز تهیه نبات اصفهان همانند طرز تهیه نبات یزد، نبات مشهد و دیگر شهرهای ایران است. معمولا دمنوش چای و نبات به عنوان مسکنی برای سردرد، بیماری‌های گوارشی و سرفه‌های زیاد استفاده می‌شود. هر چه مواد اولیه تهیه نبات، باکیفیت‌تر باشد خواص دارویی آن برای بدن موثرتر است. نبات به شکل‌های خرده نبات، نبات پرده‌ای، نبات چوبی و نبات تخت و در طعم‌های مختلف زعفرانی، دارچینی، نعنایی، زیره، آویشن، زنجبیل و لیمویی در بازار عرضه می‌شود.

باقلوای اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- باقلوا

باقلوای اصفهان

باقلوا شیرینی‌ای با اصالت تبریزی، در اصفهان نیز تولید می‌شود. جالب است بدانید که اصفهانی‌ها باقلوا را هم مثل گوشفیل با دوغ می‌خورند.

شیرینی برنجی اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- شیرینی برنجی

شیرینی برنجی اصفهان

شیرینی برنجی که اصالتی کرمانشاهی دارد در اصفهان نیز تهیه می‌شود. مواد اولیه برای تهیه این شیرینی پرطرفدار عبارتند از: تخم‌مرغ، آرد برنج، زعفران، شکر ساییده شده و گلاب.

عسل اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- عسل

عسل اصفهان

عسل فریدونشهر استان اصفهان، یکی از مرغوب‌ترین عسل‌های ایران است که دارای انواع عسل گون زرد، عسل زوال و عسل قنقال است.

میوه الگ اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- میوه الگ

میوه الگ اصفهان

میوه الگ که از خانواده هلو به شمار می‌رود در شهر نطنز استان اصفهان کشت می‌شود. این میوه ماده اصلی در تهیه جوز قندی است و مسافران بسیاری این میوه را به عنوان سوغات خوراکی اصفهان خریداری می‌کنند.

قلمکاری اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- قلمکاری

قلمکاری اصفهان

هنر چاپ روی پارچه به وسیله قالب‌های چوبی، قلمکاری یا چیت‌سازی نام دارد. معنی قلمکاری، کار هنری است که با قلم انجام می‌شود. در این هنر با ابزاری خاص نقوشی همچون مناظر تاریخی، جانوران اهلی و وحشی، مینیاتور، شکارگاه، نوازندگان، گل و بوته و اسلیمی، تصاویر عشاق ایرانی، موضوعات و وقایع تاریخی و داستان‌های حماسی عاشورا را بر پارچه نقش می‌کنند. این هنر در دوره شاه‌عباس صفوی رونق بسیاری پیدا کرد. پارچه قلمکاری یکی از سوغاتی‌های صنایع دستی اصفهان است که به عنوان رومیزی، سفره و کیف‌های پارچه‌ای استفاده می‌شود.

زری‌بافی اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- زری‌بافی

زری‌بافی اصفهان

در هنر زری‌بافی، پارچه‌هایی با نقش و نگار سنتی و با تار و پودی از ابریشم و نخ گلابتون، با دستگاه سنتی زری‌بافی بافت می‌شوند. به کار رفتن نخ گلابتون نقره‌ای و طلایی، ارزش پارچه را افزایش می‌دهد. نقوش زری‌بافی، طرح‌های بسیار زیبایی از تصاویر پرندگان، حیوانات، درختان، گل و گیاه، گل و مرغ و اسلیمی هستند.

ترمه اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- ترمه

ترمه اصفهان

پارچه‌های ترمه نوع خاصی از انواع پارچه هستند که در گذشته به صورت دستباف تولید می‌شدند. جنس الیاف به کار رفته در ترمه کرک و پشم، ابریشم و پلی‌استر است. رومیزی ترمه ایران نه تنها در بازارهای داخلی بلکه در خارج از مرزهای ایران نیز شهرت دارد و در بازارهای جهانی طرفداران خود را دارد. امروزه ترمه در دوخت انواع رومیزی، سفره، لباس‌های شیک، رومبلی، رومتکایی و لحاف کرسی استفاده می‌شود. هرچند که زادگاه ترمه ایرانی، شهر یزد است و ترمه یزد بهترین و باکیفیت‌ترین ترمه‌های ایرانی می‌باشد، ترمه اصفهان هم از نظر تنوع طرح و کیفیت، در جایگاه ممتازی قرار داد.

میناکاری اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- میناکاری

میناکاری اصفهان

میناکاری هنری است که در آن محصولات مختلفی از جنس طلا، نقره، برنج و مس توسط رنگ‌های مینا رنگ‌آمیزی و طراحی می‌شوند. این هنر امروزه بیشتر بر روی مس انجام می‌شود. هنرمندان اصفهانی انواع بشقاب و دیوارکوب، شمعدان، گلدان، آینه، شیرینی‌خوری، شکلات خوری را با هنر میناکاری درست می‌کنند. برای انجام هنر میناکاری، پس از ساخته شدن ظرف در اندازه مورد نظر آن را با اسید سولفوریک تمیز کرده و چهار الی پنج بار لعاب کاری می‌کنند و در کوره می‌پزند. بعد استاد لعاب کار با قلم‌مو و رنگ‌های مخصوص نقش‌هایی را با ظرافت بر روی ظرف‌ها می‌کشد.

فیروزه‌کوبی اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- فیروزه‌کوبی

فیروزه‌کوبی اصفهان

در هنر فیروزه‌کوبی، تکه‌های کوچک فیروزه بر روی سطوح فلزی نشانده می‌شود. جنس فلز سطوح عموما مس، نقره و برنج است. بین فیروزه‌ها را هم یک نوع لاک تیره می‌ریزند. هرچه فیروزه‌ها منظم‌تر و کوچکتر و فاصله بین آنها کمتر باشد، اثر گران‌بهاتر و نفیس‌تر است. از فیروزه‌کوبی در ساخت گلدان، شمعدان و ظروف پذیرایی استفاده می‌شود. حتما هنگام فکر کردن به سوغات اصفهان، فیروزه‌کوبی روی مس را فراموش نکنید.

قلمزنی اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- قلمزنی

قلمزنی اصفهان

قلمزنی عبارت است از هنر کندن نقوش روی اشیای فلزی مانند مس، نقره، طلا و برنج. هنرمندان قلمزن اصفهانی، با قلم و ضربه چکش نقش‌های زیبایی مانند گل و مرغ‌، اشعار زیبای فارسی، آیات و احادیث را روی سطح فلزی اشیایی مانند سینی، کاسه و بشقاب، آینه و شمعدان، جعبه و لوزام تزئینی ایجاد می‌کنند. این هنر دارای قدمتی چند هزار ساله است. قلمزنی روی بشقاب با طرح دوره هخامنشی یکی از سوغاتی‌های محبوب اصفهان است.

مسگری اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- مسگری

مسگری اصفهان

مسگری در ایران، یک هنر کهن، قدیمی، اصیل و بومی است و اصفهان خاستگاه و معروف‌ترین شهر ایران در این زمینه می‌باشد. در اصفهان بازار مسگرها به صورت اختصاصی در تولید انواع ظروف مسی و صنایع دستی مسی فعالیت می‌کند.

ملیله‌کاری اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- ملیله‌کاری

ملیله‌کاری اصفهان

عده بسیاری ملیله‌کاری را با ملیله‌دوزی اشتباه می‌گیرند. باید بگوییم که ملیله‌دوزی روی پارچه انجام می‌شود، در حالی که ملیله‌کاری بر روی فلز اجرا می‌شود. ملیله مفتولی فلزی از جنس طلا یا نقره است که روی قالبی فلزی پیاده و لحیم می‌شود. محصولات مختلفی مانند ظروف زیبا و تزئینی، گلدان، شمعدان، دستبند، گردنبند، گوشواره و سنجاق سینه با استفاده از هنر ملیله‌کاری تولید می‌شوند. بدین منظور، شمش‌های نقره را با چکش یا دستگاه نورد به شکل مفتول‌های چهار پهلو باریک می‌کنند. ابتدا نقش‌های کوچک را می‌سازند سپس آنها را در کنار هم در یک قالب قرار داده و با نقره‌ای با عیار پایین‌تر از 100 لحیم می‌کنند. ملیله‌کاری از پرفروش‌ترین سوغات صنایع دستی اصفهان است.

کاشی سازی اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- کاشی سازی

کاشی سازی اصفهان

از دیگر سوغات اصفهان که زیبایی بی‌نظیری دارد، کاشی هفت رنگ آن است.

سفال اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- سفال و سرامیک

سفال و سرامیک اصفهان

یکی دیگر از صنایع دستی زیبای اصفهان سفال و سرامیک است. ظروفی سفالی با لعابی رنگی در طرح‌های مختلف تولید می‌شوند.

خاتم‌کاری اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- خاتم‌کاری

خاتم‌کاری اصفهان

خاتم‌کاری هنر آراستن سطح اشیای چوبی به صورتی شبیه موزاییک است. بدین منظور تکه‌های کوچک و مثلثی شکل خاتم در کنار هم روی چوب قرار می‌گیرند تا اشکال هندسی خیره کننده‌ای ایجاد شود. در ساخت خاتم‌کاری علاوه بر چوب از مواد دیگری مانند استخوان شتر یا اسب، طلا، نقره، آلومینیوم، برنج و چوب آبنوس نیز استفاده می‌شود. خاستگاه این هنر شهر شیراز است و قدمت آن به زمان صفویه می‌رسد. هر اثر خاتم‌کاری که می‌بینید حاصل ساعت‌ها کار هنری است. جعبه، جاقلمی و ظرف‌هایی مثل شکلات‌خوری خاتم‌کاری را می‌توانید به عنوان سوغات اصفهان بخرید.

معرق‌کاری اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- معرق‌کاری

معرق‌کاری اصفهان

در حال حاضر مرکز هنر معرق‌کاری شهر تاریخی اصفهان است. معرق‌کاری ابتدا بر روی کاشی انجام می‌شده است، اما امروزه با رونق معرق روی چوب، این هنر با نام معرق چوب شناخته می‌شود. معرق‌کاری در واقع هنر ایجاد نقش برجسته و طرح‌های زیبایی است که از طریق کنده‌کاری و تلفیق چوب‌های رنگی با دیگر مصالح از قبیل فیبر، فلز، خاتم و صدف بر روی یک زمینه از جنس چوب یا پلی‌استر ایجاد می‌شود.

منبت‌کاری اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات صنایع دستی اصفهان- منبت‌کاری

منبت‌کاری اصفهان

به هنر کنده‌کاری و حکاکی روی چوب، منبت‌کاری می‌گویند. معمولا کنده‌کاری روی چوب‌هایی ار درخت گردو، شمشماد و گلابی صورت می‌گیرد. هنرمندان منبت‌کار اصفهانی آثاری زیبا و ارزشمند مانند مجسمه‌هایی از حیوانات مختلف، ظروف پذیرایی و دکوری‌های ظریف تولید می‌کنند. تفاوت معرق‌کاری با منبت‌کاری در این است که در معرق با قرارگیری برش‌ها و تکه‌های کوچک چوب در کنار هم، اشکال مختلف تهیه می‌شوند اما در منبت‌کاری با حجم سازی و حجم دادن به چوب، اشکالی زیبا خلق می‌کنند. به طور کلی منبت به سه روش حکاکی، برجسته‌سازی و پیکرتراشی صورت می‌گیرد. تابلو منبت‌کاری اصفهان، از سوغاتی‌های پرطرفدار این شهر است.

قلمدان اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- قلمدان سازی

قلمدان سازی اصفهان

قلمدان یک جعبه ار جنس چوب یا مقوا است که روی آن توسط نقوش و تصاویر زیبا تزئین شده و از آن برای نگهداری قلم‌های مخصوص خوشنویسی و دیگر ابزار خطاطی و نوشتن استفاده می‌شود. تاریخچه ساخت قلمدان در ایران به دوره سلجوقیان و تیموریان بازمی‌گردد اما این هنر در دوره صفویه با پیشرفت خوشنویسی، رونق بسیاری پیدا کرد و سرانجام در دوره‌های زندیه و قاجاریه این هنر به اوج خود رسیده و در میان هنرمندان اصفهان محبوبیت بسیاری به دست آورد. قلمدان سازی هم اکنون در اصفهان رواج داشته و قلمدان سازان معروفی در این شهر وجود دارند. اکثر قلمدان‌ها با هنر خاتم‌کاری تزیین شده‌اند و گردشگران قلمدان را به عنوان سوغات اصفهان از بازارهای این شهر خریداری می‌کنند.

نگارگری اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- نگارگری

نگارگری اصفهان | مینیاتور

هنر نگارگری به نوعی نقاشی ایرانی-اسلامی گفته می‌شود که از دوران کهن در ایران رواج داشته و هنرمندان بسیاری از دیرباز تاکنون به این هنر پرداخته‌اند. نگارگری در واقع هنر مصورسازی کتب ادبی (کلیله و دمنه، سمک عیار، ورقه و گلشاه)، فنی (الادویه، الاغانی، المفرده و التریاق)، مذهبی (خاوران نامه)، علمی و همچنین برخی کتب تاریخی مثل جامع‌التواریخ می‌باشد. در ایران مکتب‌های نگارگری بسیاری وجود دارد که هر یک سبک خاصی را در این زمینه پیش گرفته‌اند. مکتب اصفهان نیز یکی از مکاتب نگارگری در ایران است که هم اکنون نیز نقاشان بسیاری در این زمینه به نگارگری مشغول بوده و آثار هنری ارزشمندی را وارد بازار می‌کنند. نگارگری یکی از زیباترین سوغاتی‌ها از سوغات اصفهان است که گردشگران می‌توانند تابلوهای نگارگری را در اندازه‌های مختلف با قیمت مناسب از این شهر تهیه کنند.

خوشنویسی اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- خوشنویسی

خوشنویسی اصفهان

در میان هنرها و صنایع دستی اصفهان، خوشنویسی جایگاه ویژه‌ای داشته و از محبوبیت بسیاری برخوردار است. خوشنویسی همان هنر زیبانویسی و یا نوشتن به همراه خلق زیبایی است که در شهر اصفهان طرفداران خاص خود را داشته و هنرمندان بسیاری با قلم و هنر خویش بر روی کاغذ، زیبانویسی می‌کنند و هنر خود را در قالب یک تابلو ارزشمند به بازار ارائه می‌کنند. تابلوهای خوشنویسی شده یکی از بهترین سوغاتی‌ها از سوغات اصفهان هستند.

طلاسازی اصفهان | سوغات و شیرینی‌های اصفهان

سوغات اصفهان- طلاسازی

طلاسازی اصفهان

طلای اصفهان و طلای یزد، از پرطرفدارترین طلاهای ایران هستند و اگر به دنبال سوغاتی لوکس و گران‌قیمت هستید، حتما سری به طلافروشی‌های اصفهان بزنید.

پرسش های متداول


سوغات اصفهان از کجا بخریم؟

میدان نقش جهان، بازار قیصریه، بازار، سیتی‌سنتر و بازار هنر از جاهایی هستند که می‌توانید انواع سوغات اصفهان را از آنها تهیه کنید.


سوغات صنایع دستی اصفهان کدامند؟

قلمکاری، زری‌دوزی، قلمزنی، ملیله‌کاری، کاشی سازی و معرق‌کاری از صنایع دستی معروف اصفهان هستند.


شیرینی‌های معروف اصفهان کدامند؟

گز، پولکی، گوشفیل، جوز قندی، شیرینی کرکی، برشتوک و سوهان عسلی از شیرینی‌های معروف اصفهان هستند.

متن دیدگاه

کامنت کاربر

ووووووووووو

کامنت کاربر

اسماعیل ستوده

سخت ترین کارقنادی تولیدپولک ونبات میباشد وارزانترین ترین مجصوص برای جنس جوری این شغل ریئس محترم اتحادیه هم بشینه که بادوکلاس سوادش برای خودتبلیغ کنه که بهش بگن آقای مهندس کسی یک باردرکارخودش شکست بزرگی خورده حالابرای اعضابشه ریئس اتحادیه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟