(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
سوغات صنایع دستی سوغات شمال، گیلان، رشت، فومن، لاهیجان و رودسر

سوغات صنایع دستی گیلان

سوغات صنایع دستی گیلان


20 سوغاتی پرطرفدار شمال، گیلان، رشت، فومن، لاهیجان


سوغات گیلان شامل انواع سوغات خوراکی و سوغات صنایع دستی است که در شهرهای مختلف استان مانند رشت، تالش، رودبار و فومن یافت می‌شود. سوغات صنایع دستی استان گیلان شامل حصیربافی، رشتی دوزی، چادرشب قاسم‌آباد، مرواربافی، چموش دوزی، بامبوبافی، عروسک پارچه‌ای و کولوشی جارو است. این صنایع دستی با طرح‌های مختلف و زیبا، نشان دهنده هنر و ذوق مردم گیلان است و بازدید از بازارها و تهیه سوغات از این منطقه، قطعا یک تجربه فرهنگی و گردشگری بسیار جالب خواهد بود.

چادرشب قاسم‌آباد | سوغات و شیرینی های گیلان

سوغات گیلان- چادرشب قاسم‌آباد

چادرشب قاسم‌آباد

چادرشب نوعی پارچه دست‌بافت است که معمولا به عنوان رختخواب پیچ استفاده می‌شود. بافت این پارچه در نقاط مختلف ایران مانند خراسان، یزد، مازندران و گیلان رواج داشته‌است. چادرشب‌‌های نقاط مختلف ایران از نظر طرح و رنگ تقریبا مشابه یکدیگرند ولی چادرشب قاسم‌آباد گیلان به دلیل تنوع رنگ و نیز نقوش خاصی که بر روی آن نقش اندازی می‌شود، جلوه‌ای خاص دارد. تنوع رنگ و نقش و نیز گوناگونی موارد کاربرد، چادرشب گیلان را از سایر چادرشب‌ها متمایز ساخته‌است. نقش‌هایی مانند درخت، پرنده، بز، مرد اسب سوار، خورشید، اسواستیکا، خطوط زیگزاگ و مربع از جمله نقش‌هایی هستند که روی چادرشب‌های قاسم‌آباد گیلان دیده می‌شوند. چادرشب شهرستان سرایان در استان خراسان جنوبی دارای نقش‌های هندسی چهارخانه است که بیشتر با رنگ زمینه قرمز بافته می‌شود. چادرشب یزدی که به آن "چادیشُو یا چاچشو" گفته می‌شود، در رنگ‌های نیلی، قرمز، زرشکی، سبز، زرد، سورمه‌ای و مشکی بافته می‌شود.

بامبو بافی گیلان | سوغات و شیرینی های گیلان

سوغات گیلان- بامبو بافی

بامبو بافی گیلان

بامبوبافی یکی از صنایع دستی استان گیلان است که با استفاده از خیزران تهیه می‌شود و اولین بار همراه با تخم چای توسط کاشف‌السلطنه به ایران آورده شده‌است. برای تهیه یک ظرف بامبو ابتدا نی خشک شده را به قطعات ۸۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر درمی‌آورند. سپس به وسیله داس آنها را از وسط بریده و به صورت نوار نوار درمی‌آورند و پس از رنده کردن آماده بافت می‌کنند. یک محصول بامبو باکیفیت دارای ویژگی‌هایی است از جمله: رنگ آن طلائی متمایل به سفید است. اگر رنگ آن سبز باشد بدین معناست که خوب خشک نشده‌است. شبکه‌هایی که بعد از بافت ایجاد می‌شوند باید منظم و یک اندازه باشند. مفتولی که برای وصل کردن بعضی از قسمت‌های بامبو از آن استفاده می‌شود باید بسیار ظریف بوده و دقت کافی در پیچاندن آن بکار رود. از آنجایی که برخی از ظروف بامبو، رنگی هستند مسلماً در انتخاب نوع رنگ و نحوه بکار گرفتن آن باید دقت کافی به عمل آید. محصولات بامبوبافی شامل انواع ظروف غذایی، سبد، جا کلیدی، قلم نویس و دیگر اشیاء زینتی می‌باشند و به‌عنوان یکی از صنایع دستی محبوب و مورد توجه در گیلان و سراسر کشور شناخته می‌شوند.

چموش دوزی گیلان | سوغات و شیرینی های گیلان

سوغات گیلان- چموش دوزی

چموش دوزی گیلان | چاروق گیلان

چموش نوعی کفش بدون پاشنه تمام چرم است که در گذشته توسط اغلب روستاییان، دامداران و کشاورزان گیلانی استفاده می‌شد. نوع متداول آن، دارای بند و تسمه‌های بلند است که به ساق پا پیچیده می‌شود و دارای نوکی عقابی و برگشته است. امروزه چموش کاربرد گذشته خود را از دست داده و بیشتر جنبه تزیینی پیدا کرده‌است.

مروار بافی گیلان | سوغات و شیرینی های گیلان

سوغات گیلان- مروار بافی

مروار بافی گیلان

مرواربافی یکی از رشته‌های صنایع دستی و از انواع سبدبافی است که طی سالیان اخیر در گیلان رواج یافته‌است. مروار یک نوع چوب ترکه است که در منطقه سولقان در اطراف تهران کاشته می‌شود و از آن انواع و اقسام سبد، جامیوه‌ای، کاسه، جانانی، ساک پیک نیک و جا لیوانی می‌بافند. از نظر شکل و ظاهر به محصولات بامبوبافی بسیار شبیه است. در حال حاضر شهرستان آستانه اشرفیه استان گیلان، یکی از مراکز تولیدکننده محصولات مرواربافی می‌باشد.

کولوشی جارو گیلان | سوغات و شیرینی های گیلان

سوغات گیلان- کولوشی جارو

کولوشی جارو گیلان

جاروی ساده، کولوشی جارو یا اسپیلی جارو، از ساقه برنج درست می‌شود. در این روش، ساقه برنج با استفاده از تیغه‌ی ویژه‌ای که به نام "کولوش" شناخته می‌شود، به شکل نوارهای بلند و باریکی تقسیم می‌شود. سپس این نوارها با استفاده از نخ‌های پشمی به هم تنیده می‌شوند تا به شکل یک جاروی بلند و باریک دربیایند. این جاروها در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شوند و معمولا با استفاده از تکه‌های پارچه‌ای رنگی تزئین می‌شوند.

عروسک پارچه ای گیلان | سوغات و شیرینی های گیلان

سوغات گیلان- عروسک پارچه ای

عروسک پارچه ای گیلان

چیمن و چیتن عروسک‌های محلی و مشهور منطقه ماسال در استان گیلان هستند که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند. چیمن به معنای چمن و سبزه برگرفته از کوهستان سرسبز ماسال است و چیتن به معنی تار و پود تنیده پارچه پشمی برگرفته از پوشش لباس مردان تالشی است که از نوعی پارچه پشمی به نام شال تهیه می‌شود. هر مجموعه از عروسک‌های چیمن و چیتن شامل شخصیت‌هایی با لباس‌های محلی و رنگارنگ است که به عنوان یکی از نمادهای فرهنگی و هنری منطقه ماسال شناخته می‌شوند. این عروسک‌ها با شخصیت‌های چیمن و چیتن، راوی آئین‌های بومی چون عروسی محلی، رقص کف گیر و … در این منطقه هستند. این عروسک‌ها، سوغات خاص تالش و ماسال محسوب می‌شوند.

رشتی دوزی | سوغات و شیرینی های گیلان

سوغات گیلان- رشتی دوزی

رشتی دوزی

رشتی دوزی یکی از هنرهای سنتی و زیبای صنایع دستی ایران است که در آن با استفاده از نخ‌های ابریشمی، نقوشی زیبا و دقیق روی پارچه‌های مختلف دوخته می‌شود. طرح‌های رشتی دوزی معمولاً ذهنی هستند و تقارن زیبایی در آن‌ها مشهود است. برای رشتی دوزی معمولاً از پارچه‌ای به نام ماهوت استفاده می‌شود، که پشمی و ضخیم است اما بافتی ظریف دارد. این هنر در صنایع دستی و تولید لباس‌های سنتی و مدرن، رومیزی، روتختی، پرده، سجاده، کلاه و زیرانداز استفاده می‌شود. رشتی دوزی مربوط به استان گیلان و شهر رشت است و به عنوان یکی از سوغات صنایع دستی این منطقه شناخته می‌شود. نمونه‌هایی از پارچه‌های قدیمی که با رشتی‌دوزی تزیین شده‌اند در موزه‌ی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و این هنر گیلانی در فهرست آثار ملی به‌عنوان میراث فرهنگی ثبت شده است.

متن دیدگاه

کامنت کاربر

مینا

سلام. خوراکی ها رو لطفا بیشتر معرفی کنید

کامنت کاربر

شکوفه

سلام من از این مطلب شما خیلی خوشم آمد لطفاً مطلب های بیشتری هم درباره گیلان بزارید.

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟