(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
غذاهای محلی اصفهان | اصفهان شهر صنایع دستی و هنر | صنایع دستی اصفهان

غذاهای محلی اصفهان

معروفترین غذاهای محلی اصفهان


20 غذای سنتی اصفهان از بریانی تا خورش ماست


غذاهای محلی هر شهر، بخشی از جاذبه‌های فرهنگی آنجا محسوب می‌شوند و هر کدام دارای پیشینه‌ای برای خود هستند. آب‌وهوا و نوع جغرافیای منطقه، نقش بسیار تاثیرگذاری در تعیین ذائقه مردم و غذاهایی که ابداع کرده‌اند، در طی قرن‌های متمادی داشته است. یکی از جذاب‌ترین بخش هر سفر چشیدن طعم غذاهای متفاوتی است که در آن شهر پخته می‌شوند. سعی کنید طعم خاص غذاهای سنتی هر شهر را در همان شهر بچشید. غذاهای اصفهان معمولا از ترکیب حبوبات و گوشت تشکیل می‌شود که به‌صورت له‌شده درمی‌آیند و با نان تازه و سبزی میل می‌شوند. از معروف‌ترین غذاهای اصفهان می‌توان به خورش ماست و بریانی اشاره کرد که بین گردشگران داخلی و خارجی مشهور هستند.

بریانی | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- بریانی

بریانی اصفهان | بریونی

بریانی از معروفترین غذاهای محلی اصفهان است که از ترکیب گوشت گوسفندی چرخ‌کرده با نعنا، پیاز، زعفران و دارچین تهیه می‌شود. این غذای خیلی خوشمزه و خوش‌طعم که شبیه به همبرگر است محبوب همه گردشگران است. اصفهانی‌ها بریانی را با جگر سفید چرخ‌شده، نان سنگک، ریحان و دوغ میل می‌کنند. در کنار بریانی اغلب آب‌گوشت نیز سرو می‌شود.

کله جوش | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- کله جوش

کله جوش | کاله جوش

کله‌جوش غذایی ساده و راحت با اصالت اصفهانی است که همه ایرانی‌ها با آن آشنا هستند. مواد اصلی برای تهیه کله‌جوش، کشک، نعنا و گردو هستند و این غذا را می‌توان در دسته فست‌کوک‌ها قرار داد.

تاس کباب اصفهانی | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- تاس کباب

تاس کباب اصفهان

تاس کباب در اکثر شهرهای ایران طبخ می‌شود هرچند به نظر می‌رسد که اصالتا اصفهانی باشد. برای تهیه تاس کباب از پیاز، گوشت گوسفندی، به، هویج و سیب‌زمینی استفاده می‌شود. این غذا را در سفره‌خانه‌های سنتی اصفهان میل نمایید.

یخمه ترش اصفهان | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- یخمه ترش

یخمه ترش اصفهان

یخمه ترش یکی از غذاهای محلی اصفهان است که برخلاف اسمش، شیرین مزه است. برای تهیه این غذا، از برنج، آلو، گوشت گوسفندی، شکر یا شیره خرما، برگه زردآلو و میوه "به" استفاده می‌شود. این غذا برای رفع کم‌خونی و جلوگیری از پوکی استخوان مفید است.

کوکو قندی اصفهان | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- کوکو قندی

کوکو قندی اصفهان

کوکو قندی را در خانه مادربزرگ‌های اصفهانی می‌توانید میل کنید. تخم‌مرغ، گلاب، سیب‌زمینی، زعفران، شکر و جوهر لیمو مواد لازم برای تهیه کوکو قندی است. این کوکوی خوش‌عطر که درواقع نوعی خاگینه سیب‌زمینی است اغلب به‌عنوان دسر به کار می‌رود.

کباب مشتی اصفهانی | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- کباب مشتی

کباب مشتی | کباب زردک

زردک گیاهی شبیه هویج با رنگ زرد و طعم شیرین است که همراه با گوشت چرخ‌‌کرده، شیره، سرکه، آرد نخودچی و پیاز در تهیه کباب مشتی یا کباب زردک استفاده می‌شود. این کباب در واقع نوعی شامی با مزه شیرین است که در کترینگ‌ها و رستوران‌های قدیمی اصفهان می‌توانید آن را بیابید.

قیمه ریزه اصفهان | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- قیمه ریزه

قیمه ریزه | کله گنجشکی

قیمه ریزه یا کله‌گنجشکی ترکیبی از گوشت و آرد نخودچی به همراه رب‌گوجه، پیاز، نعنا خشک و انواع ادویه‌ها است. تشابه بین قیمه ریزه و قیمه ایرانی در مایع رب و پیاز داغ به کار رفته در آنها است. این غذای خوشمزه را در مناطق قدیمی‌تر اصفهان می‌توان یافت.

نخود آب اصفهان | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- نخود آب

نخود آب | نخود آبغوره

نخودآب یکی غذاهای محلی اصفهان است که مناسب روزهای سرد زمستان است. ابتدا پیاز را تفت می‌دهند و نخودی که از شب قبل خیسانده شده را به آن اضافه می‌کنند. بعد از اضافه کردن نمک و چاشنی به غذا، اجازه می‌دهند نخود کاملاً پخته شود. این غذا به همراه سرکه یا آبغوره میل می‌شود. به همین جهت به نخود آبغوره هم معروف است.

کوفته شوید باقالی اصفهان | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- کوفته شوید باقالی

کوفته شوید باقالی

کوفته شوید باقالی یکی از غذاهای سنتی پرطرفداری می‌باشد که طرز پختی همچون سایر کوفته‌ها دارد. مواد لازم برای تهیه این کوفته خوشمزه عبارتند از باقالی، گوشت چرخ کرده، سبزی کوفته، برنج، پیاز و تخم‌مرغ. معمولا در زمان سرو به آب کوفته مقداری آلو خشک اضافه می‌شود.

یخنی لوبیا اصفهان | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- یخنی لوبیا

یخنی لوبیا | گوشدالوبیا

یخنی لوبیا یکی از غذاهای محلی اصفهان است که اصفهانی‌ها به آن گوشدالوبیا گویند. در تهیه این غذا که معمولا به صورت حلیم پخته می‌شود، از گوشت گوسفند، تره، جعفری و شنبلیله، لوبیا سفید، برنج، پیاز و ادویه استفاده می‌شود.

حلیم بادمجان اصفهانی | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- حلیم بادمجان

حلیم بادمجان

یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای اصیل اصفهانی حلیم بادمجان است که البته در شهرهای دیگر ایران نیز، پخت می‌شود. مواد لازم برای تهیه آن گوشت سردست یا گردن، بادمجان سرخ شده، سیر رنده شده، نعناع داغ، کشک، پیاز سرخ شده و زعفران است. این غذای لذیذ را با نعناداغ، پیازداغ، کشک و گردوی خرد شده تزیین کنید.

کوفته کشک اصفهانی | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- کوفته کشک

کوفته کشک

گوشت چرخ‌کرده، برنج، کشک، سبزی کوفته (تره، شوید، ترخون، جعفری) و نعنا خشک مواد لازم برای تهیه این کوفته خوشمزه و خاص اصفهانی است.

کباب حسینی اصفهان | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- کباب حسینی

کباب حسینی

کباب حسینی اصفهان یک نوع کباب سنتی است که با گوشت مرغ یا گوشت قرمز و در تابه و با سیخ چوبی درست می‌شود. گوشت سردست گوسفند، پیاز، کره، فلفل دلمه، گوجه‌فرنگی کل موادی است که برای تهیه این کباب خوشمزه نیاز دارید.

خورش ماست اصفهان | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- خورش ماست

خورش ماست اصفهان

خورش ماست یک دسر خوشمزه اصفهانی است که از گوشت گردن، ماست هم‌زده، شکر و زعفران تهیه می‌شود. بدین منظور، بعد از پخت گوشت گردن آنرا با ماست، زعفران و شکر مخلوط می‌کنند تا دسر خوشمزه خورش ماست که ظاهری شبیه ماست زرد رنگ!! دارد به دست آید. می‌توان در ترکیب مواد تخم‌مرغ و زرشک نیز اضافه کرد تا طعم آن ترش و شیرین شود.

کاچی دختران | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- کاچی دختران

کاچی دختران | بی بی حور

در زمان‌های قدیم پسر پادشاه عاشق دختر فقیری می‌شود که هر روز به خاطر ترس از نامادری‌اش، برای ریسیدن پنبه و چرای گاوها به طبیعت می‌رفت. خانواده پسر با این وصلت به شدت مخالفت می‌کنند و به همین دلیل دختر برای حل مشکلش نذر می‌کند کاچی بپزد. کم‌کم بساط نذر کاچی بین خانم‌های اصفهانی متداول می‌شود. از آنجایی که اصفهانی‌ها معتقد بودند چشم آسمان نباید به این کاچی بخورد، بنابراین دور از چشم مردان پخته شده و بین خودشان پخش می‌شد. این کاچی خارج از خانه و بین افراد غریبه پخش نمی‌شود. در واقع آیین‌ها و اعتقادات مرتبط با این کاچی، وجه تمایز آن با سایر کاچی‌ها است. به این دسر، کاچی هفت دخترون نیز گویند زیرا این کاچی در حضور هفت دختر و در روزهای سه‌شنبه طبخ می‌شود. این دسر خوشمزه از پسته، آرد گندم، گلاب و مغز بادام تهیه شده و بافت بسیار نرم و لطیفی همچون فرنی دارد.

شله بریان زیره | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- شله بریان زیره

شله بریان زیره

شله بریون زیره یک غذای خوشمزه و خوش‌عطر با ظاهری شبیه حلیم و طعمی شبیه کاچی است. در پخت این غذای خوش‌طعم گوشت گوسفندی، زیره، برنج نیم‌دانه و پیاز استفاده می‌شود. برای طبخ شله بریون زیره، گوشت گوسفند را با پیاز و ادویه می‌پزند و بعد از نیم‌پز شدن گوشت، به آن برنج نیم‌دانه را اضافه می‌کنند. بعد از پخته شدن برنج، به آن زیره سیاه آسیاب شده اضافه می‌کنند و دوباره روی حرارت قرار می‌دهند. در نهایت و بعد از پخته شدن تمام مواد، آن را کامل می‌کوبند تا حالتی مانند حلیم پیدا کند. غلظت این غذا در حد و اندازه حلیم است. این غذای قدیمی را از سفره‌خانه‌های اصفهان تهیه کنید.

آش اوماج | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- آش اوماج

آش اوماج

مواد تشکیل دهنده آش اوماج که اصالت تبریزی دارد، حبوبات، اسفناج، آرد سفید و پیاز می‌باشد و معمولاً به جای کشک با ماست سرو می‌شود.

آش شوربای سبزی | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- آش شوربای سبزی

آش شوربای سبزی

آش شوربای سبزی یکی دیگر از آش‌های سنتی اصفهان است که تفاوتش با بقیه شورباها، استفاده از کوفته‌های کوچک گوشت چرخ کرده، داخل این شوربا است. گوشت چرخ‌کرده، پیاز، پودر سیر، سبزی آش، هویج، برنج نیم‌دانه، شوید خشک و ماش مواد تشکیل دهنده این آش خوشمزه هستند.

حلیم شیر | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- حلیم شیر

حلیم شیر

حلیم شیر یکی از حلیم‌های خوشمزه‌ای است که در اصفهان طبخ می‌شود. سر سینه، گردن و دنده گوسفند مناسب برای پخت این حلیم چرب و پرکالری است. حلیم شیر برای وعده غذایی صبحانه انتخابی عالیست.

پلو ماش و قمری | غذاهای محلی اصفهان

غذای محلی اصفهان- پلو ماش و قمری

پلو ماش و قمری

برای تهیه پلو ماش و قمری گوشت گوسفندی، ماش، سبزی‌های پلویی، پیاز و ادویه‌های متنوع استفاده می‌شود.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟