(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
غذاهای محلی ملایر | ملایر شهر منبت  و صنایع دستی

غذاهای محلی ملایر

معروف ترین غذاهای محلی ملایر


10 غذای سنتی ملایر از آش بادمجان تا آش ترخینه


ملایر یکی از شهرهای زیبا و دیدنی استان همدان است و اکثر غذاهای محلی آن با غذاهای سنتی همدان مشترک هستند. اما در ملایر هم، غذاهایی وجود دارد که به خاطر مواد تشکیل دهنده و روش تهیه و سرو آن‌ها، به غذاهای خاص و مشهور ملایر تبدیل شده‌اند. به عنوان مثال آش ترخینه، آش خشکبار، آش بادمجان و آبگوشت فلفل از جمله بهترین غذاهای ملایر هستند.

آش بادمجان | غذاهای محلی ملایر

غذای محلی ملایر- آش بادمجان

آش بادمجان ملایر

آش بادمجان ملایری یکی از غذاهای محلی و پرطرفدار این منطقه است که شبیه به کشک بادمجان و حلیم بادمجان است. برای تهیه این آش، ابتدا گوشت، پیاز و آب قلم را خوب می‌پزند، سپس عدس و بلغور را اضافه می‌کنند. در آخر، بادمجان‌ها را سرخ کرده و داخل آش می‌ریزند و آن را با کشک، پیازداغ و نعنا داغ تزیین می‌کنند. آش بادمجان ملایری، به خاطر طعم لذیذ و خوشمزه‌ای که دارد، در فصل زمستان و ماه رمضان بسیار پرطرفدار است و از غذاهای محلی و سنتی ملایر محسوب می‌شود.

حلیم بادمجان غذای اصیل اصفهانی

آش ترخینه | غذاهای محلی ملایر

غذای محلی ملایر- آش ترخینه

آش ترخینه ملایر

آش ترخینه یکی از انواع آش‌های سنتی ایرانی است و نوع ملایری آن بسیار معروف و باسابقه است. قدمت طبخ این آش در ملایر به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. مواد تشکیل‌دهنده این آش شامل کشک، ترخینه، دوغ، حبوبات و سبزی آش هستند. ترخینه، نوعی عصاره خشک‌شده سنتی است که پس از خیس خوردن در آب جوش، کم‌کم به یک آش تبدیل می‌شود. در واقع ترخینه یکی از غذاهای نیمه‌آماده ایرانی با قدمت بیش از ۶۰۰۰ سال است. به دلیل محدودیت زمانی در طبخ ترخینه، بسیاری از خانه‌ها از ترخینه‌هایی که پیش‌تر آماده شده‌اند، استفاده می‌کنند.

ترخینه سوغات با ارزش ملایر

آبگوشت فلفل | غذاهای محلی ملایر

غذای محلی ملایر- آبگوشت فلفل

آبگوشت فلفل ملایر

آبگوشت فلفل از جمله غذاهای قدیمی و اصیل همدان و ملایر می‌باشد که مانند آبگوشت استاندارد ایرانی تهیه می‌شود، منتها به ترکیب آن فلفل سبز تند، زیره سبز، زنجبیل تازه و آبلیمو نیز اضافه می‌کنند تا حسابی تند و فلفلی شود.

طعم لذیذ آبگوشت فلفلی در ظروف سفالی لالجین

آش رشته ترش | غذاهای محلی ملایر

غذای محلی ملایر- آش رشته ترش

آش رشته ترش ملایر

آش رشته ملایر مانند آش رشته معروف ایرانی طبخ می‌شود اما به ترکیب آن بلغور گندم و انواع میوه‌های خشک نیز اضافه می‌شود. هنگام سرو آش آن را با سرکه یا شیره انگور میل می‌کنند.

شیره انگور سوغات صادراتی ملایر

آش خشکبار | غذاهای محلی ملایر

غذای محلی ملایر- آش خشکبار

آش خشکبار ملایر

آش خشکبار یکی از غذاهای پرطرفدار و محبوب در استان همدان است که اصالت ملایری دارد. این آش از آب قلم، سبزی آش، انواع حبوبات و انواع خشکبار تهیه می‌شود و هنگام سرو، مقداری شیره‌انگور به آن اضافه می‌شود. طعم این آش ترش و ملسی دارد و به عنوان آش آجیل، آش میوه، آش ترش و آش ترشی نیز شناخته می‌شود.

آش خشکبار غذایی پرطرفدار در همدان

پتله پلو | غذاهای محلی ملایر

غذای محلی ملایر- پتله پلو

پتله پلو ملایر

پتله پلو یکی از غذاهای سنتی و محبوب شهرستان ملایر است که معمولا در فصل زمستان پخته می‌شود. پتله، گندم آسیاب شده است و ماده اصلی این غذای پرانرژی را تشکیل می‌دهد. برای تهیه پتله پلو، بلغور گندم، برنج، گردو و کشمش به کار می‌رود. این پلو که یکی از غذاهای معروف ملایر است، برای افراد گیاه‌خوار بسیار مناسب است. بلغور گندم همچنین در تهیه خیلی از غذاهای سنتی ایرانی مانند لالک بادمجان کازرونی و آش ساوار کردستان به کار می‌رود.

لالک (للک) غذایی که هر ایرانی باید آن را امتحان کند
آش ساورا غذایی مخصوص زمستان‌های سرد

حلوا مغزی | غذاهای محلی ملایر

غذای محلی ملایر- حلوا مغزی

حلوا مغزی ملایر

حلوای مغزی که در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده، از مخلوط شیره انگور، مغز گردو و کنجد تهیه می‌شود و این حلوا به عنوان یکی از غذاهای سنتی ملایر شناخته می‌شود.

حلوا ارده اردکان فوق العاده مقوی و پرخاصیت

نان فطیر | غذاهای محلی ملایر

غذای محلی ملایر- نان فطیر

نان فطیر ملایر

در برخی مناطق مانند اراک، آستارا، ترکمن صحرا و ملایر، نان فطیر بسیار معروف است. این نان شباهت زیادی به نان شیرمال دارد و ترکیبی از آرد، تخم‌مرغ و شکر را در بر می‌گیرد. برای پخت آن، آرد را با شیر، شکر، هل و گلاب مخلوط کرده و ورز می‌دهند تا به صورت خمیر در آید. سپس آن را حدود سه ساعت کنار گذاشته تا برای پخت آماده شود. پس از آن، خمیر را چانه گرفته و پهن می‌کنند. زرده تخم‌مرغ زده شده را با استفاده از فرچه روی خمیر می‌مالند و کمی کنجد روی آن پاشیده می‌شود. در نهایت، نان فطیر در تنور یا فر پخته می‌شود و در تهیه آن از خمیرمایه استفاده نمی‌شود.

پراتای بلوچی نانی با اصالت هندی

آش جو | غذاهای محلی ملایر

غذای محلی ملایر- آش جو

آش جو ملایر

یکی از آش‌های سنتی و قدیمی ایران، آش جو است که در شهرهای مختلف ایران با دستورهای پخت متفاوت طبخ می‌شود. برای تهیه آش جو، ابتدا جوی خیس خورده، آب قلم و نمک در قابلمه قرار می‌گیرد تا با هم پخته شوند. سپس نخود و لوبیا جداگانه پخته شده و پس از تبخیر کامل آب آنها، به ترکیب جو اضافه می‌شوند. پس از آن، پیاز داغ به آش اضافه می‌شود و آش به مدتی صبر می‌کند تا جا بیفتد و لعاب دار شود. این آش معمولا با کشک سرو می‌شود و اگرچه سبزی در آن استفاده نمی‌شود، اما به سلیقه خود می‌توان کمی اسفناج یا سبزی آش را به آن اضافه کرد.

حلوا شیره | غذاهای محلی ملایر

غذای محلی ملایر- حلوا شیره

حلوا شیره ملایر

این حلوا با استفاده از شیره انگور، آرد گندم، شیر، مغز گردو، شکر و کره تهیه می‌شود.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟