(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
غذاهای محلی شیراز | شیراز شهر صنایع دستی و هنر | صنایع دستی شیراز

غذاهای محلی شیراز

معروف ترین غذاهای محلی شیراز


20 غذای سنتی شیراز از آش سبزی تا کوفته هلو


غذاهای محلی شیراز دامنه گسترده ای از انواع پلوهای رنگارنگ و خوش عطر، خورشت‌ها، ‌آش‌ها، کوفته ها و دیگر خوراک‌‌های خوشمزه را در بر می گیرد. معروف ترین آش شیراز، آش سبزی نام دارد که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است و معروف ترین غذای شیراز کلم پلو شیرازی است که در بین گردشگران ایرانی و خارجی کاملا شناخته شده است. دوپیازه آلو شیراز یکی از راحت ترین غذاهای ایرانی در پخت سریع است.

کلم پلو شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- کلم پلو

کلم پلو شیرازی

نام شیراز با تعدادی کلمه عجین شده است از جمله کلم پلو شیرازی. محتویات این غذای خوشمزه و پرطرفدار شامل کلم قمری یا سنگی، پیاز، برنج، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، ادویه و سبزی‌های معطر همانند تره، ریحان، ترخون و شوید است. برای تهیه کلم پلو، کلم قمری را خرد کرده و با پیاز تفت می‌دهند، سپس سبزی‌های معطر و ادویه را به آن اضافه می‌کنند. در ادامه پس از آبکش کردن برنج، مواد فوق را با برنج مخلوط می‌کنند. در تابه دیگر گوشت چرخ شده را که از قبل با آرد نخودچی و ادویه ورز داده و قل‌قلی کرده‌اند با روغن و کمی آبلیمو سرخ کرده و در انتها به غذا اضافه می‌کنند. کلم پلو معمولا با ماست و سبزی سرو می‌شود.

قنبر پلو شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- قنبر پلو

قنبر پلو شیرازی | غم‌بر پلو

قنبر پلو یا غم‌بر پلو یکی از انواع برنج‌های مخلوط و خوش عطر شیرازی است که محتوای آن برنج، کشمش پلویی، گردوی خرد شده، گوشت قلقلی (کوفته‌ریزه)، پیاز داغ و ‌رب انار است. برای تهیه قنبر پلو، مغز گردو، پیاز، رب انار و کشمش را با هم مخلوط کرده و با گوشت چرخ کرده کوفته قل‌قلی‌های ریز درست می کنند. سپس برنج را آبکش کرده و از مخلوط مواد و گوشت قل‌قلی بین آن می ریزند. به جای کشمش می‌توان از خرما یا شیره انگور برای شیرین کردن غذا استفاده کرد. شیرازی ها معتقدند که این غذا، غم را از انسان دور می کند لذا به آن غم بر پلو نیز گویند.

شکر پلو شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- شکر پلو

شکر پلو شیرازی

شکر پلو از غذاهای سنتی شیراز به شمار می‌رود و معمولا به‌عنوان نذری یا در مجالس مهمی چون عروسی یا مراسم عزاداری سرو می‌شود. مخلوط برنج، شکر، خلال پوست نارنگی، خلال بادام و پسته، زعفران و گلاب مواد تشکیل دهنده این غذای شیرین مزه هستند. شکر پلو اغلب با خورشت قیمه سرو می‌شود. معمولا شکر را به‌همراه گلاب و زعفران، به‌شکل شهد درمی‌آورند و سپس با برنج مخلوط کرده و پس از دم‌کشیدن غذا، آن را با خلال پوست مرکبات شیرین‌شده و خلال بادام و خلال پسته تزیین می‌کنند.

هویج پلو شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- هویج پلو

هویج پلو شیرازی

هویج پلو غذایی خوش آب و رنگ با طعم فوق‌العاده، از غذاهای پرطرفدار محلی شیراز است. برای تهیه هویج پلو باید هویج را خلالی کرده و با روغن تفت دهید، سپس شکر آب کرده را به همراه زعفران به آن اضافه کنید. گوشت چرخ کرده را هم با دارچین، نمک و فلفل ورز داده و به صورت کوفته‌های ریز قل‌قلی در روغن سرخ کنید. مواد مخلوط و گوشت‌ها را پس از آبکش کردن برنج، در لایه به لایه برنج بریزید و بگذارید تا دم بکشد. از خلال بادام و پسته می‌توانید برای تزیین این غذای خوشمزه استفاده کنید.

لوبیا پلو شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- لوبیا پلو

لوبیا پلو شیرازی | شوید لوبیا

برخلاف دیگر شهرهای ایران، شیرازی‌ها در لوبیا پلوی خود از لوبیا چشم بلبلی به جای لوبیا سبز استفاده می‌کنند. برای تهیه لوبیا پلو شیرازی به لوبیا چشم بلبلی، گوشت چرخ کرده، برنج، شوید و زعفران نیاز است.

رب پلو شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- رب پلو

رب پلو شیرازی

شیرازی‌ها برای طبخ رب پلو، کشمش، گردو و پیاز داغ را با هم ترکیب کرده و در یک ظرف دیگر روغن، رب انار و شکر را با هم مخلوط می‌کنند. مواد رب را پس از آبکش کردن برنج به آن اضافه کرده و پس از آن کشمش، گردو و پیاز داغ را در قسمت میانی برنج می‌ریزند. این غذا برای گیاهخواران یک غذای عالی به شمار می‌رود. در کنار رب پلو، سبزی خوردن یا سالاد شیرازی صرف می‌شود.

آش سبزی شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- آش سبزی

آش سبزی شیرازی

آش سبزی شیرازی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای محلی شیراز به شمار می‌رود که در فهرست آثار ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده است. این آش سنتی شیرازی، مانند حلیم برای صبحانه سرو می‌شود یا ان را در ایام خاصی چون ماه رمضان، تاسوعا و عاشورا، به‌عنوان نذری طبخ می‌کنند. گوشت، برنج، نخود، عدس، لوبیا سفید یا قرمز، پیاز و سبزی‌های معطری مانند تره، ترخون و شوید، مواد اصلی آش سبزی شیرازی را تشکیل می‌‌دهد.

آش انار شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- آش انار

آش انار شیرازی

آش انار با ترکیب برنج، لپه، سبزی آش، آب انار و رب انار تهیه می شود که نهایتا، با پیازداغ، نعنا داغ و دانه‌های سرخ انار تزیین می شود.

کوفته هلو شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- کوفته هلو

کوفته هلو شیرازی

کوفته هلو شیرازی کوفته ای است شبیه بقیه کوفته های ایرانی که در تهیه آن هویج به کار می رود. برای تهیه مایه کوفته، پیاز و هویج رنده شده را با گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی و نمک و فلفل و زردچوبه مخلوط می‌کنند. به‌اندازه یک هلو از مواد بر می‌دارند و پس از باز کردن در دست، کشمش، گردو و آلو بخارا بدون هسته را در میان آن می‌گذارند و به‌شکل کوفته شکل می‌دهند. این کوفته را برخلاف دیگر کوفته‌ها،‌ اول سرخ می‌کنند و سپس در سس مخصوص می‌اندازند تا طبخ آن کامل شود. برای تهیه سس نیز از هویج خرد شده، پیاز داغ و نعناداغ، کمی شکر و آبلیمو استفاده می‌کنند.

کوفته سبزی شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- کوفته سبزی

کوفته سبزی شیرازی

کوفته سبزی شیرازی با سبزی فراوان تهیه می‌شود و لذا سبز رنگ است. گوشت چرخ‌کرده، پیاز، لپه، برنج نیم‌دانه و سبزی کوفته مواد اولیه اصلی این غذای سنتی را تشکیل می‌دهد. داخل کوفته سبزی را می‌توان با آلو بخارا، گردو، کشمش و پیاز داغ پر کرد. محتویات سس کوفته سبزی را مقدار فراوانی سبزی تفت داده شده و برنج تشکیل می‌دهد که کمی شبیه آش به نظر می‌آید.

آش ماست شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- آش ماست

آش ماست شیرازی

آش ماست شیرازی یکی از انواع آش های خوشمزه و سنتی ایرانی با اصالت شیرازی است. مواد لازم برای تهیه آش ماست عبارتند از: پیاز، برنج، لپه، ماست ترش، شوید، ترخون و گوشت گردن بدون استخوان.

آش دوغ شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- آش دوغ

آش دوغ شیرازی

آش دوغ شیرازی یکی از آش های سنتی ایرانی می باشد که دستور پخت ساده ای دارد. این آش خوشمزه هم با گوشت و هم بدون گوشت تهیه می شود و در تهیه آن لپه به کار می رود. برای تهیه آش دوغ، نیازی به خیساندن طولانی مدت حبوبات ندارید و با دوغ ترش، سبزی آش و برنج نیم دانه تهیه می شود.

 شیرازی پلو | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- شیرازی پلو

شیرازی پلو | ته‌چین گوشت و بادمجان

شیرازی پلو یا ته چین بادمجان یکی از غذاهای فوق العاده شیراز است. این غذای بسیار خوشمزه از برنج، مرغ، بادمجان، زعفران دم کرده، ماست، زرشک، نمک و فلفل تهیه می شود.

کوفته گشنیز شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- کوفته گشنیز

کوفته گشنیز شیرازی

کوفته گشنیز، یکی از انواع کوفته های شیرازی است که در مواد تشکیل دهنده آن، گشنیز استفاده می شود. طرز پخت آن مثل بقیه کوفته ها است.

اشکنه شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- اشکنه شیرازی

اشکنه شیرازی

برای تهیه اشکنه شیرازی به پیاز، سیب زمینی، تخم مرغ، شنبلیله و نعنا داغ نیاز است. شیرازی‌ها اشکنه شیرازی را با آب نارنج، ترشی، سبزی خوردن یا کشک میل می‌کنند.

یخنی نخود شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- یخنی نخود

یخنی نخود شیرازی

یخنی نخود شیرازی همان آبگوشت خوشمزه خودمان است منتها بعضی از مناطق فارس تکه هایی از کلم قمری هم به آن اضافه می‌کنند.

یخنی عدس و کلم شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- یخنی عدس و کلم

یخنی عدس و کلم

یخنی عدس شیرازی یک غذای بسار خوشمزه شیرازی می باشد که سرشار از آهن است و بسیار سریع تهیه می شود. مواد لازم برای تهیه یخنی عدس عبارتند از گوشت، عدس سبز، کلم قمری، پیاز، لیمو عمانی و ادویه.

دو پیازه آلو شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- دو پیازه آلو

دو پیازه آلو شیرازی

دو پیازه آلو یکی از غذاهای سنتی شیرازی می باشد که نام خود را از سیب زمینی گرفته است. در لهجه شیرازی به سیب زمینی آلو گفته می شود. جالب است بدانید که سیب زمینی از هند وارد ایران شده است و هندی ها به سیب زمینی آلو می گفتند. برای تهیه دو پیازه آلو، ابتدا سیب زمینی ها را آب پز می کنند، سپس بعد از کندن پوست سیب زمینی ها، آنها را با گوشت کوب له و پوره می کنند. بعد از آن، سیب زمینی های له شده را به ترکیب پیاز سرخ شده و ادویه، اضافه می کنند و کاملا مخلوط می کنند. اینک غذای شما آماده است. استفاده از تخم مرغ، رب گوجه و شنبلیله خشک نیز در این غذا مرسوم است.

خورشت به قورمه شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- خورشت به قورمه

خورشت به قورمه شیرازی

به قورمه یکی از غذاهای سنتی شیرازی است که اصلا ربطی به قورمه سبزی ندارد. قورمه در این خورشت به معنی گوشت می باشد. این غذا به دلیل داشتن به طعم و مزه ملسی دارد.

دمپختک شیرازی | غذاهای محلی شیراز

غذای محلی شیراز- دمپختک

دمپختک شیرازی

دمپخت، غذایی شبیه به استانبولی است که در شهرهای مختلف ایران به‌شکل‌های متفاوت طبخ می‌شود. پایه اصلی این غذا برنج، پیاز، انواع سبزیجات و گوشت است. دمپخت شیرازی، یکی از غذاهای محلی استان فارس است که با انواع گوشت، برنج، پیاز، سیر، کلم برگ یا کلم قمری، هویج، عدس، سبزیجات، لوبیا، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه درست می‌شود.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟