(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
غذاهای بلوچی | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی سیستان بلوچستان

غذاهای محلی سیستان بلوچستان


45 غذای محلی چابهار، زابل، ایرانشهر و زاهدان


پایه اصلی غذاهای محلی بلوچی را گوشت، مواد لبنی و خرما تشکیل می‌دهد. به علت مرز گسترده‌ای که استان سیستان و بلوچستان ایران با کشور پاکستان دارد، تعدادی از غذاها و ادویه‌های پاکستانی و هندی از گذشته دور، وارد فرهنگ غذایی این منطقه شده‌اند و بخشی از غذاهای محلی بلوچی شده‌اند. معمولا گردشگرانی که به این استان و به خصوص شهر چابهار سفر می‌کنند، اکثرا به دنبال غذاهای تند و پرادویه هستند. رستوران‌های سیستان و بلوچستان دامنه وسیعی از غذاهای محلی و ایرانی را سرو می‌کنند که هر کس طبق ذائقه خود می‌تواند انتخاب مناسب داشته باشد. تعداد غذاهای محلی سیستان و بلوچستان خیلی بیشتر از غذاهایی است که در این صفحه معرفی شده‌اند. در این مقاله سعی شده معروف‌ترین غذاهای چابهار، زابل، ایرانشهر و زاهدان و طرز تهیه آنها معرفی شوند.

پلو بریانی | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- پلو بریانی

پلو بریانی بلوچی | بیریانی

بریانی یا بیریانی پلوی پرادویه‌ای است که در سیستان و بلوچستان بسیار پرطرفدار است و به‌عنوان یک غذای مجلسی،‌ پای ثابت مجالس عروسی یا عزا است. این غذای خوشمزه از مخلوط پلو و بریانی درست می‌شود. بریانی مخلوطی از گوشت مرغ، گوشت گوسفند یا گوساله، میگو، ماهی، بز و شتر با ماست، سبزیجات، سیر، پیاز، زنجبیل و ادویه‌های معطر است. نسخه گیاهی پلو بریانی بدون گوشت و با سبزیجات مختلفی مانند سیب‌زمینی، هویج و قارچ تهیه می‌شود. برای تهیه پلو بریانی چابهاری ابتدا پیاز نگینی شده ‌را کمی تفت دهید و گوشت را که در اندازه‌های کوچک خرد کرده‌اید، به آن اضافه کنید. نمک، زردچوبه و فلفل‌قرمز را چند دقیقه سرخ کنید و بعد فلفل‌سبز و سیر خردشده را به آن اضافه کنید. بعد از 4 دقیقه، ادویه بریانی و رب‌گوجه رقیق شده را اضافه کنید. اجازه دهید رب‌گوجه به خوبی سرخ شود. بعد گشنیز تازه را اضافه کنید و تفت دهید. در آخر گوجه‌های خرد شده را اضافه کرده و زمان دهید تا آب گوجه به خورد مخلوط برود. وقتی مخلوط روغن بیندازد خورش بریانی آماده است. برای دم کردن برنج، بعد از جوش آمدن آب برنج، نمک، روغن، مقداری ادویه بریانی و نهایتا برنج را در قابلمه بریزید. بعد از آبکشی برنج، یک لایه برنج و یک لایه خورشت و مقداری ادویه خام بریانی، تخم‌گشنیز و زعفران دم کشیده روی برنج بپاشید و این کار را تا آخر ادامه دهید. روی لایه آخر روغن بریزید.

کراهی میگو | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- کراهی میگو

کراهی میگو بلوچی

یکی از معروف‌‌ترین غذاهای دریایی چابهار کراهی میگو (کرایی میگو، کاری میگو) است. برای تهیه کرایی میگو، ابتدا میگو را به همراه پیاز حسابی تفت داده، بعد از رنگ گرفتن میگو، به آن گشنیز و ادویه‌‌های مخصوص اضافه می‌کنند و می‌گذارند که با آنها دم کند.

کراهی مرغ | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- کراهی مرغ

کراهی مرغ بلوچی

مرغ کرایی، کراهی مرغ یا چیکن کرایی یک غذای خوشمزه و پرادویه است که در اکثر رستوران‌های چابهار و سیستان و بلوچستان سرو می‌شود. در این غذای تند و بسیار لذیذ، طعم‌های مختلف پیاز، سیر، زنجبیل و ادویه‌های مختلف با هم ترکیب می‌شوند. ادویه‌های بکار گرفته شده در کرایی مرغ شامل تخم گشنیز، گرام ماسالا، زیره، پودر چیلی قرمز، زردچوبه و فلفل‌سیاه است. طرز تهیه کرایی مرغ متنوع است و اگر در تهیه آن، ماست چکیده استفاده کنید، بسیار خوشمزه می‌شود.

خوراک کرایی گوشت | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- کرایی گوشت

کرایی گوشت بلوچی

برای تهیه کرایی گوشت، ابتدا گوشت گوسفند یا بره را با آب و مخلفات لازم، بپزید تا کمی نرم شود. بعد گوشت را سرخ کنید و آنرا به سس کرایی اضافه کنید. همه مواد را با هم بپزید تا نرم شوند. در نهایت و بعد از پخت کراهی، آن را تزیین و با برنج یا نان، همراه با چاشنی‌های دیگر سرو کنید. دستور پخت این غذای محلی بلوچی تقریبا شبیه دستور پخت کراهی مرغ است.

پکوره | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- پکوره

پکوره بلوچی | پاکوره

پکوره از غذاهای پرطرفدار در میان مردم سیستان و بلوچستان است که اصالتا به پاکستان، افغانستان و هند تعلق دارد. خمیر مایه، پیاز، گشنیز، فلفل، آرد گندم و آرد نخودچی مواد لازم برای تهیه پکوره هستند. در ماه رمضان، بازار پخت پکوره در کوچه و بازار شهرهای استان سیستان و بلوچستان مانند چابهار و زاهدان، بسیار داغ است. این غذا شبیه فلافل است و در کنار ترشی، گوجه و خیارشور سرو می‌شود. برای تهیه پکوره بلوچی ابتدا پیاز، فلفل دلمه‌ای، هویج، سیب‌زمینی و اسفناج را خرد کنید و همراه با آرد و ادویه در یک کاسه بزرگ بریزید و خوب مخلوط کنید. به آرامی آب را اضافه کنید تا مخلوط مرطوبی ایجاد شود که همه مواد به طور یکنواخت ترکیب شوند. در یک ماهیتابه عمیق روغن را روی حرارت متوسط ​​گرم کنید. مخلوط را مانند کتلت در آن قرار دهید و هر طرف را به مدت ۳-۴ دقیقه بپزید تا قهوه‌ای طلایی شود.

ماهیگ پیچ | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- ماهیگ پیچ

ماهیگ پچ | ماهیگ پیچ بلوچی

یکی از غذاهای خوشمزه بلوچی ماهیگ پچ یا ماهیگ پیچ است که با ماهی کباب شده و آرد درست می‌شود. بدین منظور خمیری از آرد گندم آماده می‌شود و آن را پهن و به دو قسمت تقسیم می‌کنند. سپس ماهی تازه را که با برگ درخت خرما روی آتش کباب کرده‌اند، لای خمیر می‌گذارند و آن را داخل تنور می‌پزند. این سبک از پخت ماهی، در فصل‌های بارانی که رودخانه‌ها ماهی‌دار می‌شوند، بسیار پرطرفدار است.

تنورچه یا دیگچه پا تنور | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- تنورچه

تنورچه بلوچی | دیگچه

 

تنورچه یکی از غذاهای لذیذ استان سیستان و بلوچستان است که در تنور پخته می‌شود. برای تهیه این غذا ابتدا تکه‌های بزرگ گوشت گوسفند را به سیخ‌هایی از جنس چوب نخل می‌کشند. بعد سیخ‌ها را در تنور زغالی می‌گذارند. برای اینکه کباب آبدار باشد، ظرف آبی روی زغال‌های تنور قرار می‌دهند و سیخ‌ها را به‌صورت ایستاده دور ظرف می‌چینند. در ادامه در تنور را می‌بندند و روی آن را با کاهگل می‌پوشانند تا تنورچه در مدت‌زمان ۴۵ تا ۶۰ دقیقه بپزد. این غذا طعم فوق‌العاده‌ای دارد و بسیار پرطرفدار است. در روش دیگر، پس از ذبح گوسفند، درون شکم آن را خالی می‌کنند. سپس دست و پا و شکم آن را می‌بندند و به‌شکل آویزان در تنور می‌گذارند که البته تنور بزرگی برای این منظور انتخاب می‌شود. سپس روی تنور را کاملا می‌پوشانند تا در مدت یک ساعت بپزد. دیگچه و تنورچه هر دو یک غذا هستند و همانطور که از اسم آنها مشخص است دیگچه را داخل دیگ و تنورچه را داخل تنور آماده می‌کنند.

تباهگ | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- تباهگ

تباهگ بلوچی

تباهگ غذای محبوب مردم مکران و شهرهای اطراف آن است. غذایی بسیار خوشمزه و پرطرفدار که محبوب گردشگران نیز شده‌است. در زمان‌های قدیم که یخچال وجود نداشت، مردم بلوچ بعد از کشتار دام، برای نگهداری گوشت آن از روش تباهگ استفاده می‌کردند. بدین منظور گوشت را کاملا با نمک و پودر انار پوشانده در مقابل آفتاب بر روی یک طناب قرار می‌دادند تا خشک شود. بدین ترتیب می‌توانستند گوشت مصرفی را برای چند ماه و حتی یک سال در منزل نگهداری کنند. قدمت روش تباهگ به چند قرن می‌رسد و غذایی که با این گوشت تهیه می‌شود تباهگ نام دارد. برای طبخ غذای تباهگ، لذیذ ابتدا گوشت را با نمک و فلفل در آب می‌جوشانند. بعد از نیم ساعت، آب گوشت را جدا کرده و آن را برای پخت برنج استفاده می‌کنند. پخت برنج در آب همان گوشت، راز خوشمزه شدن تباهگ است. گوشت را جداگانه با روغن محلی سرخ می‌کنند.

تخلان | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- تخلان

تخلان بلوچی

تخلان یکی از غذاهای محلی چابهار است که از گندم، دنبه گوسفند و بره تهیه می‌شود. برای طبخ این غذا، خوشه‌های‌ گندم نيمه زرد را می‌جوشانند و بعد آن را پهن می‌کنند تا خشک شود. سپس خوشه‌ها را می‌کوبند تا دانه‌‌های گندم از بقيه جدا شود. سپس دانه‌های گندم را در هاون می‌کوبند تا خيلی ریز شود. اين تكه‌های ریز گندم را با دمبه گوسفند مخلوط می‌کنند و می‌پزند. این غذای بلوچی بسیار مقوی و انرژی‌بخش است.

پلو زعفرانی | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- پلو زعفرانی

پلو زعفرانی بلوچی

پلو زعفرانی یکی از غذاهای خوشمزه و خوش‌قیافه چابهار است که به علت تزیین خاص و زیبایش، بسیار اشتهابرانگیز است. گفته می‌‌شود این پلو در اصل از سمت پاکستان وارد ایران شده و امروزه غذای رسمی منطقه چابهار شده‌است. غذایی خوش‌طعم، خوش‌قیافه و خوش‌عطر که از مرغ، برنج، زعفران، زیره، میخک، فلفل دلمه‌ای، پیاز و سیر تهیه می‌شود.

بت ماش | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- بت ماش

بت ماش بلوچی

بت ماش یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی چابهار، ایرانشهر و سیستان و بلوچستان است که از برنج، ماش و سبزیجات تازه و معطر تهیه می‌شود. روش پخت این غذا به دمپختک شباهت داشته و با ترشی سرو می‌شود.

پراتا | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- پراتا

پراتا بلوچی | پراته

نان پراتا (پرتا، پراته) نانی با اصالت هندی است که با آرد، تخم‌مرغ و شیر تهیه می‌شود. این مواد را روی یک صفحه داغ ریخته و با روغن سرخ می‌کنند. هندی‌ها لای نان پرتا سبزیجات هم می‌گذارند.

شیر چای | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- شیر چای

شیر چای بلوچی | دودپتی

در چابهار مخلوط شیر با چای را دودپتی، شیر چای یا چای انگلیسی می‌گویند. برای تهیه شیرچای ابتدا شیر را برای ۲۰ دقیقه حرارت می‌دهند. سپس شكر، هل و چای را به آن اضافه کرده و وقتی چند جوش زد، حرارت را كم می‌کنند تا چای رنگ باز کند. البته به‌جای شکر می‌توان از نبات یا عسل نیز استفاده کرد. برای صرف صبحانه، شیرچای با نان پراتا میل می‌شود.

املت سوزی | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- املت سوزی

املت سوزی بلوچی

املت سوزی یکی از غذاهای سنتی سیستان و بلوچستان است که با سبزی محلی «سوزی» تهیه می‌شود. این گیاه که دارای نام‌های "شاهی وحشی" و "ازمک" نیز است در اواخر تابستان و فصل پاییز به‌شکل خودرو در مزارع گندم و جو می‌روید. برای طبخ این املت خوشمزه ابتدا سوزی را در آب می‌جوشانند. زمانی که کمی نرم شد آبش را گرفته، صبر می‌کنند کمی سرد شود. سپس پیاز تفت داده شده را با سیب‌زمینی آب‌پز و سوزی مخلوط می‌کنند. در کف یک ظرف عمیق کمی روغن ریخته مخلوط را روی آن می‌ریزند. در مرحله آخر مخلوط تخم‌مرغ، نمک و فلفل را به آن اضافه می‌کنند. برای تهیه این غذا، به جای سوزی می‌توان از اسفناج استفاده کرد.

دوغ پا | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- دوغ پا

دوغ پا بلوچی | دوگپا

طرز تهیه "دوغ پا" تقریبا مشابه خورشت قیمه است که فقط بجای آب در آن دوغ می‌ریزند، همچنین سیب‌زمینی در کنار آن سرو نمی‌شود. این خورش بلوچی معمولا در مراسم‌هایی مانند ختنه‌سوران و جشن‌زایمان پخته می‌شود. دوغ پا، خورشتی ترش‌مزه است که به همراه برنج سفید سرو می‌شود.

کابلی | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- صبحانه کابلی

کابلی بلوچی

ترکیب آب و نخود غذایی به نام کابلی را به وجود می‌آورد که در استان سیستان و بلوچستان به عنوان وعده صبحانه، همراه با نان پراتا و دودپتی میل می‌شود. برای تهیه کابلی افغانی، بعد از پختن نخود و نرم شدن آن، در یک تابه، بعد از سرخ کردن پیاز، گوجه فرنگی را خرد کرده و به همراه فلفل سبز، نمک، فلفل، ادویه کاری، زیره، پودر دارچین و زنجبیل به پیاز سرخ شده اضافه می کنند و اجازه می دهند گوجه نرم شود. سپس ترکیب گوجه را همراه با تمبر هندی خیس خورده، به نخودهای پخته شده اضافه می نمایند.

اوجیزک | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- اوجیزک

اوجیزک بلوچی

اوجیزک آبگوشت محلی سیستان است که البته گوشت ندارد، با ادویه آچار تهیه می‌شود و شبیه اشکنه است. برای تهیه اوجیزک، که از غذاهای محلی زابل است، گوجه خردشده را به پیاز تفت داده شده اضافه می‌کنند. وقتی گوجه سرخ شد، آچار محلی و آب را به آن اضافه کرده و وقتی به جوش آمد، سیب‌زمینی را به آن می افزایند. بعضی‌ها در انتهای پخت غذا تخم‌مرغی روی آن می‌شکنند و زمانی که تخم‌مرغ سفت شد غذا را میل می‌کنند. این غذا برای افراد دارای رژیم گیاه‌خواری، گزینه مناسبی است.

کشک زرد | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- کشک زرد

کشک زرد زابل

اگر میهمان هندی یا پاکستانی داشته باشید متوجه می‌شوید که حتی برای صبحانه باید چیزی در حد غذای ناهار درست کنید. غذای پرادویه و تند برای صبحانه برای مردم هند و پاکستان چیز غیرعادی نیست. در استان سیستان و بلوچستان ایران نیز، برای صبحانه چیزی در حد غذا می‌پزند. یکی از این غذاها کشک زرد است که در واقع نوعی اشکنه یا سوپ است و مخصوص روزهای سرد سال است. مواد اصلی این غذای محلی را کشک زرد زابلی، پیاز، آب یا آب گوشت تشکیل می‌دهند. کشک زرد زابلی نوعی فراورده لبنی-غله‌ای است که از ترکیب ادویه، زردچوبه و گندم بلغور شده به دست آمده و به شکل پودری زردرنگ استفاده می‌شود. برای تهیه اشکنه کشک زرد، بعد از سرخ کردن پیاز در روغن حیوانی، کشک زرد را اضافه کرده و مخلوط می‌کنند. نهایتا آب گوشت را کم‌کم اضافه کرده و هم می‌زنند تا جا بیفتد. در برخی رستوران‌ها کشک زرد زابل، به عنوان سوپ سرو می‌شود.

غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان | شیرینی چنگال

غذاهای محلی بلوچی- شیرینی چنگال

شیرینی چنگال بلوچی

شیرینی چنگال یکی از خوشمزه‌ترین دسرهای محلی سیستان و بلوچستان و به خصوص منطقه چابهار است که با آرد، خرما و روغن حیوانی درست می‌شود. بدین‌منظور ابتدا با آب و آرد، خمیر ایجاد کرده و آن را کف ماهیتابه پهن می‌کنند تا نانی نیم‌پز به دست آید. هسته‌های خرما را جدا کرده و با نان مخلوطش می‌کنند. نهایتا کمی پیاز تفت داده شده را روی آن می‌‌ریزند تا نرم شود. برای تزیین چنگالی از خلال بادام یا پسته استفاده می‌شود. این دسر خوشمزه پای ثابت سفره‌های افطار مردم بلوچ است. علت نامگذاری آن احتمالا این است که در روند تهیه آن، با انگشتان دست چنگ زده می‌شود.

لنجو | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- لنجو

لنجو بلوچی | آبگوشت ماهی

لنجو یکی از معروف‌ترین غذاهای دریایی سیستان و بلوچستان است که از ماهی تهیه می‌شود. این غذا نام‌های دیگری چون ماهی دیگی، ماهی دوغی، آبگوشت لنجو و ماهی شیرپز نیز دارد. لنجو به دو روش ماهی با آب و ماهی با دوغ طبخ می‌شود. بدین‌منظور ابتدا پیاز، ادویه آچار و دوغ (یا آب) را با هم روی شعله بگذارید و پس از جوش آمدن مایع، ماهی را به آن اضافه کنید. بعد از آب‌پز شدن ماهی، آب آن را گرفته و ماهی را دوباره بر روی شعله قرار دهید. کمی نمک و فلفل به آن اضافه کنید و صبر کنید تا آب آن کمی خشک شود. در فرایند پخت باید حواستان باشد که ماهی له نشود و فرم خود را حفظ کند. احتمالا بعد از خواندن این پست متوجه شده‌اید که مردم بلوچ علاقه زیادی به استفاده از دوغ در آشپزی‌هایشان دارند.

دوغ برک | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- دوغ برک

دوغ برک بلوچی | درزنک

دوغ برک یکی از غذاهای ساده سیستان و بلوچستان است که با دوغ طبخ می‌شود. طرز تهیه دوغ برک به این صورت است که بعد از سرخ کردن آرد در روغن، به آن دوغ اضافه می‌کنند و آن را تا قبل از به جوش آمدن، یکسره به هم می‌زنند تا مواد یکدست بماند. 

انباگ | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- انباگ قصرقند

انباگ بلوچی

انباگ غذای ۴۰۰ ساله سیستان و بلوچستان است که به عنوان میراثی سنتی در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت شده است. خاستگاه این غذا جنوب سیستان بلوچستان، شهرستان قصرقند است و محلی‌ها به آن امباگ گویند. برای تهیه انباگ، باید شنبلیله را خوب بشویید تا آب سبزش خارج شده و تلخی آن گرفته شود. سپس سبزی را در آب جوش بریزید و پس از یک جوش، آبش را خالی کنید و دوباره در آن آب بریزید و اجازه دهید که خوب بپزد. سپس ادویه مصالحه، نمک و زردچوبه را اضافه کنید. وقتی سبزی نیم‌پز شد، تکه‌های گوشت مرغ را اضافه کنید. وقتی مرغ پخت و هیچ آبی در قابلمه نماند غذا آماده سرو است.

شیرینی خرمایی | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- شیرینی خرمایی

شیرینی خرمایی سیستان و بلوچستان

در استان سیستان و بلوچستان انواع شیرینی، حلوا، کلوچه و دسر با خرما تهیه می‌شود که همگی خوشمزه و بسیار مقوی و انرژی‌زا هستند.
لندو: شیرینی‌ای که از گندم، خرما، مغز گردو، پسته، بادام و کنجد بوداده تهیه می‌شود و از سوغات محبوب چابهار است.
حلوای خرمای بلوچی: با خرما، آرد و روغن تهیه می‌شود و طعم فوق‌العاده‌ای دارد.
کلوچه زابلی: این کلوچه خوشمزه از آرد، خرما، مایه خمیر، سیاه‌دانه و رازیانه تهیه می‌شود و از سوغات زابل محسوب می‌شود.
حلوا کنک: حلوا کنک با خرما، کنجد، بادام و پونه درست می‌‌شود.
حلوا شیرگی: در جنوب بلوچستان رسم است که از مهمانانی که برای دیدن بچه تازه متولد شده می‌آیند، با حلوا شیرگی یا حلوا شیره خرما پذیرایی کنند.
تجگی: از شیرینی‌های محلی بلوچی که مانند سمنو تهیه می‌شود. برخی آن را با خرما درست می‌کنند.

نان‌های محلی | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- نان‌های محلی

نان‌های محلی سیستان و بلوچستان

نان پرانی: برای پخت نان پرانی ابتدا روی یک زمین شنی، آتش روشن می‌کنند و بعد از داغ شدن شن‌ها، خمیر را درون‌شان قرار می‌دهند. بعد از نیم ساعت، نان را بیرون می‌آورند.
نان چلبک: یکی از نان‌های سنتی استان سیستان و بلوچستان است که از شکر، روغن، آرد، آب ولرم، ماست، نمک و خمیر مایه تهیه می‌شود. این نان خیلی خوشمزه و پرطرفدار است.
خمیر: خمیر نانی شبیه لواش است ولی با ضخامت بیشتر و مزه‌ای ترش.
سیسرک: نان سیسرک در تابه آهنی پخت می‌شود و معمولا پایه شیرینی چنگال است.
هلکارى: برای تهیه هلکارى، خمیر را به چانه‌‌هاى کوچک تقسیم و سپس آنها را نازک می‌کنند. سپس چانه‌ها را داخل دیگی از روغن داغ قرار می‌دهند تا سرخ شود.
دوتینى: برای پخت دوتینی دو چانه را به صورت جداگانه پهن می‌کنند و روى هر کدام روغن می‌زنند. سپس هر دو چانه را روی هم می‌گذارند و درون ظرفی که با روغن چرب شده قرار مى‌دهند تا پخته شود.
تیموش: برای تهیه تیموش، خمیر را آبکى درست کرده و مقدارى از آن را با دست روى ظرفی آهنى پهن ‌می‌کنند تا پخته شود. نهایتا نانی خشک و نازک به دست می‌آید.
بورک: بورک از ترکیب خمیر نان با اسفناج یا سبزی‌های خودرو مثل سوزی تهیه می‌شود. این نان به ویژه در در سفره افطار بومی‌ها زیاد به چشم می‌خورد.
قلیفی: قلیفی چیزی بین شیرینی و نان است. برای تهیه این نان، خمیر را ورز داده و به عمل می‌آورند، سپس کمی از آن را جدا کرده و مقداری خرمای سرخ شده را درونش می‌گذارند و لوله‌اش می‌کنند. در آخر هم این خمیرها را در فر چیده و همراه با کمی تزیین می‌پزند. 

غذاهای دریایی | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- غذاهای دریایی

غذاهای دریایی سیستان و بلوچستان

ماهی شور: برای تهیه این غذای خوشمزه بلوچی، از ماهی، شنبلیله، گوجه‌فرنگی، کشک بلوچی، اناردون آسیاب‌شده، پیاز، سیر و ادویه ماهی استفاده می‌شود.
خوراک بادمجان با ماهی: این غذا از بادمجان، گوجه‌فرنگی، فلفل سبز، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، گشنیز خرد شده، ماهی شیر و ادویه سبزی تهیه می‌شود.
کوتوک: کوتوک از غذاهای خوشمزه بلوچی با چند قرن قدمت است. برای تهیه این غذا ابتدا ماهی رودخانه را در آرد سوخاری بغلطانید، بعد در روغن فراوان سرخ کنید. وقتی همه ماهی‌ها سرخ شدند، آن‌ها را در هاون بکوبید تا له شوند. در ادامه دانه‌های انار خشک‌شده را به‌صورت جداگانه در هاون بکوبید و در مقداری آب جوش روی گاز بریزید. حالا روغنی که ماهی را با آن سرخ کرده بودید، به آب انار بیفزایید و در آن مقداری آویشن بریزید. در نهایت ماهی له‌شده و این مایه انار را باهم مخلوط کنید.
خورش ماهی: خورش ماهی یا «ماهیگ نارشت» از غذاهای سنتی استان سیستان و بلوچستان است که به قلیه ماهی شباهت دارد.
کتلت ماهی: این غذای بلوچی، از ماهی، سیب‌زمینی، فلفل سبز، گشنیز، تخم‌مرغ، ادویه گرم مصالحه، تخم گشنیز کوبیده‌شده، آرد پکورا (آرد لپه) و آرد سوخاری تهیه می‌شود.
بت و هواری جهینگا: یا میگو پلو از دیگر غذاهای دریایی بلوچی است.

کباب | غذاهای محلی سیستان و بلوچستان، چابهار، زابل، زاهدان

غذاهای محلی بلوچی- کباب

کباب های بلوچی

کباب ناگمان پچ: کباب بلوچی ناگمان پچ یا شکارپچ با استفاده از گوشت گاو و گوسفند تهیه می‌شود. از ساقه درخت به‌عنوان سیخ استفاده می‌شود و پس از آنکه گوشت با استخوان به‌صورت تکه‌های بزرگ به سیخ کشیده شد، دو طرف آن آتشی با حرارت ملایم روشن می‌کنند تا گوشت در مدت‌زمان بین 3 تا 6 ساعت به‌مرور زمان کباب شود. این کباب از خوشمزه‌ترین کباب‌های بلوچی است.
جوجه کباب بلوچی: برای تهیه این غذای خوشمزه بلوچی، گوجه‌فرنگی، پیاز، رب‌گوجه، سیر و زنجبیل تازه را در غذاساز بریزید تا خوب له شوند. مرغ بدون استخوان، ادویه جوجه کباب و آبلیمو را باهم مخلوط کنید و سپس سس گوجه‌ای که تهیه کردید، به مرغ بیفزایید. قبل از به سیخ کشیدن مرغ ها، آنها را چهار ساعت در یخچال قرار دهید تا حسابی مزه‌دار شوند.
کباب چامپ: این کباب همان دنده کباب است که با راسته گوشت گوسفندی تهیه می‌شود و ادویه‌های پاکستانی و بنگالی در طبخ آن به کار می‌رود. کباب چامپ یکی از اعیانی‌ترین کباب‌های سیستان و بلوچستان است.

پرسش‌های متداول


خوشمزه‌ترین غذاهای بلوچی کدامند؟

بریانی، کراهی میگو، ماهیگ پیچ، تنورچه و تباهگ خوشمزه‌ترین غذاهای بلوچی هستند.


غذاهای تند چابهار کدامند؟

کراهی میگو، کراهی مرغ، کباب های بلوچی و پکوره.


انواع تنورچه‌ها چه نام دارند؟

تنورچه شتر و تنورچه گوسفند.


انواع کراهی‌ها چه نام دارند؟

کراهی میگو، کراهی ماهی و کراهی گوشت.

متن دیدگاه

کامنت کاربر

سمین

نه کل استان سیستان و بلوچستان مهمان نوازهستن خصوصا سرباز جاهای عالی و دیدنی است.یعنی رودخانه ای قشنگ وسرسبزاست مخصوصا روستای ما🤪

کامنت کاربر

بابی

سلام میشه غذاهای بلوچی رو بگین نه چابهر

کامنت کاربر

‌ بابی

عالی بود

کامنت کاربر

مریم

از نظر من چابهار و استان سیستان و بلوچستان بی نظیرترین و امن ترین و خاص ترین جای ایرانه،آدماش و مناظر طبیعیش و غذاهاش سرآمد ایرانه

کامنت کاربر

ناهید

این خطه از ایران بینظیر و زیباست.خاصه خوراک های دلپذیرشون و مردم آرام و متین که برخلاف افکار عامه بشدت مهربان و مهمان نوازند. بشدت دیدن مناطق گردشگری و چشیدن خوراک های این منطقه رو پیشنهاد میکنم. البته پول نقد همراه داشته باشید برای خرید در مناطق خاص سیستان و بوچستان

کامنت کاربر

مهنوش

دلم کراهی خواست. چقد عکسا خوشگلن و وسوسه انگیز

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟