(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
سوغات صنایع دستی کردستان، مریوان، بیجار، سنندج، پالنگان، سقز

سوغات صنایع دستی مریوان

سوغات صنایع دستی مریوان


از مریوان چه بخریم؟ مریوان یکی از شهرهای استان کردستان است و در 125 کیلومتری غرب سنندج قرار دارد. مریوان به علت بارش زیاد باران یکی از پرآب‌ترین مناطق غرب کشور محسوب می‌شود. شهر مریوان قدمتی به اندازه یک قرن دارد و بیشتر مردم آن پیرو دین اسلام و مذهب سنی شافعی هستند. دریاچه زریوار، غار کونا شم شم، دشت بیلو، آبشار گویله، ارتفاعات چهل چشمه، کوه کانی چرمه، کوه برقلا و جاده دور دریاچه از جاذبه‌های طبیعی مریوان است. روستای اورامان، روستای کانی سانان، قلعه مریوان و پل تاریخی گاران از جاهای دیدنی مریوان هستند. از جاهای تفریحی مریوان می‌توان به پارك ساحلی، بازارچه مرزی، منطقه تفریحی قمچیان و تفرجگاه ملاقوبی اشاره کرد. برخی از سوغات خوراکی مریوان عبارتند از بادام سوخته، عسل طبیعی، شیرینی‌های سنتی، سقز و پسته. از سوغات صنایع دستی مریوان نیز می‌توان به نساجی سنتی، گیوه، محصولات چوبی و شال دستباف اشاره کرد. برای خرید سوغات مریوان می‌توان به بازار ارومی‌ها، بازارچه محلی دریاچه زریوار و بازارچه مرزی باشماق مراجعه کرد.

گیوه مریوان | سوغات و صنایع دستی مریوان

سوغات صنایع دستی مریوان- گیوه

گیوه مریوان

گیوه کلاش یکی از صنایع دستی مریوان است که به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. کلاش از الیاف طبیعی همچون نخ و پنبه بافته می‌شود و به دلیل سبکی و خنکی آن، بسیار مناسب برای فصول گرم سال است. یکی از ویژگی‌های جالب کلاش این است که پای‌افزار آن چپ و راست ندارد و فرد می‌تواند هر لنگه از کلاش را در هر یک از پاهایی که دوست دارد بپوشد. همچنین، خنک بودن کلاش موجب می‌شود پا همیشه خنک باشد و از بوی نامطبوع و عرق پاها جلوگیری کند. کلاش در مناطق کردستان، به خصوص در مریوان، بسیار محبوب است و به عنوان یکی از سوغات این منطقه شناخته می‌شود. در سال 1396، شهر مریوان به عنوان شهر جهانی گیوه ثبت شد که این امر به عنوان یک شناسایی و تأکید بر اهمیت این صنعت دستی و حفاظت از آن برای نسل‌های آینده محسوب می‌شود.

دف کردستان | سوغات و صنایع دستی کردستان

سوغات کردستان- دف

دف کردستان

یکی از سوغاتی‌های کردستان، ابزارآلات موسیقی مانند دف است که در سطح کل کشور شناخته شده است. این ساز در دوران پیش از اسلام در موسیقی ایرانی و کردی استفاده می‌شد، اما بعد از ورود اسلام به دلیل حرام اعلام شدن موسیقی، استفاده از آن محدود شد. با این حال، در خانقاه‌های کردستان این ساز همچنان استفاده می‌شد و تنها در این محیط‌ها بود که این ساز برای بقای خود، به کار گرفته شد. جشنواره هزار دف کردستان، یکی از فستیوال‌های بسیار زیبا و جذاب این منطقه است که هر ساله در سنندج برگزار می‌شود. در این جشنواره، نوازندگان از سراسر ایران و کشورهای دیگر به کردستان می‌آیند و با نواختن دف و اجرای موسیقی کردی، رقابت می‌کنند. این جشنواره به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری کردستان شناخته می‌شود که هر ساله تعداد بسیار زیادی از مردم این منطقه و نیز گردشگران، به منظور شرکت در آن به کردستان سفر می‌کنند. امروزه دف یکی از ابزارآلات موسیقی محبوب و مورد استفاده در اغلب سبک‌های موسیقی ایرانی و خاورمیانه است.

تنبور | سوغات و صنایع دستی کردستان

سوغات کردستان- تنبور

تنبور کردستان | تمبور

تنبور یکی از سازهای زهی زخمه‌ای و سنتی ایرانی است که در استان کردستان تولید می‌شود. قدمت این ساز به حدود ۵ تا ۶ هزار سال پیش بازمی‌گردد و این موضوع را می‌توان از قدمت مجسمه‌های سنگی و آثار باستانی شوش، به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی این منطقه، استخراج کرد. همچنین، نام این ساز در داستان هزار و یک شب و شعرهای حافظ و مولانا نیز ذکر شده است. برای ساخت این ساز از چوب درخت توت یا گردو استفاده می‌شود. تنبور از یک کاسه نیمه‌گلابی با دسته‌ای بلند تشکیل شده است و سه سیم اصلی دارد. طول کلی این ساز بین ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر است. تنبور به عنوان یکی از سازهایی که در دسته صنایع دستی کهن منطقه غرب ایران قرار می‌گیرد، شناخته می‌شود. اگرچه تنبور یکی از سازهای سنتی ایران است، اما در مناطق دیگری از جهان نیز ساخته می‌شود. این ساز در موسیقی‌های مختلفی همچون موسیقی کردی، لری و بختیاری به کار می‌رود و جایگاه مهمی در فرهنگ و هنر ایران دارد.

نازک‌کاری کردستان | سوغات و صنایع دستی کردستان

سوغات صنایع دستی کردستان- نازک‌کاری

نازک‌کاری کردستان

منظور از نازک‌کاری ساخت وسایل کاربردی و هنری از چوب‌های خوش نقش و رنگ با ظرافت و دقت بالا است. در این کار چوب را بر اساس طرح و نقش مورد نظر روکش می‌کنند و محصولات ظریف و نازک چوبی در نهایت دقت و زیبایی تولید می‌شود. قدمت نازک‌کاری کردستان به 180 سال پیش می‌رسد. در هنر نازک‌کاری، قطعات نازک و ریز چوب با رنگ‌های متفاوت بریده شده و سپس با اره آنها را لایه‌لایه کرده، در کنار یکدیگر بر روی یک قطعه جفت و نصب می‌شوند. سپس این قطعات را در کنار هم رنگ‌آمیزی می‌کنند. نازک‌کاری تا حدودی شبیه معرق چوب است.

گلیم‌بافی مریوان | سوغات و صنایع دستی مریوان

سوغات صنایع دستی مریوان- گلیم‌بافی

گلیم‌بافی مریوان

گلیم کردستان یکی از صنایع دستی مریوان و سوغات مریوان است. ساکنان منطقه کردستان برای بافت این اثر هنری از نخ پشمی دولای تابیده و الوان برای پود استفاده می‌کنند و برای تار هم از نخ پنبه بهره می‌برند. رایج‌ترین نوع بافت گلیم در کردستان بافت چاکدار است که ساختاری منحنی و ظریف دارد. این گلیم‌ها از نقش‌هایی مثل گل وکیلی، گل فرنگ، گل چایی، دست و دلبر، نقشه قفقاز، گل چینی، محرمات، نقشه موسایی، گل میرزا علی و قاب قرآن بافته می‌شوند.

کلاه کردی مریوان | سوغات و صنایع دستی مریوان

سوغات مریوان- کلاه کردی

کلاه کردی مریوان

کلاه کردی مریوان به شکل استوانه‌ای کوتاه است. کلاه دست‌ساز مریوان و کردستان در دسته‌های کلاه کردی زنانه، کلاه کردی مردانه، کلاه کردی بچگانه قرار می‌گیرند.

گردنبند میخک مریوان | سوغات و صنایع دستی مریوان

سوغات مریوان- گردنبند میخک

گردنبند میخک مریوان

گردنبند میخک مریوان از نوع جواهرات دست‌ساز است که از میخک‌های طبیعی و شیشه‌های رنگی تشکیل شده‌است و جایگاه ویژه‌ای در صنایع دستی مریوان دارد و به عنوان یکی از سوغاتی‌های مریوان در بازار شناخته شده‌است.

 تسبیح بنه (تسبیح قزوان) | سوغات و صنایع دستی مریوان

سوغات مریوان- تسبیح بنه

تسبیح بنه مریوان

تسبیح چوبی بنه مریوان از پسته‌های کوهی رشته کوه زاگرس تهیه شده و به دلیل زیبایی و خاصیت‌های طبیعی چوب بنه، جایگاه ویژه‌ای در صنایع دستی و سوغاتی‌های مریوان دارد.

تخته گوشت چوبی | سوغات و صنایع دستی مریوان

سوغات مریوان- تخته گوشت چوبی

تخته گوشت چوبی مریوان

تخته گوشت چوبی یکی از صنایع دستی مریوان است که در اندازه‌ها و نوع‌های گوناگون درست می‌شود. جنس تخته‌گوشت‌ها متفاوت است اما اکثر آن‌ها از چوب گردو ساخته می‌شوند. از تخته‌گوشت‌ها می‌توان برای خرد کردن گوشت و سبزی استفاده کرد.

روسری کردی | سوغات و صنایع دستی کردستان

سوغات کردستان- روسری کردی

روسری کردی

روسری کردی اصالتا از نخ ابریشم و به رنگ مشکی تهیه می‌شود و روی آن با نقوش اسلیمی و بته‌جقه و با رنگ‌های مختلف چاپ انجام می‌شود، البته انواع قرمز و آبی روسری کردی نیز تولید می‌شود. این روسری در زبان کردی، هه وری، در زبان لری، گلونی و در فارسی، گلبندی نامگذاری شده است.

جاجیم‌بافی | سوغات و صنایع دستی کردستان

سوغات کردستان- جاجیم‌بافی

جاجیم‌بافی

جاجیم نوعی فرش دستبافت کلفت از جنس پشم است که به صورت دو رو تهیه می‌شود. بافت این فرش بدون پود صورت می‌گیرد و از طرح‌های هندسی در بافت آن استفاده می‌شود. در گذشته عشایر از جاجیم به عنوان لحاف و زیرانداز استفاده می‌کردند.

لباس کردی | سوغات و صنایع دستی کردستان

سوغات کردستان- لباس کردی

لباس کردی

اگر در بازارهای محلی روستاهای کردستان قدم بزنید حتما لباس‌های رنگارنگ کردی شما را مجذوب خود خواهد کرد. از لباس‌های محلی کردی می‌توان به سربند، روسری، شال و چوخه‌ اشاره کرد که چوخه در واقع نیم‌تنه‌ای پنبه‌ای یا پشمی است.

شال دستباف | سوغات و صنایع دستی کردستان

سوغات کردستان- شال دستباف

شال دستباف کردستان

از هنر شال‌بافی بیشتر برای دوخت لباس‌های محلی مردانه، کلاه، پابند، جوراب و دستکش استفاده می‌شود. پارچه‌های هنر شال‌بافی معمولا به رنگ‌های طبیعی شامل خاکستری، مشکی، کرم روشن و تیره و قهوه‌ای بافته می‌شوند. هنر شال‌بافی از صنایع دستی خاص شهرستان بانه است.

سجاده بافی | سوغات و صنایع دستی کردستان

سوغات کردستان- سجاده بافی

سجاده دستباف کردستان

سجاده یا جانماز با استفاده از کارگاه‌های موج‌بافی بافته می‌شود.

موج بافی | سوغات و صنایع دستی کردستان

سوغات کردستان- موج بافی

موج بافی کردستان

موج نوعی پارچه نازک پشمی است که با طرح‌های چهارخانه و رنگ‌های گرم، خصوصا قرمز تولید می‌شود. این پارچه بیشتر برای بستن رختخواب و پتو کاربرد دارد. به نظر می‌آید در هر نقطه‌ای از ایران، هنرمندان آن خطه به روش‌های مختلف و با توجه به شرایط محیطی و امکانات خاص آن منطقه، رختخواب‌پیچ‌های منحصربه‌فردی را تولید می‌کرده‌اند. از چادرشب قاسم‌آباد گیلان گرفته تا چادرشب یزدی و چادرشب کردی، هر کدام رختخواب‌پیچ‌های فوق‌العاده هنرمندانه تولید شده است.

 | سوغات و صنایع دستی کردستان

سوغات

 | سوغات و صنایع دستی کردستان

سوغات

 | سوغات و صنایع دستی کردستان

سوغات

 | سوغات و صنایع دستی کردستان

سوغات

 | سوغات و صنایع دستی کردستان

سوغات

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟