(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
کلپورگان روستای جهانی سفال | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاذبه‌‌های گردشگری سیستان بلوچستان


25 جاذبه گردشگری، تاریخی و طبیعی سیستان و بلوچستان


سیستان و بلوچستان یکی از بخش‌‌های تاریخی ایران است که شامل دیدنی‌ها و اماکن تاریخی زیبایی است. این استان در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته و از مناطق آزاد بازرگانی ایران است. یک باور قدیمی می‌گوید سیستان و بلوچستان یازدهمین سرزمینی است که اهورامزدا آفریده است. جلوه‌‌های زیبا و دیدنی سیستان و بلوچستان از دریای عمان تا دریاچه هامون در فصول مختلف، تنوع دل‌انگیزی را به همراه دارد. قلعه‌‌های مستحکم خاکی، طبیعت سبز با قامت سر به فلک کشیده درختان خرما و همچنین تماشای بام سیستان و بلوچستان از بلندای تفتان می‌تواند لحظات خاطره‌انگیزی را برای مسافران و گردشگران به همراه داشته باشد. از جاذبه‌‌های گردشگری سیستان و بلوچستان می‌توان به شهر سوخته زابل، کوه خواجه زابل، دهانه غلامان، موزه پست زاهدان، غار و آبشار لادیز، مجتمع تفریحی هامون کنار، قلعه پرتغالی‌ها، پلاژ ساحلی تیس و روستای درک اشاره نمود.

چابهار یکی از شهرهای بسیار مهم استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی ایران است که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. این شهر که منطقه آزاد بازرگانی کشور می‌باشد دارای جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی است. آب‌وهوای این شهر همیشه بهاری و معتدل است و به همین دلیل چابهار "چهار بهار" نامیده می‌شود. چابهار دارای جاذبه‌‌های گردشگری مانند کوه‌های مینیاتوری، تالاب لیپار، مسجد جامع درک، موزه محلی چابهار، غارهای بان مسیتی، قلعه پیروز گت، درخت مکرزن، کوه‌های گل‌افشان، منطقه حفاظت شده گاندو، مسجد جامع تیس و بندر گواتر است. کلپورگان روستایی از توابع سراوان واقع در جنوب استان سیستان و بلوچستان و هم مرز با پاکستان است که موزه زنده سفال در آن واقع است.

شهر سوخته زابل | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

جاذبه‌‌های گردشگری زابل- شهر سوخته

شهر سوخته زابل

شهر سوخته زابل، بقایای شهری باستانی با قدمت 5000 سال است که در 120 کیلومتری جنوب زابل قرار دارد. باستان‌شناسان زمان ساخت این شهر را برابر با دوره برنز و تمدن جیرفت می‌دانند. شهر سوخته در ساحل رودخانه هیرمند ساخته شد و یکی از پیشرفته‌ترین شهرهای زمان خود محسوب می‌شود. این شهر دوبار به آتش کشیده شده است، یکبار در ابتدای مرحله رشد و بار دیگر در لحظه مرگ و انهدام آن. در اکتشافات به عمل آمده بر روی این شهر، خانه‌های پلکانی و بنای کاخ سوخته کشف شده‌است. این خانه‌ها عموما با خشت‌های گلی ساخته شده‌اند، سقف آنها صاف و حصیری است و گرمای اتاق‌ها به وسیله یک اجاق مرکزی تأمین می‌شده است.

شهر باستانی زابل | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

شهر سوخته و بقایای شهری باستانی در ایران

از پیشرفته‌ترین شهرهای باستانی

از دلایل پیشرفته بودن این شهر در روزگار خویش می‌توان به مواردی مانند: اولین جراحی مغز در ۴۸۰۰ سال پیش، تولید کفش و صنعت کفاشی، کهن‌ترین انیمیشن و تصویر متحرک به گونه‌ای که در این انیمیشن بزی به یک بوته گیاه نگاه می‌کند و از آن بالا می‌رود، استفاده از شتر ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد، استفاده از خط کش با دقت نیم میلیمتر در شهر سوخته، استفاده مردم از بازی‌‌های شطرنج و تخته نرد، خارج از شهر بودن مراکز صنعتی، کشف پارچه‌ای که در هیچ کجای دیگر ایران کشف نشده است و موارد دیگر اشاره کرد. در شهر سوخته زابل انواع معرق کاری، سفالینه‌ها و ظروف سنگی، انواع پارچه و حصیر یافت شده که معرف وجود چندین نوع صنعت، به ویژه صنعت پیشرفته نساجی در آنجاست.

کوه خواجه زابل | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

جاذبه‌‌های گردشگری زابل- کوه خواجه

کوه خواجه زابل

کوه رستم

کوه خواجه که از آثار تاریخی زابل است نزد سه دین اسلام، مسیحیت و زرتشت مقدس است. در اطراف این کوه مجموعه‌ای از آثار تاریخی دوره‌‌های اشکانی ،ساسانی و بقایای اماکن اسلامی و معبد بودایی باقی مانده است. ادعا می‌شود قبر رستم دستان در بالای این کوه واقع شده است. شهرت این منطقه به کوه خواجه برگرفته از نام یکی از مریدان اهل بیت به نام خواجه مهدی می‌باشد. در کتاب اوستا نیز از این منطقه با نام اوشیدا به معنی جایگاه عقل و خرد یاد شده است. از جمله مهم ترین آثار تاریخی این منطقه می توان به قلعه کافرون، قلعه کک کهزاد، قلعه چهل دختر، آرامگاه خواجه غلطان، ساختمان پیر گندم بریان و خانه شیطان اشاره کرد. اهالی منطقه اعتقاد دارند که اگر با نیت خاصی دست خود را در سوراخی که در قسمت قبرها وجود دارد فرو ببرید متناسب با نیتی که کرده اید همراه دستتان چیزی بیرون می آید.

کوه‌‌های مریخی چابهار | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

جاذبه‌‌های گردشگری سیستان و بلوچستان، کوه‌‌های مریخی چابهار

کوه‌‌های مریخی چابهار

کوه‌‌های مینیاتوری

راه رفتن روی مریخ را با سفر به چابهار تجربه کنید! در مسیر جاده چابهار به گواتر کوه‌هایی بسیار زیبا و منحصربفرد را می‌بینید که به کوه‌‌های مینیاتوری یا مریخی معروف بوده و وجودشان منظره بدیع و دلپذیر در آن منطقه ایجاد کرده‌است. این مینیاتورهای طبیعی در گذشته زیر خروارها خاک مدفون بوده‌اند اما گذر زمان و تغییرات آب و هوایی دست به دست هم داده و این پدیده‌‌های بی‌همتا را از زیر خاک‌ها نمایان ساختند. کوه‌‌های مریخی که از جاذبه‌‌های گردشگری چابهار هستند از مناطق بکر چابهار به‌شمار می‌روند.

جنگل حرا چابهار | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

گردشگری سیستان و بلوچستان، جنگل حرا چابهار

جنگل حرا چابهار

جنگل حرا چابهار در ناحیه ساحلی خلیج گواتر، در نزدیکی محلی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می‌ریزد، قرار دارد و یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی چابهار به‌شمار می‌آید. جنگل‌های دریایی در سواحل مناطق استوایی و نیمه‌استوایی رشد می‌کنند و اکوسیستم شگفت‌انگیز آن‌ها در جهان به نام عمومی مانگرو و به نام علمی اوسینا مارینا مشهورند. این جنگل‌ها در ایران با نام حرا شناخته می‌شوند. مانگرو اکوسیستمی است تشکیل شده از زمین‌های مرطوب بین مناطق جزرومدی دریا همراه با مجموعه‌هایی از گیاهان بی‌نظیر و جانوران منحصربه‌فرد مناطق ساحلی و تالابی. ریشه‌های درختان جنگل، از شوری آب کم می‌کنند تا مناسب برای تغذیه گیاه می‌شود. جنگل‌هاي دريايي حرا دو بار در شبانه‌روز در آب دریا فرو می‌روند و بیرون می‌آیند و همین مسئله، ماهی‌های زیادی را به سمت جنگل می‌کشاند و جایی مناسب برای ماهگیری می‌شود.

جنگل مانگرو چابهار | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

طبیعت چابهار، جنگل، دریا و حیوانات

جنگل مانگرو

زمانِ بالا آمدن آب، درختان تا گلوگاه فرو می‌روند و در نگاه اول به جنگلی شناور می‌مانند. جنگل حرا که مرتب در جزرومد دریا زیر آب فرو می‌رود و بیرون می‌آید، وقت پایین رفتن آب ریشه‌هایش پیدا می‌شود. درختان شگفت‌انگیز جنگل حرا یک زیستگاه امن برای پرندگان مهاجر از مناطق گرمسیری‌ است. طیف رنگارنگی از آبزیان، پرندگان و دوزیستان در این جنگل زندگی می کنند. حرا میو‌ه‌های زیبایی به شکل بادام دارد. گل حرا بسیار کوچک است و طلایی‌رنگ با ۴ گلبرگ که هر گلبرگش چند میلی‌متر بیشتر نیست و راحت دیده نمی‌شود اما عطر شیرین و خنکش از چندمتری قابل درک است. تماشای یک جنگل شناور در آب وقتی سوار شتر هستید می‌تواند خاطره شما را از دیدن یک جنگل فانتزی‌تر کند. ترکیب دریا و حیوانی که ویژه صحراست و جنگلی زیبا. از اواخر پاییز تا اواخر فروردین بهترین وقت برای دیدن جنگل حراست. زیرا در آن زمان، آب و هوا خوب و دلچسب است و همچنین فصل مهاجرت پرندگان است.

تالاب لیپار چابهار | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان، چابهار، زاهدان، زابل

مناطق بکر چابهار - تالاب لیپار

تالاب لیپار چابهار

تالاب لیپار یکی از زیباترین جاذبه‌‌های گردشگری چابهار است. آب این تالاب‌ به رنگ شیر-توت‌فرنگی است و جزو شورترین آبگیرهای جهان محسوب می‌شود. این تالاب محصور بین دو کوه است و وجود پرندگانی چون چنگر، فلامینگو، حواصیل، طاووسکن، تیهو و عقاب دشتی، زیبایی این تالاب را دوچندان کرده‌است. این تالاب صورتی در تنگه و دره‌ای صخره‌ای مشرف به کوه، در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر، در ساحل دریای عمان قرار دارد. وجود پلانكتون‌های گیاهی زیاد در منطقه که میزان آن به حدود ۹۰ درصد می‌رسد، یکی از مهم‌ترین دلایل رنگ صورتی لیپار است. همچنین وفور مواد آلی و معدنی كه از طریق رودخانه‌ها و خورهای متصل به خلیج به این حوزه هدایت می‌شوند، باعث افزایش زیاد تولید بیولوژیكی در بعضی از فصول سال می‌شود. جريان‌های دريایی حاصل از طوفان‌های مونسون نیز موجب افزايش بيش از حد تعداد پلانكتون‌های گیاهی در ماه‌های بعد از فصل مونسون (از اواسط خرداد تا اواسط شهريور) می‌شوند و اين تعداد در آذرماه به حداكثر ميزان خود می‌رسد.

تالاب صورتی چابهار | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

عجایب جهان تالاب صورتی چابهار

عروس چابهار | تالاب صورتی

رویش گونه‌های بلوط و گزنه در آب صحنه فوق‌العاده زیبایی را خلق کرده است. در این منطقه پنبه‌های وحشی می‌روید که مردم منطقه از آن تشک و بالشت تهیه می‌کنند. کنار تالاب نیز، دشتار قرار دارد که اهالی منطقه به آن عروس نیز می‌گویند. دشتار در زبان بلوچی به دختران جوانی گفته می‌شود که هنوز ازدواج نکرده‌اند. وجه تسمیه این نام‌گذاری، زیبایی منطقه و درختان سرسبز آن است. غالبا در کنار دریاچه شترهایی برای شترسواری وجود دارد. هر روز از صبح تا غروب، بازارچه محلی در این مکان برپا می‌شود که محصولات بومی مانند نمک‌ دریایی استخراجی از تالاب، زیورآلات دست‌ساز محلی و صدف دریایی، در آن به فروش می‌رسند. بهترین زمان بازدید از تالاب صورتی چابهار، اواسط زمستان تا اوایل بهار است.

سواحل مکران چابهار | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

مناطق بکر چابهار، سواحل مکران

سواحل مکران چابهار

کالیفرنیای ایران، بهشت گمشده

مکران نامیست که در طول تاریخ به منطقه بلوچستان که در امتداد ساحل بلوچستان از راس الکوه در غرب جاسک در ایران تا شرق لس بیله و نزدیکی بندر کراچی در پاکستان گسترده‌است اطلاق می‌شده‌است. سواحل مکران در امتداد دریای عمان قرار دارد و از جاذبه‌‌های گردشگری سیستان و بلوچستان به شمار می‌آید. سواحل مکران در یک طرف جاده ساحلی چابهار-گواتر قرار گرفته است. بسیاری اعتقاد دارند که جاده ساحلی چابهار به گواتر مشابه جاده معروف گریت اوشن در استرالیا است. تنها بندر اقیانوسی کشورمان یعنی چابهار، در سواحل مکران واقع شده‌است. برخی از مهمترین جاهای دیدنی سواحل مکران شامل کوه‌های مریخی چابهار، تالاب لیپار چابهار، غارهای بان میستی، گورستان جن تیس، ساحل و اسکله بریس، سواحل شب تابی بندر تنگ و چشمه گل افشان بندر تنگ است. طلوع خورشید از فراز رشته کوه زاگرس و غروب طلایی آن بر پهنای اقیانوس از چشم‌اندازهای دیدنی و سحرآمیز مکران است. تلفیق بیابان و دریا نیز جذابیتی فوق‌العاده در سواحل مکران پدید آورده است. بهترین زمان بازدید از سواحل مکران چابهار، فصل زمستان است.

قبرستان جن چابهار | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

عکس قبرستان جن چابهار

قبرستان جن چابهار

گورستانی رازآلود

قبرستان جن چابهار، گورستانی رازآلود با سنگ قبرهای بزرگ و غیرطبیعی است. اشکال حک شده عجیب روی سنگ قبرها از شگفتی‌‌های چابهار است.

مسجد جامع تیس چابهار | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

جاذبه‌‌های مذهبی چابهار، مسجد جامع تیس

مسجد جامع تیس چابهار

مسجد جامع تیس، از مساجد اهل تسنن چابهار است که دارای یک مناره و گنبدهای سبز و قرمز است.

بازار سنتی چابهار | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

بازار سنتی چابهار

بازار سنتی چابهار

یکی از تفریحات چابهار در کنار شترسواری در ساحل و ماهیگیری، گشت و گزار در بازارهای چابهار و دیدن مردم خونگرم آن مناطق از نزدیک است. بازار سنتی چابهار یا دکه بازار، بازاری رنگارنگ، مملو از دکه‌ها و دستفروش‌ها، با فروشندگانی خونگرم و مهمان‌نواز است.

دهانه غلامان هیرمند | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

اثر تاریخی، دهانه غلامان هیرمند

دهانه غلامان هیرمند

شهر باستانی با برنامه ریزی شهری

شهری عظیم، مدفون شده زیر تپه‌ای شنی، خبر از مردمان متمدنی می‌دهد که در دوره باشکوه هخامنشیان در این ناحیه روزگار می‌گذراندند. شهری که تمامی بناهای آن از خشت و گل و با برنامه‌ریزی شهری و روی اصول ساخته شده‌است. درواقع تنها شهر باستانی دوران هخامنشی است که مهندسان آن زمان، ابتدا نقشه شهر را کشیده و سپس شهر را احداث کرده‌اند. دهانه غلامان دارای ساختمان‌های بزرگ عمومی، معبد، محله‌های مسکونی، خیابان، آبراهه، محله‌های نظامی و صنعتی می‌باشد. از مهم‌ترین بناهای بجا مانده در این شهر می‌توان به نیایشگاهی بزرگ اشاره کرد که محل برگزاری مراسم مذهبی مردمان شهر بوده‌است. در کتیبه‌های هخامنشی، بیستون، تخت جمشید و نقش رستم از این شهر به نام «زرک» یا «زرنکای» یاد شده‌است. این اثر با نام "خرابه‌‌های پایتخت قدیم سیستان" در شهرستان زهک، روستای قلعه نو جای گرفته و از جاذبه‌‌های گردشگری زابل به‌شمار می‌رود. از خصوصیات دیگر دهانه غلامان نبود آثار برج و بارو و دیوارهای دفاعی است که در حقیقت فقدان قلعه، دیوار دفاعی، برج‌های تدافعی و دروازه را می‌توان نوعی ثبات اقتصادی و رونق سیاسی هخامنشیان در ایران بیان کرد که وجود عوامل دفاعی ضروری نبوده است.

قلعه پرتغالی‌ها | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغالی‌ها

پایگاه نفوذ پرتغالی‌ها به ایران

در روستای بندری تیس که یکی از بنادر مهم دوران هخامنشیان بوده‌است، بنایی تاریخی به نام قلعه پرتغالی‌ها (قلعه تیس) بر فراز کوهی مشرف به روستا و خلیج برافراشته است. این قلعه که در زمان شاه سلیمان صفوی و شبیه به کاروانسرای شاه‌عباسی ساخته شده‌است، در قرن دهم هجری به عنوان پایگاه نفوذ پرتغالی‌ها به ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس استفاده می‌شده‌است. استعمارگران پرتغالی از این قلعه برای محافظت در برابر شورش‌‌های محلی استفاده می‌کردند.

بازار لته کنارک | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

بازار لته کنارک

بازار لته کنارک

بازاری خوشرنگ و ارزان

در بندر کنارک بازار قدیمی رو به ساحلی وجود دارد که محلی‌ها به آن لته بازار می‌گویند. در این بازار که یکی از جاذبه‌های بندر کنارک است مغازه‌ها در دو طرف خیابان قرار دارند و می‌توان همه گونه وسایل طبیعت گردی مثل تجهیزات اسکی، کوهنوردی، تجهیزات ورزشی، پتو و پارچه را با قیمتی مقرون به صرفه، به صورت نو و دست دوم تهیه کرد.

روستای درک | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

روستای درک

روستای درک

تلاقی بیابان و دریا

روستای دَرَک در بخش زرآباد شهرستان کنارک با داشتن بکرترین، پاک ترین و زیباترین ساحل ایران از جنگل‌‌های حرا و خور باستانی گالک برخوردار است. ساحل درک در شهرستان کنارک، تنها نقطه‌ای از ایران است که در آن شاهد تلاقی بیابان و دریا هستیم. بیابان جایی است که میزان بارندگی آن خیلی کم است و گاهی دریا بخشی از بیابان محسوب می‌شود.

پلاژ ساحلی تیس | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

پلاژ ساحلی تیس

پلاژ ساحلی تیس

مناسب برای شنا

در پلاژ ساحلی تیس، امکاناتی نظیر اغذیه فروشی، سوپر مارکت، دوش، آلاچیق، سرسره آبی و استخر بادی برای رفاه و تفریح مسافران فراهم می‌باشد.

موزه پست زاهدان | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

جاذبه‌‌های گردشگری زاهدان- موزه پست

موزه پست زاهدان

مهرهای شهر سوخته، مجسمه پستچی

موزه پست زاهدان که از جاذبه‌‌های گردشگری زاهدان به شمار می‌رود انواع مهرهای شهر سوخته، ماکت کبوترخانه، مجسمه مرد پستچی، تمبر کهن، تمبرهای قبل و بعد از انقلاب و نمایش گوشی‌‌های قدیمی را در بر دارد. همچنین در این موزه می‌توانید سالن سمعی بصری مجهز به سیستم صوتی و تصویری را از نزدیک دیده و با تاریخچه آن‌ها آشنا شوید. ساختمان موزه نیز یادگاری از دوران پهلوی می‌باشد که از همان دوران به منظور اداره پست و تلگراف بنا شده‌است.

مسجد جامع مکی زاهدان | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

جاذبه‌‌های گردشگری زاهدان- مسجد جامع مکی

مسجد جامع مکی زاهدان

نگین شهر زاهدان

یکی از مشهورترین مساجد اهل سنت که در سال 1353 احداث شده‌است و از جاذبه‌‌های گردشگری زاهدان محسوب می‌شود.

قلعه مچی زابل | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

جاذبه گردشگری زابل، قلعه مچی

قلعه مچی زابل

قلعه مچی در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان زابل، حد فاصل شهر سوخته و تاسوکی قرار دارد. این قلعه مقر و کاخ خاندان رئیسی، فرمانروایان جنوبی سیستان می‌باشد که از خشت و گل ساخته شده‌است. این قلعه و بنا‌‌های وابسته آن مربوط به دوره صفوی است. با توجه به اینکه در سراسر منطقه نخلستان‌های فراوانی وجود داشت و مچ نیز به زبان محلی به معنی درخت خرما می‌باشد، قلعه به این نام مشهور شده‌است.

قلعه چهل دختران زابل | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

اثر تاریخی زابل، قلعه چهل دختران

قلعه چهل دختران زابل

معبد گبرها

قلعه چهل دختران که از جاهای دیدنی زابل به شمار می‌رود مربوط به دوره ساسانیان است. این قلعه که در بخش شیب آب، روستای کوه خواجه زابل واقع شده‌است دارای معماری جذابی است. علت نامگذاری چهل دختر بر روی این قلعه به دلیل داستان جالبی است که قرن‌ها دهان به دهان چرخیده و باعث این نامگذاری شده‌است. نقل است که در گذشته در این مکان چهل دختر دوشیزه زندگی می‌کرده‌اند که صدای قهقهه بلند آنان در تمام محوطه می‌پیچیده است. قلعه چهل دختر زابل بر روی سکویی سنگی بنا شده و به آن معبد گبرها نیز گویند.

بانک ایران و انگلیس زابل | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

جاهای دیدنی شهر زابل، بانک ایران و انگلیس

بانک ایران و انگلیس زابل

بانک ایران و انگلیس با بیش از ۳ هزار مترمربع زیر بنا از جاهای دیدنی زابل و مربوط به اواخر دوره قاجار است. این اثر تاریخی مجموعه‌ای از آثار استعمار است که به صورت موزه‌ای باز، مکان ارزشمندی برای مطالعه فعالیت‌های تجاری و سیاسی استعمار در شمال سیستان‌ و‌ بلوچستان است. اثر تاریخی بانک ایران و انگلیس در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

غار و آبشار لادیز | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

طبیعت سیستان و بلوچستان، غار و آبشار لادیز

غار و آبشار لادیز

غاری در میرجاوه

غار لادیز، غار زیبایی در منطقه‌ای کویری است که از بدو ورود به آن با طنین زیبای انعکاس قطرات آب و نسیم دلچسب و خنک از شما استقبال می‌شود. با پیاده‌روی در مسیر کوتاهی به آبشار زیبایی خواهید رسید که از میان صخره‌ها به بیرون می‌جوشد و در تمام ایام سال زنده و پویا می‌باشد. روستای زیبای لادیز هم در همان حوالی است.

مجتمع تفریحی هامون کنار | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

مجتمع تفریحی هامون کنار

مجتمع تفریحی هامون کنار

مجتمع تفریحی هامون کنار واقع در پارک جنگلی ملت، دارای رستوران، چایخانه سنتی، تالار پذیرایی و بوفه می‌باشد. وسایل بازی این مرکز تفریحی مخصوص کودکان بوده و باغ وحش آن بسیار جذاب است.

موزه زنده سفال کلپورگان | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

موزه زنده سفال کلپورگان

موزه زنده سفال کلپورگان

سفالی فوق العاده زیبا و خوشرنگ

موزه زنده سفال کلپورگان تنها موزه زنده سفال در جهان است که قدمت آن به هفت هزار سال پیش برمی‌گردد. سفال کلپورگان به صورت کاملاً دستی، بدون چرخ سفالگری و توسط زنان بلوچ ساخته می‌شود که در بلوچستان شهرستان سراوان بخش مرکزی، روستای کلپورگان واقع شده‌است. این موزه در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده و در سازمان یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده‌است. در این موزه که محیط آن عمارتی زیبا و باستانی گنبدی شکل است سفال‌ها برای فروش هم عرضه می‌شوند.

تپه‌‌های گل فشان و طبیعت بکر کنارک | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

طبیعت سیستان و بلوچستان، تپه‌‌های گل فشان کنارک

تپه‌‌های گل فشان کنارک

آتشفشان گلی

در نزدیکی بندر کنارک و در محل روستایی به نام بندر تنگ، یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی استان سیستان و بلوچستان به نام "گل فشان" وجود دارد. "گل فشان" نوعی کوه آتشفشان بوده که به جای گداخته‌ها و مواد مذاب درونی زمین، از آن گل‌هایی به رنگ خاکستری خارج می‌شود. این گل‌ها بسیار فشرده و سرد هستند. در واقع در طی پدیده "گل فشان"، گل و لای به صورت چشمه از زیر زمین می‌جوشد و در سطح زمین شکل تپه‌ به خود می‌گیرد. این چشمه‌ها که نمونه آن در چابهار نیز یافت می‌شود در بین محلی‌ها به ناف دریا و بولوبولو معروف شده‌اند. در زمان فعالیت این گل فشان‌ها اغلب صداهای بلندی شبیه شلیک گلوله به گوش می‌رسد. گل این چشمه‌ها عموما خاصیت درمانی برای بیماری‌های مفصلی و ستون فقرات داشته و برخی از این گل‌ها حتی صادر هم می‌شوند. از گل این تپه‌ها همچنین در صنابع سفالی، کوزه‌گری و آجرپزی نیز استفاده می‌شود.

بندر گواتر چابهار | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

بندر گواتر چابهار

بندر گواتر چابهار

بندر گواتر یا همان خلیج گَواتر نام خلیج نسبتاً کوچک و قدیمی در طول ساحل مکران در دریای عمان است که یکی از مهمترین جاهای دیدنی چابهار محسوب می‌شود. این بندر آخرین نقطه ساحلی در جنوب شرقی کشور است و با کشور پاکستان هم مرز است. در این منطقه دختر بچه‌ها دستبندهای دستباف و سوزن‌دوزی شده و پسرها ماهی، گوش ماهی و انواع مروارید و صدف می‌فروشند. از غذاهای معروف گواتر بریانی و کرائی است که با ادویه‌های تند پاکستانی و هندی پخت می‌شوند. شنا کردن در آب‌های بندر گواتر چابهار ممنوع است و تنها قایق‌سواری، آن هم با احتیاط کامل بدون ورود به حریم مرزی کشور پاکستان امکانپذیر می‌باشد.

کوه تفتان | جاذبه گردشگری سیستان و بلوچستان ایران، چابهار، زاهدان، زابل

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان، کوه تفتان

کوه تفتان

تفتان تنها کوه آتشفشانی فعال در ایران است که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و جزو بلندترین کوه‌های ایران است. رشته کوه تفتان 4 قله و 3 دهانه آتشفشانی دارد. تفتان تکه‌ای از یک منطقه‌ی آتشفشانی است که تا پاکستان شمالی ادامه دارد و متعلق به گره آتشفشان کوه آتش‌فشانی خاموش سلطان در پاکستان است. نام قله‌ آتشفشانی تفتان "چهل تن" است. تقریبا در کل طول سال، از این قله که در ۱۰۰ کیلومتری زاهدان واقع شده غبارهای آتشفشانی ناشی از گوگرد خارج می‌شود. طبق باور محلی‌ها، چهل نفر از راشدین مذهبی در قله اصلی گم شده‌اند بنابراین آن را چهل تن می‌نامند. یکی از شگفتی‌های کوه تفتان، وجود سه دریاچه زیبا در ارتفاعات آن است و به جایی برای تفریح کوهنوردان تبدیل شده است.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟