(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
جاذبه‌های گردشگری خراسان جنوبی

جاهای دیدنی خراسان جنوبی

جاذبه‌های گردشگری خراسان جنوبی


جاذبه گردشگری، اثر تاریخی و جاذبه طبیعی خراسان جنوبی


روستای خراشاد که یکی از روستاهای اطراف بیرجند در استان خراسان جنوبی می‌باشد، در رشته‌کوه‌های باقران قرار گرفته‌است. این روستا که یکی از جاهای دیدنی بیرجند می‌باشد، متعلق به دوران پیش از اسلام بوده که از قدیم به عنوان یکی از روستاهای گردشگری شهرت یافته و در منطقه‌ای کوهستانی، در دره‌ای سرسبز و خوش آب‌وهوا واقع شده‌است. این روستا آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد و چهره‌ای ییلاقی و تفرجگاهی به خود گرفته است، بطوریکه به نام طرقبه بیرجند شناخته می‌شود. روستای خراشاد مهد بزرگانی چون دکتر محمد اسماعیل رضوانی (پدر علم تاریخ معاصر ایران)، محمد حسین خراشادی و همچنین آخوند ملامحمدعلی خراشادی است. این روستا به دلیل قدمت بالایی که دارد، دارای آثار تاریخی متنوعی چون قبرستان زرتشتیان، قلعه، برج، آسیاب بادی و حمام قدیمی است. علاوه بر این، تونل زیرزمینی که قلعه و برج را به هم متصل نموده‌است نیز از جمله آثار تاریخی و با قدمت روستا است. نام خراشاد برگرفته از زبان پهلوی به معنای طلوع خورشید است و علت آن نیز واقع شدن این روستا در میان دره‌ای است که به طرف شرق باز گشته و به دشت خراشاد متصل می‌شود. در نتیجه با توجه به واقع شدن این روستا در ابتدای دره، از نظر مردم محلی، اولین روستای از مجموعه روستاهای واقع در دره خراشاد می‌بوده که خورشید بدان می‌تابیده است. از آنجا که خراشاد در استان خراسان جنوبی قرار دارد در این صفحه به جاذبه‌های گردشگری استان خراسان جنوبی می‌پردازیم.

باغ اکبریه بیرجند | جاذبه گردشگری خراسان جنوبی ایران

باغ اکبریه بیرجند

باغ اکبریه بیرجند

عمارت و باغ اکبریه، یکی از بناهای تاریخی شهر بیرجند است که در دوره قاجاریه ساخته شده‌است. وجود درختان بلند قامت کاج در دو طرف خیابان منتهی به عمارت مرکزی بر زیبایی و طراوات باغ افزوده است. یک جوی دائم اصلی و چند جوی فرعی در باغ قرار دارند به طوریکه صدای زیبای آن به گوش می‌رسد. بیشترین قسمت باغ به کاشت درختان میوه و گیاهان دارویی و زینتی اختصاص دارد. فرم معماری آن ایرانی با الهامی از معماری روسی است که تلفیق آن با معماری اسلامی، سبک معماری نوینی را نشان می‌دهد. این بنا شامل تالار آیینه، گنبد کلاه فرنگی، تزئینات مقرنس لانه زنبوری و رسمی بندی که صرفاً جهت پذیرایی از نمایندگان سیاسی داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است. هم‌اکنون از این باغ برای کتابخانه، موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی و موزه حیات وحش استفاده می‌شود. در موزه حیات وحش آن، نمونه‌های نادری از پوشش جانوری منطقه جنوب خراسان به معرض نمایش گذاشته شده‌است. در موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی بخشی از معیشت، آداب و رسوم، مشاغل و حرفه منطقه جنوب خراسان به نمایش گذاشته شده‌است.

قلعه بیرجند | جاذبه گردشگری خراسان جنوبی ایران

قلعه بیرجند

قلعه بیرجند

قلعه ای برای نگهبانی و پناهگاه

قلعه بیرجند (دژ بیرجند) بزرگترین بنای تاریخی بیرجند است که برای انجام نگهبانی استفاده می شده است. ساکنان این قلعه نگهبانانی بودند که وظیفه آنها رساندن اخبار، تأمین امنیت و پاسداری بود. این دژ در دوره صفویه ساخته شده است. قلعه بیرجند از طریق راهروهای زیرزمینی به مراکز مهم شهر مانند ارگ بهارستان، ارگ کلاه فرنگی و قنات قصبه در ارتباط بوده است. در این قلعه آب انبارها و مواد خوراکی نگهداری می‌شد تا در هنگام حمله دشمن، ساکنان شهر از طریق راهروهایی زیرزمینی به این قلعه پناه ببرند.

چشمه آبگرم مرتضی علی طبس | جاذبه گردشگری خراسان جنوبی ایران

چشمه آبگرم مرتضی علی طبس

چشمه آبگرم مرتضی علی طبس

یک پایتان در آب گرم و پای دیگر در آب خنک!

چشمه آب گرم مرتضی علی با داشتن چشمه‌های جوشان با دو نوع آب سرد و گرم کنار هم در دل کویر ایران زمین در نزدیکی‌های شهر طبس واقع شده‌است. آب‌گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می‌کند که گاهی به ۱۰ درجه هم می‌رسد. غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود ۳۰۰ متری بستر رودخانه هم پیش بروند، در حالی‌که به‌طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند. وقتی پایتان را در رودخانه کوچک آن قرار می‌دهید، می‌بینید که یک پایتان در آب گرم و پای دیگر در آب خنک است! یکی از دلایل اصلی گردشگران برای بازدید از چشمه، خاصیت درمانی آن است که به‌خاطر وجود مواد معدنی و املاح می‌تواند در درمان برخی امراض مفید و موثر باشد. بر اساس باور مردم محلی، حضرت علی (ع) روزی از این محل عبور می‌کند که به امر خدا این کوه شکافته و چشمه‌ای پدیدار می‌شود تا فرشتگان از آب پاک چشمه برای غسل‌دادن حضرت علی (ع) استفاده کنند. به همین دلیل است که این چشمه را به حمام مرتضی علی نیز می‌شناسند.

طاق شاه عباسی طبس | جاذبه گردشگری خراسان جنوبی ایران

طاق شاه عباسی طبس

طاق شاه عباسی طبس

قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سد قوسی جهان

طاق شاه عباسی قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سد قوسی جهان با ارتفاع ۶۰ متر و با عرض تاج ۱ متر نازکترین سد جهان و همچنین برای مدت ۵۵۰ سال بلندترین سد در جهان، در نزدیکی چشمه آب گرم مرتضی علی طبس قرار دارد که با بیش از ۷۰۰ سال قدمت از آثار تاریخی دوران صفویه محسوب می‌شود. در بسیاری از گوشه‌های سد یا طاق شاه عباسی، سنگ نگاره‌هایی چون نقوش بزکوهی دیده میشود که نمادی از درخواست فراوانی آب، زایندگی و فراوانی نعمت هستند. دقت و خلاقیت ایرانیان در آن زمان برای ساخت سد شاه عباسی در طبس به اندازه ای بوده که با توجه به موقعیت خروجی سد، هیچ رسوبی در پشت سد ذخیره نمی گردد. می توانیم انتظار این را داشته باشیم این سازه بی نظیر تا هزاران سال بعد بدون آن که نیازی به تعمیر و نگهداری داشته باشید به کار خود ادامه دهد.

قلعه فورگ | جاذبه گردشگری خراسان جنوبی ایران

قلعه فورگ

قلعه فورگ

در روستای فورگ از توابع شهرستان درمیان واقع در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

آسیاب بادی نهبندان | جاذبه گردشگری خراسان جنوبی ایران

آسیاب بادی نهبندان

آسیاب بادی نهبندان

در روستای خوانشرف از توابع نهبندان و در دو طبقه ساخته شده است.

بیابان سه قلعه سرایان | جاذبه گردشگری خراسان جنوبی ایران

بیابان سه قلعه سرایان

بیابان سه قلعه سرایان

پل سنگی فارسان | جاذبه گردشگری خراسان جنوبی ایران

پل سنگی فارسان

پل سنگی فارسان

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟