(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
تبریز شهر فرش و قالی | جاذبه های گردشگری تبریز

جاهای دیدنی تبریز

جاذبه های گردشگری تبریز


20 جاذبه گردشگری، اثر تاریخی و طبیعت گردی تبریز


تبریز شهر جهانی فرش بافی مرکز استان آذربایجان شرقی، شهری باستانی است و قدمت آن به حدود 4500 سال پیش می رسد. تبریز شهر نخستین‌هاست. نخستین مدرسه امروزی، نخستین مدرسه کودکان استثنایی ویژه دانش‌آموزان ناشنوا، نخستین چاپخانه، نخستین تراموا، نخستین شهرداری، نخستین آتش‌نشانی، نخستین کتابخانه امروزی و ده‌ها نخستین دیگر. سازمان ملل، تبریز را به عنوان یکی از 100 جهانشهر دنیا و به عنوان بهترین شهر ایران معرفی کرده است.

بازار بزرگ تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

بازار بزرگ تبریز

بازار بزرگ تبریز

بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان

بازار تبریز بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده در سطح جهان به‌شمار می‌رود که در شهر تبریز در ایران واقع شده‌است. بازار تبریز در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. این بازار از بازارچه‌ها دالان‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل شده است. اکثر تیمچه‌ها و سرای‌ها بازار دارای سه طبقه‌می‌باشند که طبقه زیرین برای انبار کالا، طبقه دوم تجارتخانه و محل کسب و طبقه سوم جهت استراحت و آسایش طراحی شده‌است. در گذشته تبریز بر سر چهارراه جاده ابریشم قرار داشته و بازار تبریز از رونق خاصی برخوردار بوده است. بازار دارای چندین مسجد قدیمی است که مسجد جامع مهم ترین آنهاست. اخیرا رستوران های زیادی توی بازار افتتاح شده است. همه چیز این بازار میتواند شما را به سمت خودش جذب کند، از مغازه های آجیل فروشی و خواروبار فروشی و ادویه جات که بوی آنها تا چند قدمی مغازه می آید تا تیمچه مظفریه که فرش های رنگین و اعلایی دارد. یکی از محاسن این بازار این است که در فصل تابستان می توان از محیط خنک داخل بازار، لذت برد.

مسجد کبود تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز

نگین فیروزه بناهای اسلامی

مسجد کبود تبریز با معماری بسیار زیبا و منحصربه‌فردش، متعلق به قرن نهم هجری قمری و باقی مانده از دوران پادشاهی قراقویونلوها است و در یکی از کهن‌ترین و تاریخی‌ترین محله‌های شهر تبریز قرار دارد. مسجد کبود یکی از چهار مسجد تزئین شده با کاشی‌کاری‌های آبی در جهان به شمار می‌رود. نام مسجد کبود نیز بر اساس رنگ نمای این بنا انتخاب شده است. معماری زیبای مسجد کبود را می‌توان نمونه‌ای قابل‌توجه از معماری اسلامی ایران دانست. کاشی‌های معرق فیروزه‌ای و لاجوردی، نقش و نگارهای اسلیمی و طراحی نوین هندسی، از خصوصیات برجسته در معماری مسجد کبود هستند. از مسجد کبود با عنوان «نگین فیروزه بناهای اسلامی» یاد می‌کنند. مسجد کبود کامل ترین نمونه‌ های کاشی‌کاری معرق دوره اسلامی را در خود دارد.

ارگ علیشاه تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه تبریز

یک دنیا تاریخ پشت یک دیوار

ارگ علیشاه (ارگ تبریز) قدمتی ۷۰۰ ساله دارد و از جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌رود. این مجموعه بی‌نظیر، ابتدا به‌صورت مسجدی عظیم بنا شده بود که در اثر گذر زمان، همچنین زمین‌لرزه‌های متعدد این شهر و نیز جنگ‌ها تا حدود زیادی تخریب شده است. در حال حاضر، تنها بخش باقی‌مانده از این بنا دیوار مرتفعی است که به نام ارگ تبریز یا ارگ علیشاه خوانده می‌شود. این دیوار تنها قسمت به‌جای‌مانده از دیوارهای عظیم و محراب بسیار بلند شبستان جنوبی این مسجد است و شاهدی بر شکوه و آبادانی این بنای بی‌نظیر به شمار می‌رود.

کار احداث بنای اولیه ارگ باشکوه تبریز در فاصله سال‌های ۷۱۶ تا ۷۲۴ هجری قمری به همت تاج‌الدین علیشاه گیلانی، وزیر ایلخانان مغول، با هدف ساخت آرامگاه بزرگی در صحن مسجد آغاز شد. علیشاه از معماران آن زمان اندازه طاق کسری را پرسیده و دستور داده که ۴ گز از آن بزرگ‌تر ساخته شود؛ البته پس از ساخت، به‌دلیل نشست شالوده و تعجیل در اتمام ساخت آن، طاق مذكور شكسته و فروریخته است. در دوران سلطنت قاجاریه، این مسجد و محوطه آن به انبار غلات و انبار مهمات نظامی تبدیل شده و ازاین‌رو، حصاری دور آن کشیده شد؛ و به همین دلیل نام آن به ارگ تغییر یافت. در زمان مشروطیت و قیام مردم تبریز، این بنای تاریخی ‌سنگری برای مبارزان مشروطه‌خواه بود و باعث تقویت موضع نیروهای ستارخان و باقرخان در برابر شلیک توپخانه محمدعلی شاه قاجار شد. جای گلوله‌های توپ که یادگار مبارزه آزادی‌خواهان با استبداد است، هنوز روی دیوارهای ارگ قابل مشاهده است.

مسجد جامع تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز

عمارتی کهن و متعلق به دوران سلجوقیان

مسجد جامع تبریز (مسجد جمعه، مسجد جامع کبیری) از جمله کهن‌‌ترین عمارات تاریخی و جاهای دیدنی تبریز محسوب می‌شود. این مسجد از ابتدای تأسیس مسجد جامع شهر تبریز بوده و بازار تبریز، گرداگرد آن شکل گرفته‌است. مسجد جامع تبریز مربوط به دوره سلجوقیان تا دوره قاجار است. در مسجد جامع تبریز تعدادی سنگ نوشته (کتیبه‌ سنگی)، کشف شده است. جنس یکی از کتیبه ها از سنگ مرمر است و روی آن مطالبی در مورد خواب شاه تهماسب صفوی مبنی بر رویت حضرت ولی عصر (عج) و دستور ایشان در مورد برداشتن قسمتی از مالیات، احسان و گذشت نسبت به مردم حک شده است. طبق متن مندرج در این کتبیه، استاد خوشنویس علاءالدین محمد تبریزی که از هنرمندان مشهور دربار به شمار می‌آمد، در تاریخ ۹۷۲ هجری قمری اقدام به نوشتن آن کرده است. کتیبه‌ دیگر نیز حاوی دستوری از شاه سلطان حسین صفوی در سال ۱۱۰۶ هجری قمری به رستم‌خان سالارسپه و بیگلربیگی آذربایجان است. در این نوشته، فرمان بسته شدن چرس فروش‌ها، روسپی خانه‌ها، قمارخانه‌ها و اجرای حد شرعی در مورد هرکدام از متخلفین، صادر شده است. همچنین وی دستور داده که مردم این منطقه از کبوتربازی، گرگ دوانی، قوچ بازی و گاو بازی پرهیز کنند.

موزه آذربایجان تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

موزه آذربایجان تبریز

موزه آذربایجان تبریز

دومین موزه باستان‌شناسی ایران

دومین موزه باستان‌شناسی ایران. محل نگهداری مجسمه‌هایی که دید عمیقی نسبت به سرگذشت و اخلاق انسان در سده‌های گذشته دارند

مقبرة الشعرا تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

مقبرة الشعرا تبریز

مقبرة الشعرا تبریز

مدفن چندین شاعر و عارف نامی

در طی هشتصد سال گذشته بیش از ۴۰۰ فرد نامی ایرانی در این محل دفن شده اند که مشهورترین آن ها حکیم اسدی طوسی و استاد شهریار است

پارک شاهگلی تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

پارک شاهگلی تبریز

پارک شاهگلی تبریز

شبه جزیره‌ای در میان آب ها

شاه گلی به معنای دریاچه شاه در زبان ترکی است. عمق دریاچه شاهگلی۱۲ متر بوده و در محوطهٔ آن قایقرانی انجام می‌شود

روستای کندوان تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

روستای کندوان تبریز

روستای کندوان تبریز

پیشینه تاریخی 7000 ساله. به خاطر خانه های سنگی که مانند لانه زنبور در دل کوه های آتشفشانی سهند جای گرفته اند، مشهور است

کلیسای استفانوس تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

کلیسای استفانوس تبریز

کلیسای استفانوس تبریز

به کلیسای حواری ارمنی تعلق دارد. در یکی از روزهای سال هزاران نفر از ارمنیان در این نقطه گردهم می‌آیند تا مراسم و مناسک خاص خود را به‌جای آورند

پارک کوهستانی عینالی تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

پارک کوهستانی عینالی تبریز

پارک کوهستانی عینالی تبریز

کوه های عینالی منظره ای فوق العاده از شهر تبریز را هدیه می دهند. بقعه عون ابن علی واقع در پارک عینالی از مراکز توریستی و تفریحی تبریز است

موزه قاجار تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

موزه قاجار تبریز

موزه قاجار تبریز

عمارتی زیبا با حیاطی پر از گل. دارای تعدادی تالار مخصوص پول و سکه‌های دوره قاجار، ظرف، کاشی های رنگارنگ، تفنگ و اسلحه، ساز و موسیقی

خانه مشروطه تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز

برج خلعت پوشان تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

برج خلعت پوشان تبریز

برج خلعت پوشان تبریز

روستای دستکند حیله ور تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

روستای دستکند حیله ور

روستای دستکند حیله ور

خانه علی مسیو تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

خانه علی مسیو تبریز

خانه علی مسیو تبریز

حمام نوبر تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

حمام نوبر تبریز

حمام نوبر تبریز

اولین سفره خانه سنتی تبریز

حمام نوبر تبریز یکی از بناهای باشکوه دوره قاجاریه است که امروزه بعنوان اولین و بزرگترین سفره خانه سنتی تبریز فعالیت دارد. از خصوصیات‌ بارز بنا می توان به طاق‌ و گنبد بزرگ‌ گرمخانه‌، طاق‌ و گنبد با ستون‌ و سرستونهای‌ سنگی‌ مقرنس‌ کاری‌ شده‌ سربینه‌ و اجرای‌ کاربندی‌ و ترکیب‌ آجر و کاشی‌ و پوشش‌ معقلی اشاره کرد. حمام نوبر ترکیبی از اشکال هندسی ست، اشکالی که معماری جذابی را برای این بنا رقم زده اند. سربینه حمام با قاعده هشت‌ ضلعی، سالن هشت ضلعی و حوض هشت‌ گوش نمونه های از این اشکال هندسی هستند. ستون های سنگی به کار رفته در این شاهکار معماری، باعث جذب گردشگران زیادی شده است. حمام نوبر در میدان ساعت تبریز واقع شده و در حال حاضر با نام «سفره‌خانه سنتی شهریار» فعال است. برای اینکه از تمام قسمت های حمام استفاده بهینه شود از فضای سربینه و گرمخانه به عنوان سفره خانه و از فضای پشت بام به عنوان چایخانه و محلی برای اجرای مراسم پرده خوانی و نقالی استفاده می شود.

مدرسه رشدیه تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

مدرسه رشدیه تبریز

مدرسه رشدیه تبریز

اولین مدرسه نوین در تبریز

مدرسه رشدیه اولین مدرسه با سبک جدید است که توسط میرزا حسن رشدیه (ملقب به پدر فرهنگ نوین و بنیانگذار مدارس به سبک جدید در ایران) در شهر تبریز پایه‌گذاری شد. بعد از مدرسه دارالفنون، مدرسه رشیدیه دومین مدرسه سبک جدید در ایران محسوب می شود. این مدرسه در خیابان ارتش جنوبی تبریز واقع شده است. جالب است بدانید که میرزا حسن رشیدیه روش تدریس بدون تنبیه و خشونت را در مدارس ایرانی ابداع کرد که در اوایل با مخالفت مکتب داران مواجه شد تا جاییکه با چوب و چماق به مدارس وی حمله می کردند و حتی مدرسه را به آتش می کشیدند. بنای فعلی مدرسه رشدیه دارای ساختمانی دو طبقه و مجهز به بخش‌های مختلفی از جمله کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه صنایع و کارهای دستی است. این بنا مشرف به حیاط بسیار وسیعی بوده و نمای ساختمان نیز مزین به آجرکاری زیبایی است. تندیسی از میرزاحسن رشدیه در داخل حیاط مدرسه وجود دارد.

موزه سنجش تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

موزه سنجش تبریز

موزه سنجش تبریز

تنها موزه سنجش در ایران

موزه سنجش با بیش از ۱۶۰ سال قدمت یکی از موزه‌های تبریز است که بنای آن به دوران قاجار برمی‌گردد. این موزه که در خانه سلماسی قرار دارد تنها موزه‌ی سنجش ایران است. در این موزه انواع ابزارهای وزن‌کنی مانند ترازوهای زرگری، قپان‌های بزرگ، سنگ‌وزنه‌ها، پیمانه‌های مختلف نفتی، ابزارهای مربوط به علم نجوم مانند اسطرلاب، ابزارهای مربوط به علم هواشناسی، قطب‌نما و ساعت‌های مختلف به نمایش گذاشته شده‌اند. ابزارهای این موزه به سده‌های گذشته دلالت دارند و در این موزه ترقی و سیر تکامل این ابزارها را می‌بینیم. تنه درخت ۵ میلیون ساله از دوران پلیوسن، پمپ بنزین صد ساله، اولین نسل ماشین‌حساب هندلی و ساعت تاریخیِ امپراتور روم باستان از اشیا جالب درون موزه هستند.

موزه محرم تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

موزه محرم تبریز

موزه محرم تبریز

موزه محرم تبریز با معماری قاجاری در خانه تاریخی صحتی قرار گرفته است. این خانه در سه طبقه با نمای آجری احداث شده است و در زمان حیات دکتر ابوالقاسم صحتی و اوایل دوره پهلوی، طی سالیان متمادی به عنوان حسینیه استفاده شده است. دسته های بزرگ عزاداری محلات مختلف تبریز، برای برگزاری مراسم به این مکان می آمدند. امروزه آثاری در ارتباط با مراسم و آئین‌های عاشورا و محرم مثل مجسمه ذوالجناح، انواع طوق، پرچم، گهواره‌های کوچک نذری، چراغ و شمع، ابزار و نوشته‌های مربوط به سوگواری و تعزیه خوانی و نقاشی‌های قدیمی، کاسه مسی با قلمزنی نام چهارده معصوم، تبر زین و کشکول مورد استفاده در مراسم پرده‌خوانی و بیرق با شمائل حضرت علی در این موزه جای گرفته است. همچنین در ماه محرم، تلاوت قرآن، سخنرانی، عزاداری و روضه خوانی در این موزه برقرار است.

فرش سنگی تبریز | تبریز جاذبه گردشگری ایران

فرش سنگی تبریز

فرش سنگی تبریز

اولین و بزرگترین فرش سنگی جهان

پروژه ایپک تبریز شامل یک فرش سنگی در میدان بزرگ ایپک (منصور سابق) است که اولین و بزرگ‌ترین فرش سنگی جهان محسوب می‌شود. طرح فرش سنگی تبریز که در وسط میدان پهن شده‌است از طرح فرشی تاریخی گرفته شده است. این فرش تاریخی که دارای طرح باغی زیبا است، در موزه فرش ایران نگهداری می‌شود و قدمت آن به قرن ۱۱ هجری شمسی برمی‌گردد. در وسط میدان فضای سبز و آبنماهایی قرار گرفته‌اند که زیبایی این فرش را چند برابر جلوه می‌دهند. این فرش که در مسیر جاده تاریخی ابریشم (مسیر ری-استانبول) قرار گرفته، یکی از جاذبه‌های شهر تبریز محسوب می‌شود.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟