(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
مریوان شهر گیوه | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان

معروف ترین غذاهای محلی مریوان


غذاهای محلی مریوان از قایرمه تا هلو کباب


اگر قصد سفر به مریوان را دارید، فرصت خوردن غذاهای محلی کردی که شامل پلوهای خوشمزه، خورش‌های خاص و ماهی کباب‌های مشهور است، را از دست ندهید. این غذاهای محلی، علاوه بر اینکه جاذبه‌های فرهنگی کردستان محسوب می‌شوند، بلکه به دلیل مواد تشکیل دهنده‌ی آنها، دارای خواص غذایی فوق‌العاده‌ای نیز هستند. این غذاها، از مواد اولیه تازه و سبزیجات گیاهی خاص منطقه تهیه شده‌اند و عطری بی‌نظیر دارند. در این مقاله، محبوب‌ترین غذاهای محلی و خوشمزه شهر مریوان در استان کردستان را به شما معرفی خواهیم کرد.

قایرمه | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- قایرمه

قایرمه | کنگر سوخاری

قایرمه یا کنگر سوخاری، از غذاهای محلی کردستان است که با کته یا نان سرو می‌شود. برای درست کردن قایرمه بعد از پوست کردن و خرد کردن کنگرها (و یا کرفس‌ها) آنها را در سسی غلیظ غوطه‌ور کرده و سرخ می‌کنند. سس این غذا با تخم‌مرغ، آب یا شیر، زعفران دم کرده، کره و آرد درست می‌شود.

طرز تهیه قایرمه از بهترین غذاهای محلی مریوان

یکاوه | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- یکاوه

یکاوه | کشمش پلو

یکاوه یکی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای محلی کردستان است که بیشتر در اورامانات مریوان پخته می‌شود. ادعا شده که این غذا قدمت هزارساله دارد! یکاوه از غذاهای اصلی است که مردم کردستان در شب یلدا می‌پزند. در زمان قدیم، وقتی گوسفند را اوایل پاییز می‌کشتند، گوشت آن را خوب می‌پختند و بعد در روغن سرخ می‌کردند. سپس در ظرف‌های سفالی نگه می‌داشتند تا در زمستان از آن استفاده کنند. به این گوشت قاورمه می‌گفتند. برای پختن یکاوه این گوشت قاورمه را همراه با پیاز، کشمش، خرما و بلغور می‌پختند. امروزه به جای بلغور از برنج و به جای گوشت گوسفند از گوشت مرغ هم استفاده می‌شود.

فستیوال پیر شالیار اورامانات، جاذبه فرهنگی و گردشگری مریوان
شب یلدای ژاپنی‌ها و کدو کابوچا

خارچک پلو یا قارچ پلو| غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- خارچک پلو

خارچک پلو | قارچ پلو

خارچک پلو غذایی خوش‌عطر و خوش‌طعم است که با قارچ فراوان تهیه می‌شود. این غذای محلی مریوان را با گوشت، مرغ یا بدون گوشت تهیه می‌کنند. مواد اصلی برای تهیه خارچک پلو عبارتند از برنج، رب گوجه، قارچ، شکر و پیاز.

خارچک پلو از غذاهای معروف مریوان

سیب زمینی پلو کردی | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- سیب زمینی پلو کردی

سیب زمینی پلو کردی

سیب‌زمینی پلو یا سیب پلو یک غذای خوشمزه با اصالت کرمانشاهی است که در شهرهای استان کردستان هم تهیه می‌شود. سیب پلو را با تن ماهی، گوشت چرخکرده و فیله مرغ تهیه می‌کنند. برای تهیه این غذای ساده و خوشمزه، 5 دقیقه قبل از آبکش کردن برنج، سیب‌زمینی‌های مکعبی را به برنج در حال جوش اضافه کرده سپس آبکش کنید. برای دم گذاشتن برنج، مقداری شوید به مخلوط برنج و سیب‌زمینی اضافه کنید. هنگام سرو برنج، کنار آن فیله‌های مرغ سرخ شده، تن ماهی و یا گوشت چرخی قلقلی بگذارید.

رشته پلو | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- رشته پلو

رشته پلو

برای تهیه رشته‌پلو، از رشته پلویی و برنج استفاده می‌کنند. در برخی مواقع این غذا بدون خورش سرو می‌شود و گاهی اوقات گوشت یا مرغ در کنار آن قرار می‌دهند. استفاده از کشمش نیز در برخی نقاط مرسوم است.

کتلت دیزی | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- کتلت دیزی

کتلت دیزی | کتلت گوشت کوبیده

کتلت دیزی همانطور که از اسمش پیداست از مواد باقیمانده دیزی تهیه می‌شود. بعد از اینکه مواد دیزی خوب پخته شد، مقداری از آن را جدا می‌کنند و به آن پیاز، جعفری خشک، تخم‌مرغ و ادویه اضافه می‌کنند. سپس این ترکیب را به شکل کتلت در آورده و در روغن سرخ می‌کنند.

دلمه کدو سبز | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- دلمه کدو

شیخ محشی | دلمه کدو سبز

"شیخ محشی" یا دلمه کدو سبز، یک غذای لبنانی است که در کردستان بسیار پرطرفدار است. این دلمه مانند دلمه بادمجان پخته می‌شود اما دشوارتر است زیرا کدو سبز بافت ترد تر و شکننده‌تری دارد و خالی کردن شکمش دقت بیشتری می‌خواهد.

هلو کباب | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- هلو کباب

هلو کباب

هلو کباب یکی از غذاهای محلی کردستان با اصالت کرمانشاهی است. خیلی‌ها با شنیدن نام هلو کباب، تصور کبابی که با هلو تهیه می‌شود را در ذهن می‌کنند اما جالب است بدانید این غذا مانند کوفته‌تبریزی یک نوع کوفته است که به خاطر شباهتش به هلو به آن هلو کباب می‌گویند. مواد لازم برای تهیه هلو کباب عبارتند از لپه، پیاز، شکر، گوشت، آبلیمو، زعفران، گردو ، کشمش و آلوبخارا.

کوفته هلوی شیرازی در رقابت با هلو کباب کردستان

کوکو ترگ خانه گان | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- کوکو ترگ خانه گان

کوکو ترگ خانه گان

"ترگ خانه گان" (یا کرفس آبی) نام نوعی تره محلی است که در مناطق کردستان می‌روید. "ترگ خانه گان" به زبان کردی به معنای تره خان‌ها است. بعد از خورد کردن این تره، تخم‌مرغ، آرد، پیاز و ادویه را به آن می‌افزایند و سپس آنرا در روغن سرخ می‌کنند. از نظر ظاهری این کوکو شباهت زیادی به همان کوکو سبزی معروف و همیشگی دارد.

شیش کباب | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- شیش کباب

شیش کباب

برای تهیه شیش‌کباب، گوشت گوساله یا گوسفند را در مخلوطی از نعنای تازه، فلفل، زعفران، سیر، پیاز و روغن زیتون می‌خوابانند. این کباب هم بر روی آتش و هم به صورت تابه‌ای تهیه می‌شود و به هنگام سرو در کنار آن گوجه‌فرنگی و جعفری قرار می‌دهند.

ماهی کباب | غذاهای محلی مریوان

بهترین غذاهای محلی مریوان- ماهی کباب

ماهی کباب مریوان

در کنار دریاچه زریوار در ۲ کیلومتری مریوان رستوران‌هایی هست که ماهی کباب‌هایش در ایران مشهور و بی‌نظیر است. در اینجا بیشتر ماهی‌ها از همین دریاچه صید می‌شوند و بعد از طعم‌دار شدن بر روی زغال کباب می‌شوند. برای طعم دار کردن این ماهی کباب ها، از آب پیاز، سماق محلی اورامانات، روغن و آبلیمو استفاده می‌کنند. بهترین ماهی کبابی‌های ایران را در رستوران‌های زریوار مریوان نوش جان کنید.

دریاچه زریوار از جاهای دیدنی مریوان

طرز تهیه بهترین ماهی کباب زریوار

کباب کردی | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- کباب کردی

کباب کردی

برای درست کردن کباب کردی، از گوشت بره چندماهه استفاده می‌شود. گوشت به قطعات بزرگ تقسیم شده و سیخ‌ها بر روی آتش کباب می‌شوند.

خورشت تره کردی | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- خورشت تره کردی

خورشت تره کردی

خورش تره غذایی خوشمزه و لذیذ است که در استان کردستان و کرمانشاه طبخ می‌شود. گوشت چرخکرده، تره خرد شده، زرشک، پودر لیمو و ادویه مواد اولیه تهیه این غذا هستند. اگر دوست دارید طعم این خورشت ترش باشد می‌توانید به آن آبغوره یا آبلیمو اضافه کنید.

خورش گیلاخه | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- خورش گیلاخه

خورش گیلاخه

گیلاخه یکی از سبزی‌های کوهی استان کردستان است که سرشار از فیبر بوده و از آن برای پختن خورشت گیلاخه استفاده می‌کنند. به جز گیاه گیلاخه، گوشت، پیاز، لوبیا قرمز، لیموعمانی، تره، جعفری یا گشنیز نیز در تهیه این غذا بکار می‌روند. مواد اولیه این غذا به مواد موردنیاز قورمه‌سبزی شباهت زیادی دارد. خورش گیلاخه بسیار خوش‌طعم و خوشرنگ است و پیازچه‌های سفیدی که روی خورش می‌بینید در اصل پیازچه گیلاخه هستند.

خورش ریواس | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- خورش ریواس

خورش ریواس

ریواس یک سبزی خوشمزه و سرشار از ویتامین A است که در مناطق کوهستانی استان کردستان می‌روید و از آن برای پخت غذاهای پرطرفداری مانند خورشت ریواس استفاده می‌شود. برای تهیه این خورشت ابتدا پوست ریواس خام را جدا کرده، آن را به همراه پیاز، گوشت گوسفندی و روغن تفت می‌دهند. در آخر به آن فلفل، نعناع، نمک و جعفری اضافه می‌کنند. اگر طرفدار غذاهای ترش‌مزه هستید، طعم این غذا را از دست ندهید.

آش دانه کولانه | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- آش دانه کولانه

آش دانه کولانه

آش دانه کولانه غذایی است که معمولا هنگام رویش اولین دندان‌های شیری کودکان تهیه می‌شود. البته در زمستان نیز طرفداران زیادی دارد. گندم، نخود، عدس، لوبیا قرمز، مرزه خشک، پیاز، قلم گوسفندی و ادویه مواد اولیه این آش را تشکیل می‌دهند.

آش عدس بلغور | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- آش عدس بلغور

آش عدس بلغور

آش ساوار | آش نیسک

برای درست کرن آش عدس بلغور، از سیب‌زمینی، عدس، بلغور گندم و ادویه استفاده می‌کنند و در آخر بر روی آن نعناع داغ و لیموی تازه می‌ریزند. نیسک و ساوار نام‌های دیگر این آش هستند. غذای کردی ساوار هم به شکل آش و هم به شکل دمپختک تهیه می‌شود که برای تهیه دمی ساوار فقط بلغور گندم، پیاز و ادویه بکار می‌رود.

آش پرپوله | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- آش پرپوله

آش پرپوله | آش عدس

آش پرپوله که با نام آش عدس نیز شهرت دارد بیشتر در فصل‌های سرد سال طبخ می‌شود. عدس، پیاز، رشته آشی و ادویه موادی هستند که برای طبخ این آش از آنها استفاده می‌کنند.

آش سه نگه سیر | غذاهای محلی کردستان

غذاهای محلی کردستان- آش سه نگه سیر

آش سه نگه سیر

آش "سه نگه سیر" یکی از غذاهای محلی کردی است که بیشتر در فصل سرما پخته می‌شود. برنج، عدس، گوشت مرغ یا بوقلمون، کشک و نعناع داغ مواد تشکیل دهنده آش "سه نگه سیر" هستند. برعکس بقیه آش‌ها، این غذا سبزی ندارد.

آش گزنه یا آش دوخین| غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- آش گزنه

آش گزنه | آش دوخین

در استان کردستان با آمدن فصل تابستان و برداشت غلات، غلات را به صورت سنتی فرآوری و برای استفاده در زمستان‌های بسیار سرد این منطقه آماده می‌کنند. هیزان شکلی از همین غلات فرآوری شده است. گندم و جو در دوغ پخته می‌شوند و سپس با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خشک می‌شوند. آش گزنه یکی از غذاهای محلی کردستان است که با کمک هیزان، برگ شلغم و سبزیجاتی مانند گزنه، پونه و کاکوتی پخته می‌شود. با وجود اینکه گزنه در اثر تماس با پوست، باعث خارش و سوزش می‌شود، اما زمانی که پخته می‌شود دیگر این مشکلات را ندارد.

آش شلمین یا شه له مین | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- آش شلمین

آش شلمین | آش شه له مین

شلمین یا "شه له مین" یکی از آش‌های محلی کردستان است که در هوای سرد و بارانی بسیار پرطرفدار است. شلمین به شلغمی گفته می‌شود که طی فرآیندی خاص و زمان‌بر به تکه‌هایی مانند ترخینه تبدیل شده و به صورت خشک آماده مصرف است. برای تهیه این آش علاوه بر شلمین از نخود، عدس، گردو، گوشت، پیاز، ادویه و روغن استفاده می‌شود.

ترخینه ملایر اولین غذای نیمه‌آماده ایرانی با قدمت بیش از 6000 سال

آش هالاو | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- آش هالاو

آش هالاو

آش هالاو یا آبگوشت غوره یکی دیگر از آش‌های استان کردستان است که معمولا در فصل سرما طبخ می‌شود. نخود، برنج، گوشت ماهیچه، چغندر، پیاز، برگ چغندر، آبغوره و زعفران مواد اولیه آن را تشکیل می‌دهند. به هنگام سرو، گوشت آن را با نخود می‌کوبند و در کنار بادمجان مصرف می‌کنند.

سوپ غازیاغی | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- سوپ غازیاغی

سوپ غازیاغی

غازیاغی یک سبزی‌ کوهی است که عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد و در غذاهای مختلف از آن استفاده می‌کنند. برای تهیه سوپ غازیاغی از مواد اولیه رشته سوپ، سینه مرغ، سیب‌زمینی، پیاز، روغن و ادویه استفاده می‌شود. این سوپ یکی از غذاهای محلی استان کردستان است.

سبزی غازیاغی سوغات معروف زنجان

کلانه | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- کلانه

کلانه

کلانه نوعی نان محلی خوشمزه است که با استفاده از پیرچک یا پیازچه، آرد، روغن حیوانی یا کره، آرد، آب و نمک تهیه می‌شود. هنگام صرف کلانه، آن را با روغن حیوانی و یا کره چرب می‌کنند و همراه با آن دوغ می‌نوشند. برای تهیه این نان خوشمزه، ابتدا خمیر نرم و یکدستی درست می‌کنند. سپس وسط خمیر را با سبزیجات خرد شده پر می‌کنند. این خمیر برای پختن بر روی ساج (نوعی سینی) گذاشته می‌شود. تولید این نان مخصوص فصل بهار است و از غذاهای محلی شهرستان پاوه است. از دیگر نان‌های محلی استان کردستان می‌توان به نان اردک بیجار اشاره کرد.

شلکینه | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- شلکینه

شلکینه

شلکینه یکی از نان‌های محلی کردستان است که از تخم‌مرغ، شیر و آرد تهیه می‌شود. معمولا شلکینه را روی ساج درست می‌کنند و با کره حیوانی چرب کرده و می‌خورند. بعضی‌ها هنگام خوردن به آن شکر اضافه می‌کنند.

دلمه | غذاهای محلی مریوان

غذاهای محلی مریوان- دلمه

دلمه مریوان

در مریوان انواع دلمه برگ مو، دلمه بادمجان و دلمه برگ کلم، با سبزیجات خوش عطر محلی پخته می‌شود.

متن دیدگاه

کامنت کاربر

گلاله امینی

سلام می خواستم درخواست دلمه ی برگ کلم و برگ اسفناج می خواستم

کامنت کاربر

گولالەامینی

درخواست دلمە

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟