(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان

جاهای دیدنی گیلان

جاذبه‌های گردشگری گیلان


20 جاذبه گردشگری، اثر تاریخی و جاذبه طبیعی گیلان


گیلان یکی از زیباترین و سبزترین استان‌های شمالی کشور است که در کنار دریای خزر قرار گرفته‌است. گیلان به خاطر دیدنی‌ها، جاذبه‌های گردشگری متعدد و آب و هوای معتدل و دلنشینش، به یکی از مقاصد گردشگری ایران تبدیل شده است. ماسال، ماسوله، ییلاق دیلمان و ییلاق اولسبلنگاه از روستاهای گردشگری گیلان هستند که فوق العاده سرسبز و دلنواز هستند. جنگل گیسوم، بام لنگرود، ییلاق سوئه چاله و روستای سرولات از دیگر جاهای دیدنی گیلان هستند که طبیعت هر کدام فوق العاده است. تالاب سوستان، دریاچه سقالکسار، آبشار لاتون و تالاب بندرانزلی از دیگر مقاصد تفریحی استان گیلان هستند که هر کدام از نظر زیبایی و طبیعت اطراف، بی نظیرند.

شیطان کوه لاهیجان | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاذبه‌های گردشگری گیلان، شیطان کوه لاهیجان

شیطان کوه لاهیجان

شیطان کوه یکی از جاهای دیدنی لاهیجان است که هم خودش و هم اطرافش برای مسافران شمال، مقصد گردشگری است. داستانی که در باره علت نامگذاری کوه وجود دارد اینست که، وقتی از بالا به پایین کوه نگاه می‌کنید احساس می‌کنید با دویدن، به راحتی به دامنه کوه می‌رسید اما درواقع، اگر این کار را بکنید، نتیجه چیزی جز سقوط نخواهد بود. به باور مردم محلی، در اینجا، شیطان چشم فرد را کور می‌کند و به همین خاطر، به آن شیطان کوه گفته‌اند. طبق افسانه‌های محلی، آدم‌های زیادی اینجا سقوط کرده و مرده‌اند. برخلاف نام ترسناک کوه، شیطان کوه بسیار زیبا است. کل کوه از درخت‌های جنگلی پوشیده شده و تقریبا تمام سال سرسبز است. از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری در منطقه شیطان کوه می‌توان به تالاب سوستان، تله کابین، بام سبز، زیپ لاین، آبشار مصنوعی، استخر مصنوعی و شهر بازی اشاره نمود.

روستای ماسوله | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاذبه‌های گردشگری گیلان، روستای ماسوله

روستای ماسوله

ماسوله روستایی پلکانی در جنوب غربی استان گیلان، در ۳۰ کیلومتری فومن و ۶۰ کیلومتری رشت واقع است. این روستا که قدمتی بیش از هزار سال دارد، عنوان توریستی‌ترین روستای ایران را دارد و دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی است. معماری زیبای روستا، هرساله گردشگران زیادی را جذب این منطقه می‌کند. در این روستا، خانه‌ها به صورت پلکانی ساخته شده‌اند و حیاط هر خانه، پشت بام خانه همسایه محسوب می‌شود. رنگ نمای بیرون خانه‌ها زرد است و تمام خانه‌های ماسوله با گلدان‌های رنگارنگ و لوازم تزئینی زیبا آراسته شده‌اند. ماسوله در میان کوهستان‌های مرتفع، جنگل و ییلاقات سرسبز قرار گرفته است و گردشگران، به‌خصوص در اواخر فصل بهار و فصل تابستان به این منطقه بسیار سفر می‌کنند. طبیعت ماسوله بی همتاست. اطراف این منطقه پر از آبشارهای زیبا و مرتفع است که از بین آنها می‌توان آبشارهای کوشم، خرم بو، توریشوم، رودخان و لارچشمه را مثال زد که هرکدام یک دنیا زیبایی دارد. یکی از جذابیت‌های آبشار لارچشمه، وجود حوضچه‌های کوچک آب در اطراف آن است. رودخانه خروشان ماسوله که از میان روستا عبور می‌کند، درختان سرسبز، جنگل‌های متراکم و پارک جنگلی ماسوله از دیگر جاذبه‌های طبیعی و مناطق بکر ماسوله هستند. بقعه امام‌زاده هاشم، قله شاه معلم (ماسوله داغی)، سایت سنگ‌نوردی و بازار رنگارنگ ماسوله از جاذبه‌های تاریخی ماسوله هستند.

بازار ماسوله | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی گیلان، بازار ماسوله

بازار ماسوله

در بازار قدیمی ماسوله انواع سوغات رنگارنگ، محصولات غذایی، دمنوش‌های گیاهی و غذاهای محلی یافت می‌شود. مهمترین صنایع‌دستی ماسوله عبارتند از لباس‌های بافتنی، عروسک‌بافی، چموش دوزی، چاقو، شال‌های پشمی، ظروف رنگی سفالی، لیف بافی، گلیم‌بافی و چادرشب. در بازار ماسوله انواع کافه و رستوران وجود دارد که غذاهای محلی گیلان را ارائه می‌دهند. مردم ماسوله بسیار خونگرم هستند و از مهمانان به گرمی پذیرایی می‌کنند. درمجموع ماسوله برابر است با خانه‌های قشنگ کاهگلی، گلدان‌های شمعدانی آویزان، کوچه‌های پر از حس، هوای دلپذیر و خنک، آرامش، کوه‌های پر از درخت، بوی کلوچه و شیرینی توی کوچه‌ها، بوی نان تازه، حصیر و باران.

قلعه رودخان فومن | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی فومن، قلعه رودخان

قلعه رودخان فومن

قلعه رودخان یکی از قلعه‌های به جای مانده از دوران ساسانیان است که در گذشته کاربرد دفاعی-نظامی داشته است. این قلعه در ۲۰ کیلومتری جنوب‌غربی فومن، بر فراز کوه‌های منطقه تالش قرار دارد. قلعه رودخان بزرگترین قلعه آجری ایران است که دارای معماری بسیار زیبایی است و روی شیب کوهستان بنا شده است. سردر، برج‌های نگهبانی، شاه‌نشین، پایگاه نظامی، سردخانه، آب انبار، زندان، درب اضطراری و حمام از بخش‌های اصلی قلعه هستند. وسعت قلعه 2.6 هکتار و طول دیوار قلعه حدود 1500 متر است و قلعه 65 برج و بارو دارد. قلعه رودخان در سال 1354 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.
این قلعه دارای ۱۶۰۰ پله است لذا به آن، قلعه هزار پله نیز می‌گویند و حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی با سرعت آرام نیاز دارد تا به انتهای مسیر برسید. مسیر دسترسی به قلعه بسیار باشکوه است و پر از جاذبه‌های طبیعی مانند جنگل درختان انبوه، پوشش گیاهی سرسبز، آبشار، رودخانه خروشان، آواز بی وقفه پرندگان و هوای تازه است. علاوه‌برآن، در ابتدای مسیر تا رسیدن به اولین پله، بازار سنتی، بساط چای، عکس با لباس محلی، صنایع دستی گیلان، دکه‌های خوراکی، لواشک، آش، غذاها و نان‌های خوش‌عطر محلی رواج دارد که به مسیر، چهره شادابی بخشیده‌اند. بهترین زمان بازدیداز قلعه رودخان بهار و پاییز می‌باشد و قلعه فقط تا ساعت 17:30 عصر باز می‌باشد و بعد از این ساعت درب قلعه بسته و بازدید تعطیل می‌گردد.

ساحل رامدشت رودسر | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاذبه گردشگری رودسر، ساحل رامدشت

ساحل رامدشت رودسر

ساحل رامدشت در شهرستان رودسر، یکی از زیباترین سواحل استان گیلان است. نام این ساحل از گذشته، زمانی که محل رام کردن اسب‌های وحشی بوده، به رامدشت تغییر کرده است. این ساحل ماسه‌ای دارای امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی مانند زمین والیبال، زمین فوتبال، جت اسکی، قایق کرایه‌ای، وسایل بازی کودکان، سفره‌خانه سنتی و آلاچیق است. همچنین، فعالیت‌های پاراگلایدر، کایت موتوردار، غواصی و شنا نیز در این ساحل انجام می‌شود. این ساحل به عنوان مهمترین مرکز والیبال ساحلی در ایران شناخته شده است. یکی از دیگر جاذبه‌های ساحل رامدشت، استخر پر از ماهی است که انواع ماهی‌های دریای شمال مانند کپور، کپور چیک و اسلک در آن دیده می‌شود. در فصل سرد سال، این استخر مملو از پرندگان مهاجر می‌شود. پارک ساحلی همراه با بازارچه دائمی صنایع دستی نیز در این ساحل احداث شده است. در ساحل رامدشت، از تماشای جنگل ساحلی، دشت‌ها و شالیزارهای اطراف، ماهیگیری و اسب‌سواری نیز می‌توان لذت برد. غروب‌های بسیار زیبایی نیز در این ساحل وجود دارد و در فصل پاییز، حضور پرندگان مهاجر زیبایی این ساحل را دوچندان می‌کند.

روستای جواهردشت چابکسر | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاذبه‌های گردشگری چابکسر، روستای جواهردشت

روستای جواهردشت چابکسر

جواهردشت، روستایی ییلاقی زیبا در بخش چابکسر استان گیلان است. این منطقه با آب‌وهوای بکر، چشمه‌های جوشان، مراتع سرسبز، رودهای پرآب، جنگل‌های انبوه و هیرکانی، کوهستان، پوشش گیاهی بسیار زیبا و معطر و شب‌های پرستاره، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان گیلان است. در اواسط مردادماه، جشنواره‌های بومی و محلی و مسابقاتی مانند کشتی گیله مردی، اسب‌دوانی و طناب‌کشی در این منطقه برگزار می‌شود. در اطراف جواهردشت، مناطق زیبایی همچون منطقه حفاظت شده «سرولات»، روستای «قاسم آباد» و امام‌زاده "نقره عباس" وجود دارد. پوشش گیاهی این منطقه بسیار متنوع است و شامل گونه‌های شمشاد، درختان افرا،‌ خرمالوی وحشی، بلوط، راش، ون، زالزالک، گلابی وحشی و توسکا است. در مراتع و دشت‌های روستا، گل‌های رنگارنگ، بوته‌های تمشک، گزنه، گل‌های پامچال، بنفشه و گل‌گاوزبان می‌رویند. کلبه‌ها، خانه‌های جنگلی، خانه‌های شیب‌دار روستایی با سقف‌های شیروانی منظره‌های بسیار زیبایی را در این روستا ایجاد کرده‌اند. در بازه‌هایی از سال، این منطقه در میان ابرها قرار می‌گیرد و تجربه‌ی شگفت‌انگیزی را برای گردشگران رقم می‌زند. حضور اسب‌ها در قسمت‌های مختلف دشت، مناظری زیبا آفریده‌اند و در زمین‌های گلی روستاها جای رد سوراخ‌ موش‌خرماها وجود دارد. بهترین زمان برای سفر به جواهردشت، از اواسط بهار تا اوایل پاییز است، زیرا در این فصل‌ها می‌توانید از دشت پرگل، مراتع سرسبز و عطر و بوی گیاهان معطر، لذت ببرید.

آبشار میلاش رودسر | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی رودسر، آبشار میلاش

آبشار میلاش رودسر

روستای میلاش یکی از روستاهای سرسبز استان گیلان است که در نزدیکی شهرستان رودسر واقع شده است. آبشار میلاش که یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین آبشارهای استان گیلان است، در نزدیکی این روستا قرار گرفته است. جنب‌وجوش آب، بوی مطبوع گیاهان، صدای وزش باد در برگ‌های درختان و نغمه پرندگان محلی در اطراف آبشار، همگی با هم تلفیق شده و موسیقی زیبایی را به گوش‌های شما هدیه می‌دهد. در این منطقه، گونه‌های مختلفی از گیاهان و جانوران زندگی می‌کنند و محیط آن سرشار از جاذبه‌های طبیعی مانند رودخانه، چشمه، مزارع گل‌گاوزبان، درختان فندق و شالیزارها است. با توجه به آب‌وهوای سرد و بارانی گیلان در پاییز و زمستان، بهترین زمان برای سفر به آبشار میلاش اواخر بهار و فصل تابستان است.

عمارت شهرداری رشت | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی رشت، عمارت شهرداری

عمارت شهرداری رشت

کاخ شهرداری مشهد یا عمارت شهرداری مشهد ساختمانی است که با الهام از معماری سن پترزبورگ در دوره پهلوی اول، در میدان شهرداری رشت ساخته شد.

موزه میراث روستایی گیلان | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاذبه‌های گردشگری گیلان، موزه میراث روستایی

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان از جاهای دیدنی رشت است که در آزادراه رشت-قزوین قرار دارد.

اولسبلنگاه گیلان | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی گیلان، اولسبلنگاه

اولسبلنگاه گیلان

روستای اولسبلنگاه از ییلاقات دیدنی ماسال در استان گیلان است و در 25 کیلومتری ماسال قرار دارد.

جاده خلخال اسالم | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی گیلان، جاده خلخال اسالم

جاده خلخال اسالم

آکواریوم بندرانزلی | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاذبه‌های گردشگری گیلان، آکواریوم بندرانزلی

آکواریوم بندرانزلی

دریاچه سقالکسار رشت | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی رشت، دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار رشت

سواحل بندر انزلی | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی گیلان، سواحل بندر انزلی

سواحل بندر انزلی

تالاب چاف لنگرود | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی گیلان، تالاب چاف لنگرود

تالاب چاف لنگرود

آبشار زمرد تالش | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی گیلان، آبشار زمرد تالش

آبشار زمرد تالش

ساحل گیسوم | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی گیلان، ساحل گیسوم

ساحل گیسوم

گردنه حیران | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی گیلان، گردنه حیران

گردنه حیران

تالاب انزلی | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی گیلان، تالاب انزلی

تالاب انزلی

دیلمان | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی گیلان، دیلمان

دیلمان

ساحل صدف آستارا | جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری گیلان ایران

جاهای دیدنی گیلان، ساحل صدف آستارا

ساحل صدف آستارا

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟