(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
سوغات خوراکی و شیرینی‌های مشهد

سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات خوراکی و شیرینی‌های مشهد


20 سوغاتی پرطرفدار مشهد از شیرینی تا جیلی بیلی


شهر مشهد به علت اینکه گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری دارد مراکز خرید بسیار متنوعی دارد که می‌توانید از آنها سوغات مشهد را تهیه کنید. سوغاتی مشهد شامل خوراکی‌های منحصربه‌فرد و صنایع‌دستی نفیس است. از سوغات خوراکی معروف مشهد می‌توان به زعفران، زرشک، نقل و نبات مشهدی، خشکبار، ادویه هفت قلم و آلوبخارا اشاره کرد. پوستین‌دوزی، قالی‌بافی، گلیم‌بافی، ارغوان بافی، نمدبافی، فیروزه‌کاری و تابلوهای نقره‌کاری از سوغات صنایع دستی مشهد محسوب می‌شوند. همچنین از سوغات غیرخوراکی مشهد می‌توان به مهر و تسبیح، عطر، انگشتر و زیورآلات اشاره کرد.

زرشک مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- زرشک

زرشک مشهد

زرشک در استان خراسان جنوبی و در دو شهر بیرجند و قاینات تولید می‌شود که هر دو شهر به مشهد نزدیک می‌باشند لذا کشاورزان محصولات خود را برای عرضه به مشهد می‌آورند. زرشک بی‌دانه قائنات و زرشک پفکی بیرجند از پرطرفدارترین زرشک‌های مشهد هستند. از زرشک در پخت انواع غذاها، تهیه لواشک و درست کردن رنگ طبیعی برای غذاها استفاده می‌شود. آب زرشک طرفدران خاص خود را دارد و از دانه زرشک برای تهیه مربا، ژله، آبمیوه، نوشابه گازدار، کنسرو، مارمالاد و نکتارین استفاده می‏‌شود.

زعفران مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- زعفران

زعفران مشهد

زعفران یکی از ادویه‌های اصیل ایرانی است که به دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارد در ایران و بسیاری از کشورهای خارجی به محبوبیت زیادی رسیده است. زعفران پاب ثابت سبد سوغاتی های مشهد است.

جیلی بیلی | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات شیرینی مشهد- جیلی بیلی

جیلی بیلی مشهد

جیلی بیلی نوعی آبنبات ژله‌ای از نوع پاستیل است و با روکشی از دراژه‌های رنگارنگ پوشانده می‌شود. ژله موجود در این آبنبات‌ها با استفاده از ژلاتین گاوی تهیه شده‌اند و از ژلاتین خوکی در آن‌ها خبری نیست. به همین دلیل برند حلال روی آن‌ها ثبت شده است. ژلاتین گاو سرشار از‌ پروتئین و اسیدهای آمینه مختلف است. در این نوع شیرینی رنگ‌های مصنوعی و مواد افزودنی و طعم‌دهنده وجود ندارد و جیلی بیلی کاملا طبیعی است و از مواد شیمیایی در ترکیبات آن استفاده نمی‌شود. خوردن این شکلات برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است موجب اختلالات گوارشی در سیستم گوارش آن‌ها شود و ممکن است نتوانند چنین خوراکی‌هایی را هضم کنند.

آلوبخارا مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- آلوبخارا

آلوبخارا مشهد

آلو میوه‌ای شیرین و با تنوع زیاد است که به صورت تازه و خشک استفاده می‌شود و یکی از انواع آن آلوبخارا می‌باشد. مرغوب‌ترین نوع آلوبخارا در شهر مشهد یافت می‌شود. در میان شهرهای استان خراسان رضوی، نیشابور قطب تولید آلو است و آلوبخارا را از خشک کردن آلو یا گوجه سبز به دست می‌آورند. به احتمال زیاد، زادگاه این خشکبار شهر بخارا می‌باشد.

شیرینی مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- شیرینی

شیرینی مشهد

در شهر مشهد انواع شیرینی‌ها را می‌توانید تهیه کنید. در واقع شیرینی مخصوص اکثر شهرهای ایران، در مشهد هم یافت می‌شوند، از باسلوق و باقلوا گرفته تا قطاب و پشمک. حتی رنگینگ شیرازی هم در این شهر پیدا می‌شود. البته مشهد دارای یک شیرینی محلی خاص خود است که به نام شیرینی آلمانی معروف است.

نقل مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- شیرینی نقل

سوغات مشهد نقل

نقل یکی از سوغاتی‌های خوراکی ایرانی است که در خیلی از شهرهای ایران مانند مشهد و یزد تولید می‌شود. نقل مشهدی در طعم‌های گشنیزی، گردویی، بادام درختی، بادام زمینی، کاکائویی، نارگیلی، هل، گلاب و زعفرانی تهیه شده و در مراکز خرید مشهد عرضه می‌گردد.

نبات مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- نبات

نبات مشهد

نبات مشهد یکی از بهترین نبات‌های ایران است که پای ثابت سوغاتی‌های مشهد است. این نبات در طرح‌ها، اندازه‌ها و طعم‌های مختلف تهیه می‌شود و گردشگران مشهدی می‌توانند آن را از بازار رضا خرید کنند. علاوه بر مشهد که یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان نبات ایران به شمار می‌رود اصفهان و یزد نیز جزو برترین تولیدکنندگان نبات ایرانی محسوب می‌شوند. البته تولید نبات یزد و نبات اصفهان به صورت سنتی و در کارگاه‌های کوچک صورت می‌گیرد اما مشهد کارخانه تولید نبات دارد. انواع نبات مشهد شامل نبات شاخه، نبات چوبی، نبات فله و نبات نی‌دار است که هر کدام دارای تنوع مخصوص به خود است. نبات زعفرانی، نبات دارچینی، نبات هل‌دار از انواع طعم‌های نبات است.

خشکبار مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- خشکبار

خشکبار مشهد

خشکبار شامل میوه‌ها و مغزهای خشک شده است. هدف از خشک کردن میوه و مغزیجات، افزایش ماندگاری آنها است درواقع خشک کردن میوه‌ها باعث جلوگیری از رشد میکروب‌ها می‌شود. حجم کمتر و جابجایی راحت‌تر و طعم بهتر میوه خشک از دلایل دیگر برای خشک کردن میوه‌ها است. تقریبا تمام خشکبار و میوه‌های خشک، فیبر و کربوهیدرات دارند. هنگام خرید خشکبار به بو و رنگ آن توجه کنید. آن را بو کنید، اگر بوی کهنگی و ترشیدگی می‌دهد از خرید آن صرف‌نظر کنید. همچنین دقت کنید که در خشکبار از رنگ‌های صنعتی و شیمیایی استفاده نشده باشد. یکی از راه‌های تشخیص این موضوع مالیدن این محصولات به دستان خود می‌باشد. در صورت استفاده از رنگ‌های غیرمجاز کمی تغییر رنگ در دست خود احساس خواهید کرد.

میوه خشک مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- میوه خشک

میوه خشک مشهد

میوه خشک از دسته خشکبار است و در کنار آجیل‌ها مصرف می‌شود و به صورت چیپس میوه در بازار موجود است. میوه خشک دوام بیشتری در برابر پوسیدگی دارد و بسیار خوشمزه است. جاهای خشک و بدون رطوبت و به دور از نور آفتاب بهترین مکان برای ماندگاری بیشتر میوه خشک، آجیل و خشکبار می‌باشد. نگهداری خشکبار در ظروف بسته و درون فریزر برای نگهداری طولانی‌مدت آنها پیشنهاد می‌شود. بهترین مکان برای نگهداری توت، انجیر خشک، زرشک و کشمش درون یخچال است. نگهداری گردو در فریزر مناسب‌تر است. برای نگهداری تخمه آنها را درون فریزر قرار ندهید، بلکه درون پلاستیکی ضخیم بریزید و در محلی خشک و بدون رطوبت و گردوغبار نگهداری نمایید. پسته و بادام را تنها تا 10 روز می‌توان در یخچال گذاشت چرا که بعد از گذشت 10 روز طعم آن‌ها عوض می‌شود. آنها را خارج از یخچال در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

ادویه مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- ادویه

ادویه مشهد

در بازار رضا مشهد شما با انواع ادویه‌های رنگارنگ و عجیب غریب مواجه می‌شوید. ادویه هفت قلم مشهدی که از ترکیب دارچین، سماق، زنجبیل، فلفل سیاه، گلپر، زرد چوبه و فلفل قرمز تشکیل شده و طعمی جادویی به غذا می‌دهد. انواع دمنوش‌ها، ادویه مخصوص قورمه سبزی، ادویه مخصوص ماهی، ادویه مخصوص آش، ادویه پلویی و انواع ادویه‌هایی که با زعفران ترکیب می‌شوند و اختراع خود مشهدی‌هاست، در مشهد یافت می‌شود.

ترشی گوجه‌فرنگی مشهد | سوغات و شیرینی‌های مشهد

سوغات مشهد- ترشی گوجه‌فرنگی

ترشی گوجه‌فرنگی

علاوه بر ترشی‌های معمولی، شهر مشهد دارای یک ترشی مخصوص به نام ترشی گوجه‌فرنگی است. این ترشی متشکل از انواع صیفی‌جات می‌باشد که در پوره گوجه غوطه‌ور می‌شوند.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟