(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی استان گیلان


20 خورش سنتی شمالی از باقلاقاتق تا چغرتمه


اگر گیلان را خوشمزه‌ترین استان ایران نام‌گذاری کنیم اغراق نکرده‌ایم. گیلان زیبا و دوست‌داشتنی با مردم فوق‌العاده خونگرم و باصفایی که دارد حدود 220 نوع غذای محلی دارد و در سال 1394 به عنوان استان خلاق و متنوع خوراک شناسی در یونسکو به ثبت رسیده است. غذاهای خوشرنگ، خوش‌عطر و خوش‌طعمی که پایه اصلی اکثر آن‌ها را بادمجان، سیر، گردو، رب انار و سبزی های محلی همچون خالواش و چوچاق تشکیل می‌دهد. مرغ ترش، خورش اناربیج، باقلاقاتق، میرزا قاسمی و زیتون پرورده گیلان شهرت جهانی پیدا کرده‌اند و در کنار طبیعت زیبا و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان، غذاهای محلی گیلان نیز به عنوان یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این استان قلمداد می‌شود. این را هم بدانید که غذای هر شهری را باید توی همان شهر مزه کرد. به علت تنوع بسیار زیاد غذاهای استان گیلان، به غذاهای خورشتی آن در این صفحه می پردازیم و بقیه غذاها در صفحه غذاهای غیرخورشتی گیلان بررسی می شوند.

باقالی قاتوق | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- باقالی قاتوق

باقالی قاتوق | باقلاقاتق

بدون شک باقلا قاتوق یکی از پرطرفدارترین و معروف‌ترین غذاهای سنتی گیلان است که هر ایرانی حداقل یک بار اسمش را شنیده است. این غذا از ترکیب باقلای رشتی، شوید، سیر و تخم‌مرغ و با هنرمندی آشپزهای گیلانی تهیه می‌شود.

خورش آلو مسما شمال | غذاهای محلی و معروف گیلان

غذاهای محلی گیلان- خورش آلو مسما

خورش آلو مسما گیلان

یکی از غذاهای محلی گیلان، خورش آلو مسما است که در تهیه آن از گوشت مرغ یا گوسفند، شکر، آلو سیاه و قیصی استفاده می‌شود. وجود شکر و آلو طعم ترش و شیرین فوق‌العاده‌ای به خورش می‌دهد. این غذا باید کم آب پخت شود و استفاده از مرغ محلی شمالی طعم بهتری به آن می‌دهد. این غذا برای افرادی که مبتلا به بیماری قلبی و فشار خون بالا هستند بخاطر وجود پرندگان و ماکیان مفید است.

گمج کباب | غذاهای محلی گیلان و شهر رشت

غذاهای محلی گیلان- گمج کباب

گمج کباب گیلان

گمج کباب یکی از پرطرفدارترین غذاهای گیلان است که بر خلاف اسمش اصلا کباب نیست و نوعی خورش است. این خورش در ظروف سفالی به نام گمج طبخ می‌شود. برای تهیه گمج کباب به سبزی چوچاق، گوشت گوسفندی، گردو و رب انار نیاز است. چوچاق یک سبزی معطر شمالی است که به عنوان چاشنی در تهیه زیتون پرورده، دلال، ترشی هفت بیجار و غذاهای محلی گیلان استفاده می‌شود.

سیر قلیه گیلانی | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- سیر قلیه

سیر قلیه گیلانی

سیر قلیه یکی از غذاهای سنتی گیلان است که با برگ سیر تازه، تخم‌مرغ، لپه و گوشت اردک تهیه می‌شود. مزه عالی گوشت اردک و رنگ سبز برگ سیر طعم و ظاهری عالی به این غذا می‌دهد.

خورش چغرتمه شمالی | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- خورش چغرتمه

خورش چغرتمه گیلانی

خورش چغرتمه از ترکیب سینه‌مرغ پخته شده، تخم‌مرغ، پیاز، آب مرغ و آبلیموی تازه تهیه می‌شود. این خورش لذیذ طعمی ترش و ملس دارد. کم آب بودن خورش چغرتمه از رازهای خوشمزگی آن است. معمولا این غذا با زیتون پرورده سرو می‌شود. نمونه دیگری از چغرتمه با گوشت تهیه می شود.

اناربیج شمالی | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- اناربیج شمالی

اناربیج شمالی

اناربیج یکی از غذاهای معروف سنتی گیلان می‌باشد که در آن گوشت چرخ کرده را به حالت گلوله در می‌آورند و در روغن تفت می‌دهند و سپس با مخلوطی از رب انار و آبغوره و کمی سبزی و گردوی ساییده شده می‌پزند. این غذا که شباهت زیادی به فسنجان دارد به به طور معمول بر سر سفره‌های شب یلدای مردم شمال دیده می‌شود و در مناطقی از شمال پخت این غذا جزو مراسم شب یلدا است. طعم انار بیج مانند اکثر غذاهای محلی گیلان به علت وجود رب انار و سبزی محلی شمالی، ترش است.

خورش ترشه واش | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- خورش ترشه واش

خورش ترشه واش

خورش ترش واش یکی از غذاهای محلی گیلان است که نام خود را از گیاهی به نام شبدر ترشک یا همان ترشه واش گرفته است. این سبزی که معمولاً در مناطق نیمه گرمسیری رشد می‌کند ترش مزه است لذا طعم ترشی به غذاها می‌دهد. مرغ، بادمجان، سبزیجات (گشنیز، چغندر، نعنا، سیر، چوچاق)، رب آلوچه، رب انار و گوجه‌فرنگی مواد دیگر تشکیل دهنده این غذا هستند. این غذا به صورت سنتی در ظرف‌های مخصوصی به نام “گمج” طبخ می‌شود. این ظرف سفالی باعث تلفیق بهتر طعم مواد اولیه این غذا می‌شود.

خورش شش انداز شمالی | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- خورش شش انداز

خورش شش انداز گیلان

خورش شش انداز با بادمجان، رب انار، روغن، پیاز سرخ شده و گردوی ساییده شده پخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد. اگر رژیم غذایی بدون گوشت دارید این غذا را حتما امتحان کنید.

خورش غوره مسما شمالی | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- خورش غوره مسما

خورش غوره مسما

خورش غوره مسما از ترکیب بادمجان سرخ شده، پیاز، گوشت، گوجه‌فرنگی و غوره تهیه می‌شود و بسیار خوش‌طعم است.

خورش انار مسما شمالی | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- خورش انار مسما

خورش انار مسما

انار پای ثابت اکثر غذاهای شمالی است. انار مسما خورشی خوشمزه و مجلسی است که با مرغ، دانه انار (اناردون)، پیاز و رب‌انار درست می‌شود. این غذای خوشرنگ، مزه ملس و ظاهر وسوسه‌انگیزی دارد و یکی از غذاهایی است که در شب یلدا طرفدار دارد. بعضی از گیلانی‌ها در تهیه آن بادمجان نیز استفاده می‌کنند.

خورش ترش تره شمالی | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- خورش ترش تره

خورش ترش تره شمالی

تخم‌مرغ، سیر، خالواش، اسفناج، گشنیز، برگ چغندر، نعنا و شوید مواد اصلی تشکیل دهنده خورش ترش تره هستند. می‌توانید به این غذای ترش‌مزه کمی آب نارنج هم اضافه کنید.

خورش شیرین تره شمالی | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- خورش شیرین تره

خورش شیرین تره شمالی

شیرین تره یکی دیگر از غذاهای پرطرفدار محلی گیلان است که پایه اصلی آن اسفناج است. علاوه بر اسفناج، تخم‌مرغ و سیر دیگر مواد دیگر تشکیل دهنده غذا هستند.

خورش قیمه چرخ کرده | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- خورش قیمه چرخ کرده

خورش قیمه چرخ کرده

این قیمه که از غذاهای سنتی لاهیجان است، با گوشت چرخ‌کرده، لپه، پیاز، گوجه‌فرنگی، زعفران، لیمو امانی، دارچین، گلاب، و شکر درست می‌شود. در مقایسه با قیمه معمولی زمان پخت کمتری دارد و البته ترکیباتش هم خیلی متفاوت است.

قرمه سبزی گیلانی | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- قرمه سبزی

قرمه سبزی گیلانی

هسته اصلی قرمه‌سبزی گیلانی را لوبیا چشم‌بلبلی، بادمجان سرخ‌کرده و گوجه تشکیل می‌دهند. غذایی خوش طعم با مزه‌ای متفاوت از قرمه‌سبزی اصیل ایرانی.

خورش طلا کوله | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- خورش طلا کوله

خورش طلا کوله | طلا کوله غورابه

این خورش شبیه فسنجان است با این تفاوت که در آن سبزیجات معطر استفاده می‌شود و همین باعث شده که طعم غذا کاملاً تغییر کند. برای پخت این غذا به نعنا، گشنیز، جعفری، آرد برنج، مرغ (یا گوشت) و گردو نیاز دارید. اگر غذا با مرغ پخته شود نام طلا کوله غورابه به خود می‌گیرد.

پامادور قاتق شمالی | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- پامادور قاتق

پامادور قاتق گیلان

خورشت پامادور قاتق یکی از غذاهای محلی محبوب گیلان به شمار می‌رود که با استفاده از گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، سیر و فلفل تهیه می‌شود و طعمی ترش دارد.

خورش دختر لوس شمالی | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- خورش دختر لوس

خورش دختر لوس گیلان

خورش دختر لوس با نام عجیب خود از بادمجان، گوجه، پیاز، سیر، نعنا خشک، آبغوره و گلپر تهیه می‌شود. علت اینکه این نام جالب را برایش گذاشته‌اند این است که گیلانی‌ها توی اکثر غذاهاشان از گوشت، مرغ و اردک محلی و یا حداقل تخم‌مرغ استفاده می‌کنند، این غذا که مواد لازم زیادی دارد اما نه گوشت دارد، نه مرغ و نه حتی تخم مرغ! لذا گیلانی‌ها نامش را دختر لوس گذاشته‌اند که کلی قر و فر دارد ولی گوشت ندارد.

خورش شوید خولی شمالی | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- خورش شوید خولی

خورش شوید خولی گیلان

پایه اصلی خورش شوید خولی شوید است که در کنار مرغ، گشنیز، تخم‌مرغ و آلوچه‌ خشک غذای خوشمزه و پرویتامینی را ایجاد می‌کند. نکته تهیه این خورش این است که آلوچه خشک بدون اینکه از قبل خیس شود به خورشت اضافه می‌شود.

خورش ملاقورمه شمال | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- خورش ملاقورمه

خورش ملاقورمه شمال

خورش ملاقورمه یکی از غذاهای سنتی و محلی گیلانی است که بدون گوشت تهیه می‌شود. در تهیه این غذا گوجه، تخم‌مرغ، پیاز داغ، آبغوره، بادمجان، سیر، آبغوره و سبزی‌های معطر به کار برده می‌شود.

خورش کویی تره | غذاهای محلی گیلان

غذاهای محلی گیلان- خورش کویی تره

خورش کویی تره

خورش کویی تره یکی از غذاهای سنتی گیلان است که از ترکیب رب انار، گردوی ساییده و پخته شده، گوجه‌فرنگی، سیر، کدو حلوایی، گلپر و ادویه تهیه می‌شود.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟