(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
کرمان شهر گلیم و پسته | سوغات خوراکی کرمان

سوغات خوراکی کرمان

سوغات خوراکی استان کرمان


20 سوغاتی خوراکی معروف کرمان از کلمپه تا حلوا پسته


استان کرمان پهناورترین استان ایران با مرکز شهر کرمان است كه در جنوب‌شرقی ایران قرار گرفته و نهمین استان پرجمعیت کشور محسوب می‌شود. رتبه نخست صادرات غیرنفتی کشور، بزرگ‌ترین صادرکننده خرما و پسته، رتبه دوم تولید گردو و رتبه دوم تولید گل‌محمدی در ایران، همه از آن كرمان است. شهرهای بزرگ این استان عبارتند از سیرجان، رفسنجان، بافت، زرند، شهربابك، بم، انار و جیرفت. استان کرمان بیش از ۶۶۰ اثر ملی ثبت شده و ۷ اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو دارد. این استان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی متعددی كه دارد دارای تنوع سوغاتی هم از نظر خوراكی و هم از نظر صنایع دستی است. سوغات خوراکی کرمان شامل محصولات متنوعی مثل انواع شیرینی‌ها، پسته، خرما، مرکبات و خشکبار است که در بین آنها کلمپه، کماج سهن، پسته و قاووت از همه معروف‌تر هستند. پیشینه صنایع دستی کرمان بسیار طولانی بوده و در برخی رشته‌ها این سابقه به چندین قرن می‌رسد.

کلمپه | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- کلمپه

کلمپه کرمان

کلمپه، یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های کرمان است که در واقع یک نوع کلوچه محسوب می‌شود. این شیرینی با مخلوطی از خرما و گردوی چرخ‌شده تهیه می‌شود و لایه‌ی میانی آن با هل، گلاب یا دارچین معطر می‌شود. در تزیین کلمپه از پودر پسته یا کنجد نیز استفاده می‌شود. پیش از مرحله پخت، با استفاده از یک نوع مهر، نقشی بر روی خمیر شیرینی حک می‌شود تا باعث ظاهر جالبی در کلمپه شود. این شیرینی علاوه بر اینکه کالری زیادی دارد، بسیار مغذی نیز است. برای تهیه کلمپه، قالب‌هایی با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف وجود دارند.

کماچ سهن | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- کماچ سهن

کماچ سهن کرمان

شهر کرمان، با محصول اصلی خود یعنی خرما و انواع شیرینی‌های خوشمزه خرمایی، مشهور است. کماج سهن، یکی از سوغاتی‌های خوشمزه کرمان است که از جوانه گندم، خرما، گردو و پسته تهیه می‌شود. برای تهیه این شیرینی، ابتدا جوانه گندم خیسانده و با زیره و دارچین ترکیب می‌شود. سپس این ترکیب به خمیر کماچ اضافه می‌شود و به عنوان مواد میانی شیرینی استفاده می‌شود. مغز میانی این شیرینی از خرما، گردو و یا پسته تشکیل می‌شود. این شیرینی پرکالری است و همچنین هیچ افزودنی نگه‌دارنده‌ای ندارد، لذا می‌تواند برای مدت طولانی بیرون از یخچال نگه‌داری شود.

قاووت یا قووتو | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- قاووت

قاووت کرمان

قاووت یا قووتو، یک پودر خوراکی مغذی و مفید است که توسط مردم کرمان تهیه می‌شود. برای ساخت قاووت، انواع مغزها، گیاهان دارویی، بذرهای گیاهان، گندم، جو، کنجد، ادویه‌های مختلف، آرد نخودچی، قهوه و شکر با هم ترکیب شده و سپس آسیاب می‌شوند. قاووت می‌تواند به‌صورت پودر مصرف شود یا در شیر و آب جوش حل شده و به‌جای چای مصرف شود. این سوغاتی اصیل کرمان همچنین به کشورهای همسایه ایران نیز صادر می‌شود. قاووت به‌عنوان یکی از محصولات پرطرفدار در بین ورزشکاران، افراد کم خون و زنان باردار شناخته شده است.

پسته رفسنجان | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- پسته رفسنجان

پسته رفسنجان

تقریبا ۷۰ درصد پسته ایرانی در استان کرمان تولید می‌شود که مرکز تولید آن شهرستان رفسنجان است. پسته مهم‌ترین سوغاتی کرمان است و از محصولات صادراتی این استان محسوب می‌شود. در واقع صادرات پسته در استان کرمان، بخش عمده‌ای از صادرات غیرنفتی ایران را شامل می‌شود.

زیره | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- زیره

زیره کرمان

زیره کرمان نیازی به معرفی ندارد، گیاهی خوش عطر و خوشبو که هم به عنوان ادویه استفاده می‌شود و هم مصرف دارویی دارد. زیره در تولید انواع قطره‌ها و عصاره‌های دارویی کاربرد دارد. این سوغات معروف کرمان در انواع زیره سبز و زیره سیاه موجود است و بهترین آن به رنگ سیاه است و به زیره کوهی معروف است. فرآیند جمع‌آوری و برداشت دانه‌های زیره کار وقت‌گیر و دشواری بوده و معمولا عشایر کوچ‌نشین آن‌را انجام می‌دهند.

خرمای بم | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- خرمای بم

خرمای بم

استان کرمان یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین خرماهای ایران را دارد که علاوه بر مصرف داخل استان، به استان‌ها و کشورهای دیگر نیز صادر می‌گردد. نخلستان‌های وسیعی در شهر بم و فهرج استان کرمان وجود دارند که خرما و رطب صادراتی از آن‌ها برداشت می‌شود. فرآورده‌های وابسته به خرما مانند شیره خرما، خمیر خرما و شیرینی‌های خرمایی نیز می‌توانند به عنوان سوغات کرمان تهیه شوند.

پرتقال بم | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- پرتقال بم

پرتقال بم

خوش عطرترین و خوشمزه‌ترین پرتقال ایران، پرتقال بم است. جالب است که در این منطقه کویری انواع پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ‌فروت با کیفیت عالی کشت و برداشت می‌شود و کرمان سومین استان تولیدکننده مرکبات در ایران است.

گردو | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات بافت کرمان- گردو

گردوی بافت

ایران چهارمین کشور تولیدکننده‌ی گردو در جهان است و پس از پسته، گردو دومین محصول کشاورزی صادراتی استان کرمان است. گردوی تولیدشده در باغ‌های شهرستان بافت باتوجه‌به ارتفاع بالای باغ‌ها، از مرغوب‌ترین انواع گردوی کشور است.

نان پر | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- نان پر

نان پر کرمانی

نان پر یک شیرینی خانگی و سنتی در استان کرمان است که در رنگ‌های مختلفی تهیه می‌شود. آرد، پودر قند، هل، زعفران و کنجد مواد تشکیل‌دهنده این سوغات خوشمزه هستند.

گیاهان دارویی و عرقیات | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان، گیاهان دارویی و عرقیات

گیاهان دارویی و عرقیات کرمان

کرمان محل پرورش گیاهان دارویی متنوعی است. سدر، حنا و کتیرا از معروف‌ترین گیاهانی هستند که شما می‌توانید در این مناطق پیدا کنید. کرمان علاوه بر گیاهان دارویی، مرکز عرقیاتی چون گلاب، عرق بیدمشک، عرق نسترن، عرق نعنا و عرق زیره نیز است. معمولا افرادی که کرمان را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند، برای سوغات، عرقیات و گیاهان دارویی آن را نیز تهیه می‌کنند.

قطاب | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- قطاب

قطاب کرمان

اگر تا حالا فقط قطاب یزدی نوش جان کرده اید خوب است بدانید که گونه ای دیگر از قطاب در استان کرمان تهیه می شود که به جهت اندازه از قطاب یزدی بزرگتر است و تزیین آن با مواد متنوع تری صورت می گیرد. لایه‌ی خارجی این شیرینی خوشمزه، نانی است که در خمیر آن از شیر یا ماست استفاده می‌شود و به روش سرخ کردن، پخته می‌شود. کرمانی ها برای تهیه‌ی محتوای داخل قطاب، به جای مغز گردو، مغز پسته را به همراه شکر آسیاب می‌کنند و برای تزیین آن از پودر قند استفاده می‌کنند.

حاج پسته | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- حاج پسته

حاج پسته کرمان

حاج پسته شباهت فراوانی به حاجی بادام یزد دارد، با این تفاوت که در تهیه آن از پسته استفاده می‌شود. هل، گلاب، تخم‌مرغ، پودر پسته و پودر قند از مواد اصلی در تهیه حاج پسته هستند.

سوهان زرند | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- سوهان زرند

سوهان زرند

جالب است بدانید که سوهان علاوه بر قم، جزء سوغاتی های کرمان نیز است. شهر زرند کرمان به داشتن سوهانی اعلاء که بافتی ظریف و ترد دارد شهرت دارد. سوهان زرند به‌صورت لایه‌لایه است و آرد گندم، آرد جوانه گندم، زعفران و هل اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده آن هستند.

خرما بریز | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- خرما بریز

خرما بریز کرمان

خرما بریز از شیرینی‌های معروف کرمانی در ایام ماه مبارک رمضان است که از آرد سبوس‌دار، شکر، خرما، گلاب، روغن و کره تهیه می‌شود و برای تزئین آن پودر پسته استفاده می‌شود.

حلوا پسته | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- حلوا پسته

حلوا پسته کرمان

حلوا پسته یک شیرینی سنتی و محبوب در کرمان است که از آرد، کره، پودر قند، نشاسته، پودر پسته، زعفران، هل و گلاب تهیه می شود. این دسر خوشمزه را همراه با چایی میل نمایید.

برشتو | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات خوراکی کرمان- برشتو

شیرینی برشتو کرمان

برشتو یا برشتوک، یکی از شیرینی‌های محلی است که در بسیاری از مناطق ایران تهیه می‌شود، اما اصالتاً مربوط به استان کرمان است. در تهیه این شیرینی، مردم کرمان از آرد گندم، آرد نخودچی، روغن، پودر هل و پودر کاکائو استفاده می‌کنند. پس از پخته شدن مواد، آنها را با هم مخلوط کرده و در حرارت مناسبی به صورت لوزی برش زده و سرو می‌کنند. اگر از خرما نیز استفاده شود، برشتوی خرما به دست می‌آید.

سمنو | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- سمنو

سمنو کرمان

برای پخت سمنو، مردم کرمان ابتدا آرد سهن درست می‌کنند. برای این کار، مقداری گندم را در یک ظرف خیس کرده و با یک پارچه تمیز روی آن‌ها را می‌پوشانند و هر روز به آن‌ها آب می‌دهند تا جوانه بزنند. وقتی که گندم جوانه زد، آنها را خشک و سپس به وسیله آسیاب‌دستی آسیاب کرده و تبدیل به آرد سهن می‌شود.

حلوای چنگمال | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات کرمان- حلوای چنگمال

حلوای چنگمال کرمان

حلوای چنگمال، یکی از حلواهای خرمایی خوشمزه است که در شهرهای مختلف ایران تهیه می‌شود، اما حلوای چنگمال کرمان، خور و بیابانک و نوع بلوچی آن شهرت بیشتری دارد. این حلوا با ترکیبی از نان ریز شده، خرما، تخمی نان (شامل سیاه دانه، کنجد و گلرنگ) و گردوهای خرد شده تهیه می‌شود. برای تهیه حلوای چنگمال، ابتدا نان ریز شده را در یک مقدار روغن تفت داده و سپس خرما را اضافه کنید و پس از داغ شدن خرما، تخمی نان و گردوهای خرد شده را به همراه آن اضافه کنید. سپس مخلوط را به‌طور کامل با هم بزنید تا روغن به خورد مواد برود. در نهایت، شعله را خاموش کرده و مواد را وقتی کمی سردتر شدند با دست ورز داده و به صورت قطعات استوانه‌ای یا توپ‌های کوچک شکل دهید و میل کنید. حلوای چنگمال، یک دسر ساده و خوشمزه است که برای همه افراد به‌خصوص سالمندان و کودکان مناسب است.

حلوا مسقطی سیرجان | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات سیرجان- حلوا مسقطی

حلوا مسقطی سیرجان

مسقطی، یک دسر خوشمزه با اصالت شیرازی است که در بسیاری از مناطق ایران، از جمله سیرجان نیز تهیه می‌شود. سیرجانی‌ها برای تهیه این دسر، از موادی مانند نشاسته، هل، زعفران، گلاب، شکر، روغن، خلال بادام و پسته استفاده می‌کنند.

زردچوبه سیرجان | سوغات خوراکی و شیرینی‌های کرمان

سوغات سیرجان- زردچوبه

زردچوبه سیرجان

زردچوبه، یک گیاه ادویه‌ای است که در بسیاری از مناطق ایران، از جمله سیرجان نیز یافت می‌شود. این گیاه، ریشه زرد رنگی دارد که خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد و همچنین بو و عطر خاصی دارد که برای تهیه برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟