(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری همدان

جاهای دیدنی همدان

جاذبه‌های گردشگری همدان


20 جاذبه گردشگری، اثر تاریخی و جاذبه طبیعی همدان


استان همدان یکی از استان‌های زیبا و دیدنی غرب ایران است که در زمان‌های گذشته پایتخت ایران بوده‌است. این استان، درون خود مجموعه‌ای از دیدنی‌ها و بناهای تاریخی ارزشمندی را جای داده‌است که از جمله آنها می‌توان به آرامگاه ابن سینا، غار علی صدر، آرامگاه باباطاهر، موزه هگمتانه، موزه مفاخر، مجموعه گنجنامه، دشت میشان، آبشار گنج‌نامه و تله‌کابین گنج‌نامه اشاره نمود. در سال 1396 همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شد و در سال 1395 لالجین به عنوان شهر جهانی سفال انتخاب شد. شهر لالجین، شهر سفال خاورمیانه در شمال استان همدان قرار دارد. در سال‌های اخیر جهت رونق گردشگری در این منطقه چندین کارگاه سفال پزی آماده پذیرش مسافران هستند که در آنجا با نحوه ساخت سفال آشنا خواهید شد و دقایقی می‌توانید پشت چرخ سفالگری نشسته و سفال خودتان را بسازید.

غار علی صدر | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری  همدان ایران

جاهای دیدنی همدان، غار علی صدر

غار علی صدر همدان

طولانی‌ترین مسیر قایقرانی درون غار

غار علی‌صدر یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است که دارای طولانی‌ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان است. محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد و از جاهای دیدنی همدان محسوب می‌شود. زمین شناسان قدمت سنگ‌های این غار را به دوره ژوراسیک نسبت می‌دهند. این غار شگفت‌انگیز به‌دلیل نداشتن نور طبیعی، فاقد حیات جانوری بوده و عمق آن در مناطق مختلف از نیم‌متر تا ۱۴ متر متغیر است. غار علی صدر به‌دلیل برخورداری از دریچه‌های متعدد سلولی، نفس می‌کشد و نه‌تنها با وجود هزاران بازدیدکننده در طول روز از هوایی مطبوع برخوردار است، بلکه هیچ گاز سمی نیز در این غار وجود ندارد. هوای غار علیصدر بسیار پاک و عاری از هرگونه گرد و غبار و آلودگی میکروبی است. همچنین هوای داخل غار سبک است و حالت سکون مطلق دارد؛ به‌طوری که چنانچه شمعی در آن جا روشن شود، هیچ‌گونه حرکتی در شعله شمع دیده نمی‌شود. فاصله غار علیصدر تا لالجین کمتر از یک ساعت است.

آرامگاه ابن سینا | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری همدان ایران

جاهای دیدنی همدان، آرامگاه ابن سینا

آرامگاه ابن سینا همدان

آرامگاه مشهورترین پزشک ایرانی در جهان

آرامگاه بوعلی سینا بنای یادبود ابن سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب ایرانی است که در مرکز شهر همدان واقع شده‌است. بنای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام است. در طراحی این مجموعه از عناصری از هنر معماری سنتی ایرانی مانند برج (الهام گرفته از برج گنبد قابوس)، باغچه (متأثر از باغ‌های ایرانی) و آبنما (الهام گرفته از حوض خانه‌های سنتی) بهره گرفته شده‌است. از سال ۱۳۳۰ تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیاء کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته‌است. عکسی از جمجمه‌ ابوعلی سینا در این موزه قرار دارد. در تالار شمالی آرامگاه، کتابخانه‌ای مشتمل بر ۸۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه‌هایی مربوط به آثار بوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می‌شود.

گنجنامه | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری همدان ایران

جاهای دیدنی همدان، گنجنامه

گنجنامه همدان

سنگ‌نوشته‌های گنج‌نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان حکاکی شده‌است. کتیبه‌ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان‌های پارسی باستان، زبان ایلامی و بابلی نوشته شده‌اند. گنجنامه در زبان پارسی به معنای حکایت و داستان گنج است و تصور عموم مردم این بوده که راز گنجی نهان در این کتیبه‌ها نوشته شده‌است. لوح طرف چپ بنام داریوش کبیر و لوح سمت راست بنام خشایارشا می‌باشد. در اطراف دو لوح سوراخ‌های منظمی بر سنگ کوه دیده می‌شود که نشان می‌دهد این دو نوشته تاریخی در روزگار قدیم درپوش فلزی داشته‌اند که آنهارا از گزند باد و باران و آفتاب حفظ می‌نموده‌است. متن کتیبه داریوش عبارت است از:

خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، شاهی از میان بسیاری. منم داریوش، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ سرزمین‌هایی که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی.

گنبد علویان | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری همدان ایران

گنبد علویان همدان

گنبد علویان همدان

از شاهکارهای معماری و گچ بری بعد از اسلام

گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچ‌بری بعد از اسلام در همدان است. این گنبد یکی از یادمانهای متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است که توسط خاندان علویان ابتدا به عنوان مسجد احداث شده بوده‌است. در دوره‌های بعد با ایجاد سردابی در زیرزمین به مقبره آن خاندان تبدیل شده‌‌است.

بازار سنتی | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری همدان ایران

بازار سنتی همدان

بازار سنتی همدان

بازاری مسقف دارای بخش‌هایی با پوشش گنبدی

عمده بناهای مجموعه تاريخی بازار همدان مربوط به دوره قاجاريه است. مانند بازارهای اغلب شهرهای قدیمی ایران، بازار سنتی همدان نیز مسقف است. بعضی بخش‌های آن پوششی گنبدی شکل دارد. بازار همدان به‌لحاظ وجود راسته‌های مختص به اصناف مختلف معماری ویژه‌ای دارد. برخی مورخان قدمت این بازار را به دوره سامانیان نسبت می‌دهند؛ اما اکثر این مجموعه بازمانده از دوره قاجاریه است.

قلعه امیرافخم شورین | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری همدان ایران

عمارت تاریخی همدان، قلعه امیرافخم شورین

قلعه امیرافخم شورین همدان

قلعه امیرافخم یکی از آثار تاریخی روستای قدیمی شورین همدان است.

کلیسای استفان گریگوری | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری همدان ایران

کلیسای استفان گریگوری همدان

کلیسای استفان گریگوری همدان

اگر به دیدن تپه هگمتانه رفتید در انتهای محوطه به کلیسایی قدیمی به نام کلیسای گریگوری استپان یا استفان قرار گرفته‌است. این کلیسا در محله قدیم ارامنه قرار دارد که امروزه بخشی از مجموعه و محوطه تاریخی هگمتانه به شمار می‌رود و از جاذبه‌ها و آثار تاریخی همدان محسوب می‌شود. این کلیسا به مذهب ارتدکس تعلق دارد.

شهر زیرزمینی سامن | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری همدان ایران

شهر زیرزمینی سامن

شهر زیرزمینی سامن

شهر زیرزمینی سامن، در جنوب غربی شهرستان ملایر و در شهر سامن واقع شده‌است. این شهر در سال ۱۳۸۴ به‌طور اتفاقی کشف شد. باستان شناسان هسته اولیه شهر را متعلق به قبل از دوره اشکانیان می‌دانند که در طول تاریخ به وسعت آن افزوده شده‌است. این شهر با قدمت بیش از 2000 سال، مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از دالان و دستکندهای تو در تو است.

میدان امام خمینی | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری همدان ایران

مناطق دیدنی همدان، میدان امام خمینی

میدان امام خمینی همدان

میدان اصلی و مرکزی شهر همدان میدان امام خمینی نام دارد که به دلیل نقشه و طراحی منحصر به فردش شهرتی جهانی دارد. این میدان توسط مهندسی آلمانی به نام کارل فریش طراحی و اجرا شده و برخلاف تمام میادین شهری، به جای ۴ خیابان از ۶ خیابان تشکیل می‌شود که در امتداد نقشه شهری با یکدیگر مرتبط می‌شوند. از بهترین مناطق دیدنی همدان است که برای پیاده‌روی بسیار مناسب می‌باشد.

روستای ملهمدره | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری لالجین، همدان ایران

روستاهای دیدنی همدان- ملهمدره

روستای ملهمدره همدان

ملهمدره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اسدآباد در استان همدان ایران است که به دلیل ساختار معماری پلکانی خانه‌هایش جاذبه‌ای خاص برای گردشگران محسوب می‌شود. در این روستای سرسبز، جشنواره آلو برگزار می‌شود.

کارگاه سفال لالجین | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری لالجین، همدان ایران

کارگاه سفال لالجین

کارگاه سفال لالجین

لالجین پایتخت سفال ایران، یکی از قطب‌های گردشگری استان همدان است که در حال حاضر به عنوان مرکز سفال و سرامیک در خاورمیانه شناخته می‌شود. این شهر کارگاه‌های سفالگری بسیاری را در خود جای داده‌است، به طوری که بسیاری از گردشگران شهر همدان در مسیر خود به شهر سفال‌های ایران و همچنین کارگاه‌های سفالگری لاجین سر می‌زنند و از این مجموعه‌های بی‌نظیر دیدن می‌کنند. چیزی که بیش از هر چیزی توجه بازدیدکنندگان را در کارگاه‌های سفال لالجین همدان به خود جلب می‌کند، بوی خاک رس و گل سفال در کارگاه‌های سفال‌گری است که بسیار دل‌نشین است. در شهر لالجین (لاله چین) شما می‌توانید دیزی لالجین که در ظروف سفالی تولیدشده این شهر به بار می‌نشیند و طعم و مزه بی‌نظیری دارد را در سفره‌خانه‌های سنتی شهر لالجین سرو کنید. فاصله لالجین تا غار علیصدر کمتر از یک ساعت، و فاصله لالجین تا همدان حدود 25 کیلومتر است.

روستای سیمین ابرو | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری لالجین، همدان ایران

روستاهای دیدنی همدان- سیمین ابرو

روستای سیمین ابرو همدان

سیمین ابرو، یکی از زیباترین روستاهای گردشگری استان همدان و یکی از قدیمی‌ترین روستاهای سنگی ایران است. عمده مصالح به کار رفته در تمام خانه‌های روستا سنگ و چوب می‌باشد و با توجه به اینکه در مناطق کوهپایه‌ای قرار گرفته، معماری آن به صورت پلکانی می‌باشد. طبیعت کوهستانی این منطقه بسیار بکر و زیباست و اطراف روستا می‌توان منظره‌های طبیعی زیبا و بکری از جنگل و رودخانه و کوه را باهم مشاهده کرد که چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. مهمترین سوغاتی‌های روستای سیمین ابرو عبارتند از گردو، ترخینه، انواع آش و اوماج.

آرامگاه بابا طاهر | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری لالجین، همدان ایران

جاهای دیدنی همدان- آرامگاه بابا طاهر

آرامگاه بابا طاهر

باباطاهر عریان یکی از شعرا و عرفای بزرگ قرن چهار و پنجم هجری است که به خاطر دوبیتی‌هایش مشهور است. آرامگاه باباطاهر یکی از جاذبه‌های گردشگری همدان است که دارای گنبد هشت ضلعی و فیروزه‌ای بسیار زیبایی است. در محل آرامگاه، می‌توانید شاهد اشعار زیبای استاد باشید که دورتادور دیوارهای فضای داخلی بنا را مزین کرده‌اند.

تپه هگمتانه | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری لالجین، همدان ایران

آثار تاریخی همدان- تپه هگمتانه

تپه هگمتانه

نخستین پایتخت ایرانیان

هگمتانه پایتخت پادشاهی مادها و بعدها پایتخت تابستانی هخامنشیان بوده و در کتب یونانی از آن به اکباتان نام برده شده‌است. تپه هگمتانه در بافت قدیمی همدان، در انتهای خیابان اکباتان قرار گرفته و شهری زیرزمینی به قدمت سه هزار سال را در خود جای داده‌است.

آرامگاه استر و مردخای | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری لالجین، همدان ایران

آرامگاه استر و مردخای

آرامگاه استر و مردخای

آرامگاه اِستر و مُردخای یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان جهان به شمار می‌رود. این آرامگاه محل دفن ملکه استر، همسر خشایارشا و عموی او مردخای است که نقش مهمی در حفظ جان یهودیان و جلوگیری از نسل‌کشی آنها داشته‌است.

برج قربان | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری لالجین، همدان ایران

برج قربان همدان

برج قربان همدان

برج قربان محل دفن گروهی از امرای سلجوقی است که به دلیل معماری آجری‌اش مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

مجسمه شیر سنگی | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری لالجین، همدان ایران

آثار تاریخی همدان- مجسمه شیر سنگی

مجسمه شیر سنگی همدان

مجسمه شیر سنگی همدان که یک تندیس سنگی به شکل شیر است، از جاذبه‌های باستانی و دیدنی‌های همدان است. این مجسمه در زمان اسکندر مقدونی، برای یادبود یکی از سرداران محبوب اسکندر ساخته شد. تا قبل از حمله اعراب به ایران این مجسمه به همراه قرینه‌اش در دروازه شهر همدان قرار گرفته‌بود که اعراب هنگام فتح همدان آن را باب ‌الاسد نامگذاری کردند.

کاروانسرای تاج آباد | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری لالجین، همدان ایران

کاروانسرای تاج آباد

کاروانسرای تاج آباد

کاروانسرای تاج آباد یکی از کاروانسراهای زیبای دوره صفوی در روستای تاج آباد شهرستان بهار همدان است و از جاهای دیدنی همدان است. برخلاف اکثر کاروانسراهای ایران که مستطیلی‌شکل هستند، این کاروانسرا به شکل مدور است.

روستای ورکانه | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری لالجین، همدان ایران

روستاهای سرسبز همدان- ورکانه

روستای ورکانه همدان

روستای ورکانه که دارای قدمتی ۴۰۰ ساله است در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی قرار گرفته و به دلیل کوهستانی بودن و برخورداری از طبیعت زیبا از مناطق بسیار بکر همدان به شمار می‌رود. در گویش کردی «ور» به معنی کنار و «کانه» به معنی چشمه است لذا ورکانه به معنی قرار گرفتن در کنار آب و چشمه است. این روستا سرشار از باغ‌های گردو، زردآلو، انگور و سیب، است. آرامگاه امامزاده غیب در این روستا قرار دارد و دره‏‌های خان و جن اطراف روستا را احاطه کرده‌اند.

دریاچه و سد اکباتان | جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری لالجین، همدان ایران

دریاچه و سد اکباتان

دریاچه اکباتان | سد اکباتان

دریاچه اکباتان دارای امکانات تفریحی مانند قایقرانی و اسکی روی آب است. در اطراف آن فضای سبز، رستوران و مهمانسرا نیز قرار دارد.

مسجد جامع مهاجران | جاهای دیدنی لالجین

جاهای دیدنی لالجین، مسجد جامع مهاجران

مسجد جامع مهاجران لالجین

مسجد جامع مهاجران از آثار تاریخی لالجین به شمار می‌رود که در بخش لالجین و بافت قدیمی شهر مهاجران واقع شده‌است. قدمت این مسجد به دوره قاجار برمی‌گردد و دارای ستون‌های متعدد سنگ، سقف گنبدی شکل و حیاط بزرگ است.

پل مهاجران | جاهای دیدنی لالجین

جاهای دیدنی لالجین، پل مهاجران

پل مهاجران لالجین

پل مهاجران یکی از زیباترین پل‌های استان همدان است که قدمت آن مربوط به اواخر عهد صوفیان و اوایل عهد قاجار است. این پل در بخش لالجین و ورودی شهر مهاجران و بر روی رودخانه فصلی قره‌چای بنا شده‌است. از مشخصات بارز پل مهاجران طول زیاد آن حدود 55 متر و تنوع در مصالح به‌کار رفته در آن است. به گفته اهالی منطقه سازنده و بانی این پل یک زن خیر بوده که به همین دلیل به "پل خانم کرپی" نیز مشهور است.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟