(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
سوغات خوراکی شیراز | شیراز شهر صنایع دستی و هنر

سوغات خوراکی شیراز

سوغات خوراکی و عرقیات شیراز


20 سوغات خوراکی شیراز از مسقطی تا یوخه


سوغات استان فارس به سه دسته خوراکی، عرقیات و صنایع دستی تقسیم می‌شود که به علت تنوع بسیار زیاد آن، در این صفحه به سوغات خوراکی شهرهای شیراز، فسا، جهرم، لارستان و مرودشت پرداخته می‌شود و سوغات صنایع دستی شیراز در صفحه‌ای دیگر از سایت معرفی می‌شود. سوغات خوراکی شیراز شامل انواع شیرینی، حلوا مسقطی، میوه‌های خوشرنگ، عرقیات معطر گیاهی و گیاهان دارویی است. پرطرفدارترین مراکز خرید شیراز، بازار وکیل، بازار حاجی، بازار مسگرها، اردو بازار و سرای مشیر است که با مراجعه به آنها می‌توانید سوغات شیراز را تهیه کنید.

مسقطی شیراز | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- حلوا مسقطی

حلوا مسقطی شیراز

حلوا مسقطی یکی از خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های شیراز است که به صورت دسر بعد از غذا، یا به عنوان شیرینی همراه با چای صرف می‌شود. برای تهیه مسقطی شیرازی از نشاسته، شکر، خلال بادام، گلاب و زعفران استفاده می‌شود. مسقطی شیراز در طعم‌های مختلف زعفرانی، پسته‌ای، گل‌محمدی و زرشکی تهیه می‌شود. روی مسقطی‌ را با آجیل‌هایی مانند مغز پسته یا مغز بادام پر می‌کنند. همچنین روی برخی از آنها گلپر می‌ریزند که بسیار خوش‌طعم می‌شود. معروف‌ترین مسقطی شیراز، مسقطی لاری است که زادگاه آن شهرستان لارستان استان فارس می‌باشد و مقدار خلال استفاده شده در آن، از دیگر مسقطی‌ها بیشتر است. حلوا مسقطی لاری، منسوب به مسقط، پایتخت کشور عمان است، که بازرگانان لارستانی در رفت‌وآمدهای تجاری به مسقط طرز پخت آن را فراگرفته‌اند و بیش از ۱۵۰ سال است که این حلوا بهترین سوغاتی لارستان محسوب می‌شود.

کلوچه برنجی شیراز | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- کلوچه برنجی

کلوچه برنجی شیراز

کلوچه شیرازی نوعی نان برنجی است که نمونه‌های مشابه آن در یزد و زنجان نیز تهیه می‌شود. البته مواد اولیه برای تهیه نان برنجی یزدی و نان برنجی زنجان کمی متفاوت از کلوچه شیراز است. شیرازی‌ها اغلب در کنار مسقطی، این شیرینی را سرو می‌کنند. در تهیه کلوچه شیرازی تخم‌مرغ، روغن و گلاب استفاده می‌شود و با تخم خرفه (نوعی سبزی) تزیین می‌شود. این سوغات شیراز همواره مورد توجه ویژه‌ گردشگران قرار گرفته‌است.

بادام سوخته شیراز | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- بادام سوخته

بادام سوخته شیراز

بادام سوخته بر خلاف اسمش که یاداور طعم تلخ سوختگی است، مزه شیرین دارد و یکی از انواع سوغات شیرینی شیراز است. برای تهیه بادام سوخته، مخلوط بادام، آب و شکر را حرارت می‌دهند تا شکر آب شود و روی بادام پوششی غلیظ و شیرین ایجاد کند. در برخی موارد، برای خوش طعم‌تر شدن، روی بادام‌ها کنجد هم می‌ریزند. بادام سوخته امروزه در آجیل و حتی بعضی از غذاها استفاده می‌شود که طعم لذیذی به غذاها می‌دهد. همچنین می‌توان این شیرینی مقوی و خوشمزه را با چای یا دمنوش میل نمود. هر چند که خواستگاه این شیرینی شهر شیراز است، اما نمونه‌های بادام سوخته کردستان و بادام سوخته گیلان نیز در ایران، یافتنی است.

یوخه شیراز | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- یوخه

یوخه شیراز

شیرینی یوخه یا کاک یکی دیگر از سوغاتی‌های شیراز است که با خمیری نازک تهیه می‌شود. چند لایه از این خمیر را دور هم می‌پیچند و روی آن پودر قند، دارچین یا پودر پسته می‌ریزند. یوخه شیراز از نظر طعم و شکل، شباهت زیادی به کاک کرمانشاه دارد.

دمنوش شیراز | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- دمنوش

دمنوش شیراز

به علت حاصلخیزی باغ‌های استان فارس، انواع گیاهان دارویی با کیفیت عالی در این استان تولید می‌شود. دمنوش‌های شیراز به شکل‌های مختلف گل‌گاوزبان، بابونه، بهارنارنج، زنجبیل، سنبلطیب، چای ترش و زیره هستند. دمنوش‌ها برای تقویت حافظه، تقویت قلب و عروق، کاهش وزن و مسکن اعصاب، بسیار موثرند.

عرقیات شیراز | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- عرقیات

عرقیات شیراز

یکی از شهرهای ایران که در تولید عرقیات گیاهی سرآمد است شیراز است. شیراز به واسطه کوه‌ها و باغ‌های اطراف، پر از گیاهان دارویی کوهی، گل‌های زیبا و انواع درختان است. عرق «بهارنارنج»، عرق «نسترن»، عرق «بیدمشک» و «گلاب» از عرقیات معروف این شهر‌ هستند. هرکدام از این عرقیات با توجه به طبع و خاصیتی که دارند، برای درمان بیماری‌های مختلف به‌کار می‌روند. همچنین شیراز میزبان گونه‌های گیاهی مفید و گاهی هم نادر است که از میان آنها می‌توان به آویشن، بارهنگ، گل ختمی، نعناع، سدر و خاکشیر اشاره نمود.

عرق بیدمشک | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- عرق بیدمشک

عرق بیدمشک شیراز

بیدمشک گیاهی خوش‌عطر و زیبا از خانواده درخت بید است که در فصل بهار شکوفه می‌دهد. شیرازی‌ها در اردیبهشت ماه عرق بیدمشک را می‌گیرند. از عرق بیدمشک برای معطر کردن شربت، تقویت قلب، اعصاب و دستگاه گوارش استفاده می‌کنند. از شاخه‌های بیدمشک در تزیین سفره هفت‌سین استفاده می‌شود.

عرق نسترن | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- عرق نسترن

عرق نسترن شیراز

نسترن از خانواده رز وحشی است و عرق نسترن عطر و بوی بسیار مطبوعی دارد. شربت گل نسترن در روزهای گرم تابستان بسیار پرطرفدار است. این عرق برای تسکین درد معده، دفع سنگ کلیه و رفع خستگی کاربرد دارد. تازه‌ترین عرق نسترن را در اوایل زمستان، از شیراز خریداری کنید.

عرق بهار نارنج | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- عرق بهار نارنج

عرق بهار نارنج شیراز

شیراز پر از درخت نارنج است، کافی است اول صبح یک روز اردیبهشتی شیراز باشید و یک نفس عمق بکشید تا مست بوی بهار نارنج شوید. عرق بهار نارنج و‌ گل بهار نارنج یکی از معروف‌ترین سوغات شیراز است. از شکوفه‌های بهار نارنج، اسانس عرق بهار نارنج گرفته می‌شود. در کنار عرق بهار نارنج، گل خشک آن را هم می‌توانید به‌عنوان سوغاتی بخرید و در تهیه شربت بهار نارنج استفاده کنید.

گلاب شیراز | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- گلاب

گلاب شیراز

گلاب جزو سوغات عرقیات شیراز است. به علت فراوانی گل‌محمدی در شهر شیراز، گلاب‌گیری در این شهر رونق دارد. گلاب برای تهیه شربت، انواع حلواها، شیرینی‌ها و غذاها استفاده می‌شود. همچنین برای تهیه ماسک‌های مراقبت از پوست نیز گلاب کاربرد دارد.

نان فسا | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- نان فسا

نان فسا | کماج

نان فسا یکی از سوغات شیراز است که بیشتر در شهرستان فسا استان فارس پخت می‌شود. این نان بسیار خوشمزه، به دلیل شیرین بودن، معمولاً با چای به عنوان عصرانه سرو می‌شود. مواد لازم برای تهیه نان فسا عبارتند از آرد گندم، روغن جامد، پودر شکر، جوش‌شیرین، پودر زنجبیل، زعفران و کنجد. این نان ترد و لذیذ که دارای طبع گرمی است، به علت ماندگاری طولانیش، از قدیم به‌عنوان یکی از بهترین سوغات شیراز محسوب می‌شده‌است.

حلوا کاسه‌ای شیراز | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- حلوا کاسه‌ای

حلوا کاسه‌ای شیراز

حلوا کاسه‌ای یا حلوا زرد که یکی از سوغات معروف شیراز است در اغلب قنادی‌های شیراز به فروش می‌رسد. این حلوا را در کاسه‌های کوچک می‌ریزند و پس از غذا به‌عنوان دسر سرو می‌کنند. حلوا کاسه‌ای شیرازی از آرد برنج، شکر، آب، زعفران، گلاب و روغن تهیه می‌شود. البته ماندگاری این حلوا پایین است و چندان قابلیت حمل به شهرهای دیگر را ندارد لذا بهتر است در زمان سفر خود، آن را تست کنید. این حلوا را می‌توانید در رستوران‌های شیراز به عنوان دسر بعد از غذا سفارش دهید.

رنگینک شیراز | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- رنگینک

رنگینک شیراز

رنگینک دسری خوشمزه و مقوی است که در خطه جنوبی کشور تهیه می‌شود و طرفداران پروپاقرصی دارد. در تهیه رنگینک شیرازی از آرد گندم، روغن، خرما یا رطب، پودر دارچین و هل استفاده می‌شود. بدین صورت که خرماهای مرتب شده را در یک سینی پهن می‌کنند، سپس روی آن را با مغز خرد شده گردو یا پسته می‌پوشانند. کمی آرد را با روغن تفت داده و روی مواد داخل سینی می‌ریزند. سپس با پودر دارچین و هل آن را تزیین کرده آن را رول کرده و برش می‌زنند.

حلوای خارک شیرازی | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- حلوای خارک

حلوای خارک شیرازی

حلوای خارک مخصوص شهرستان جهرم استان فارس است و ظاهری شبیه به سوهان دارد. این حلوا با خرما، بدون افزودنی و شکر اضافه تهیه می‌شود و ماندگاری بالایی دارد. حلوای خارک منبع سرشاری از فیبر، کلسیم، آهن، پتاسیم، گوگرد، فسفر، منگنز و مس است و برای اختلالات یبوست، مشکلات روده و حتی مشکلات قلبی توصیه می‌شود.

نان مشت شیراز | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- نان مشت

نان مشت شیرازی

نان مشت از شیرینی‌های سنتی و خوشمزه شیراز است که ماده اصلی تشکیل دهنده آن خارک است. خارک به خرمایی گفته می‌شود که هنوز به‌طور کامل نرسیده و زرد رنگ است. این خرما کمی طعم گس و خرمالو مانند دارد.

برشلیگ شیراز | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- برشلیگ

برشلیگ شیراز

برشلیک یکی دیگر از شیرینی‌های استان فارس است که مخصوص شهرستان فیروزآباد است. برای پخت این شیرینی از آرد گندم، روغن حیوانی، پودرقند، میخک، زنجبیل و هل استفاده می‌کنند. استفاده از ادویه‌ها، طبع این شیرینی را گرم‌تر و آن را مقوی‌تر می‌کند.

خرمای جهرم | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- خرمای جهرم

خرمای جهرم

خرما یکی از محصولات اصلی شهرستان جهرم استان فارس است و در این شهر نخلستان‌های بسیاری وجود دارد. نیمه‌خشک بودن خرمای جهرم، پوست نازک آن و نسبت بالای گوشت به پوست در کنار قیمت مناسب، باعث شده تا تقاضای جهانی برای این محصول بالا باشد. خرما شاهانی جهرم از برندهای مشهور خرمای این شهر است.

آبلیمو و آبغوره شیراز | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- آبلیمو و آبغوره

آبلیمو و آبغوره شیراز

سوغات دیگر شیراز که می‌توان آن را در دسته سوغات عرقی شیراز قرار داد، آبغوره و آبلیموی بسیار خوش طعم شیراز است. شیرازی‌ها از آبغوره برای تهیه آش آبغوره و سالاد شیرازی و از آبلیمو برای طعم‌دادن به فالوده شیرازی استفاده می‌کنند. آبلیموی جهرم معروف‌ترین آبلیموی استان فارس است.

میوه‌ها | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- میوه

میوه‌های شیراز

آب‌وهوای شیراز برای رویش انواع مرکبات، انار و آلو بسیار مناسب است. همه ساله مقدار زیادی زردآلو، آلو، هلو، شلیل، شفتالو، گیلاس، آلبالو، نارنج، پرتقال و انار از باغ‌های استان فارس برداشت می‌شود.

عسل کوهی | سوغات خوراکی و شیرینی‌های شیراز

سوغات شیراز- عسل کوهی

عسل کوهی شیراز

عسل کوهی اقلید، عسل کنار، عسل کوهستان، عسل آویشن، عسل چندگیاه،عسل گون و عسل مرکبات انواع گونه‌های عسل شیرازی هستند.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟