(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
مشهد شهر گرانسنگ | سوغات صنایع دستی مشهد

سوغات صنایع دستی مشهد

سوغات صنایع دستی مشهد


20 سوغاتی پرطرفدار مشهد از فیروزه تا جیلی بیلی


شهر مشهد به علت اینکه گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری دارد مراکز خرید بسیار متنوعی دارد که می‌توانید از آنها سوغات مشهد را تهیه کنید. سوغاتی مشهد شامل خوراکی‌های منحصربه‌فرد و صنایع‌دستی نفیس است. از سوغات خوراکی مشهد می‌توان به زعفران، زرشک، نقل و نبات مشهدی، خشکبار، ادویه هفت قلم و آلو بخارا اشاره کرد. پوستین‌دوزی، قالی‌بافی، گلیم‌بافی، ارغوان بافی، نمدبافی، فیروزه‌کاری و تابلوهای نقره‌کاری از سوغات صنایع دستی مشهد محسوب می‌شوند. همچنین از سوغات غیرخوراکی مشهد می‌توان به مهر و تسبیح، عطر، انگشتر و زیورلات اشاره کرد.

سنگ زینتی مشهد | سوغات صنایع دستی مشهد

سوغات مشهد- سنگ زینتی

سنگ زینتی مشهد

مشهد پایتخت سنگ‌های قیمتی ایران و جهان دارای معادن متعدد سنگ‌هایی مانند گرانیت، فیروزه، یاقوت و عقیق است. در سال 1395 شورای جهانی صنایع دستی شهر مشهد را به عنوان شهر جهانی گرانسنگ‌ها انتخاب کرد. سنگ‌های فیروزه و عتیق در ساخت زیورآلات مصرف زیادی دارد و سنگ گرانیت در طراحی داخلی و نماسازی ساختمان پرکاربرد است. خاطره‌ای که اکثر گردشگران از سفر به مشهد دارند، ردیفی از سنگ‌های قیمتی یا زیورآلات سنگی که پشت ویترین مغازه‌ها قرار دارند است. در بازار رضا بخش زیادی از فروشگاه‌ها به عرضه سنگ‌های قیمتی اختصاص دارند.

زیورآلات فیروزه مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- زیورآلات فیروزه

زیورآلات فیروزه مشهد

یکی از سوغاتی‌های معروف مشهد سنگ‌های فیروزه است که انواع انگشتر، گوشواره، تسبیح و زیورآلات مختلف از آن ساخته می‌شود. همچنین در طلاسازی نیز کاربرد دارد. فیروزه یک سنگ قیمتی است که معادن استخراج آن در شهر نیشابور و نزدیک به مشهد قرار دارد. گوهرشناسان عقیده دارند که سنگ فیروزه برای تقویت چشم، درمان بیماری‌های ریوی، درمان درد شکم و تسکین بیماری‌های روحی و ایجاد آرامش تاثیر دارد. مرکز خرید فیروزه مشهد یکی از مراکز فروش سنگ‌های قیمتی از جمله سنگ فیروزه است. این بازار در محله وکیل‌آباد مشهد واقع شده است.

انگشتر مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- انگشتر

انگشتر مشهد

یکی از سوغاتی‌های مشهور مشهد انگشتر می‌باشد که در انواع انگشتر عقیق، انگشتر نقره، انگشتر فیروزه و انگشتر یاقوت در طرح‌های متنوع، جذاب و خاص عرضه می‌شوند.

تسبیح مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- تسبیح

تسبیح مشهد

انواع تسبیح 33 دانه، 101 دانه، دانه درشت و دانه ریز، انواع تسبیح سنگی، تسبیح شاه مقصود، تسبیح عقیق، سندلوس و فیروزه را در شهر مشهد می‌توانید پیدا کنید. تسبیح‌هایی بسیار خوشرنگ، خوش‌دست و زیبا که می‌توانید به عنوان سوغاتی مشهد تهیه کنید.

پوستین مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- پوستین

پوستین مشهد

پوستین یا لباس خزدار، به لباسی زمستانی گفته می‌شود که تمام یا قسمت عمده آن از پوست حیوانات پشم‌دار ساخته شده باشد. پوستین دوزی و نقش اندازی روی آن از صنایع دستی مشهد به شمار می‌روند. این هنر دارای قدمت هزار ساله است. هنر پوستین دوزی در خراسان به خصوص در شهرهای قوچان و شاندیز رواج دارد. برای تزیین پوستین از هنر سوزن‌دوزی استفاده می‌شود. این هنر را می‌توانید در بازارچه‌های طرقبه و شاندیز در شکل‌های مختلف مثل پالتو، جلیقه، کلاه، شال گردن، پاپوش، دستکش، سجاده و پادری مشاهده کرد. صنایع دستی پوستین اکنون به کشورهای دارای آب‌وهوای سرد مانند روسیه، افغانستان و ترکمنستان صادر می‌شود.

دیگ سنگی مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- دیگ سنگی

دیگ سنگی مشهد

دیگ سنگی، وسیله‌ای مناسب برای پخت انواع دیزی سنگی می‌باشد و نمونه‌های باکیفیت این مدل دیگ، در مشهد یافت می‌شود.

ارغوان بافی | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- ارغوان بافی

ارغوان بافی مشهد

ارغوان بافی نوعی هنر دستی و بومی در استان خراسان است که از به هم تنیده شدن تاروپود ترکه‌های نازک حاصل از درختچه‌های ارغوان درست می‌شود. از تولیدات ارغوان بافی ییشتر به عنوان جای نان، آبكش، شستن میوه و سبزی، سبد میوه و گل استفاده می‌شود.

آینه دوزی | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- آینه دوزی

آینه دوزی مشهد

دوختن آینه‌های کوچک مدور و پولک با فواصل یکسان یا متفاوت، بر روی لباس‌های محلی و آویزهای دیواری با نخ‌های ابریشمی رنگین را آینه‌دوزی می‌گویند.

گلیم مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- گلیم

گلیم مشهد

گلیم، جاجیم و گبه دستباف از برجسته‌ترین اثار هنری و صنایع دستی ایران می‌باشند که در مشهد نیز مانند دیگر شهرهای ایران، با کیفیت عالی تولید می‌شوند. گردشگران می‌توانند گلیم‌های خوش طرح و رنگ را به عنوان سوغات مشهد تهیه کنند و برای بهترین دوستان خود هدیه ببرند.

قالی مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- قالی

قالی مشهد

قالی مشهد نوعی فرش ایرانی و از صنایع دستی مشهد محسوب می‌شود و قالی‌بافی در مشهد از قدمت دیرینه‌ای برخوردار است.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟