(98) 913 687 4610
 ایران، یزد

رانر قلمکاری صنایع دستی ایران

برای تهیه پارچه قلمکاری، ابتدا جهت از بین بردن آهار پارچه، آنرا 5 روز در رودخانه قرار داده و به اصطلاح آبخور می کنند. سپس زمینه نخودی پارچه را با پوست انار رنگرزی می کنند. بعد به کمک قالب های چوبی که هرکدام رنگ مجزای خود را دارند به چاپ نقوش مختلف بر روی پارچه می پردازند. بعد پارچه را دو الی سه ساعت در آب روان می شویند. تا رنگ های زاید خارج شود و پارچه یکدست شده و آماده تثبیت رنگ شود. برای تثبیت رنگ، پارچه را در ظرف پر از آب درحال جوشیدن می ریزند و پوست انار ساییده شده و مغز روناس به آن اضافه می کنند و می جوشانند تا رنگ آن تثبیت شود. بعد در هوای آزاد قرار می دهند تا خشکیده شود و مراحل منگوله زنی و ریشه تابی شروع می شود تا بر زیبایی پارچه قلمکاری افزوده شود.


رانر قلمکاری

نوع محصول

قلمکاری

طرح

فلفل

کاربرد

رانر

رنگ

قرمز

یکی از دلایل شکل گیری قلمکاری در ایران را موقعیت جغرافیایی آن می دانند. این سرزمین از یک سو به آسیای میانه و از سوی دیگر به دریای سیاه و مدیترانه دسترسی دارد و تبادلات و ارتباطات شرق و غرب از طریق آن امکان پذیر است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که قلمکار و قلمکارسازی از دوره ایلخانی در ایران مرسوم بود چرا که با ورود کالاهای چینی به ایران به ویژه در زمان مغول تقاضا برای کالاهای منقوش به سبک چینی در ایران افزایش یافت. نساجان و نقاشان ایرانی به تقلید از این طرح ها روی آوردند و به این ترتیب پارچه قملكار که تا آن زمان به صورت محدود وجود داشت شکل منسجم تری به خود گرفت و با همكاری هنرمند و صنعتگر ایرانی تكامل و توسعه یافت. حمایت و پیشتیبانی خانان مغول باعث شد که پارچه‌های منقوش چینی در بازارهای ایران فروش خوبی پیدا کنند. ایرانی ها برای رقابت با چینی ها و جلب‌ نظر مغولان، نقاشی روی پارچه با قلم یا به اصطلاح قلمکار نقاشی و سپس چاپ قلمکار با قالب و مهر را ابداع کردند.
برخی قدمت قلمکار را قبل از دوره ایلخانی می دانند؛ به ویژه که در دوره ساسانی چاپ پارچه رایج بوده و به احتمال قوی قلمکار، البته نه به شکل امروزی، در همین دوره شکل گرفته است. چاپ پارچه در مقیاس بالا و کامل تر از دوره ساسانی، در دوره سامانیان اتفاق افتاد و شباهت‌های زیادی در طرح و چاپ آنها با پارچه‌های ساسانی دیده می شود. این هنر در دوره صفویه پله های ترقی را یکی یکی طی کرد و به شکوه خاصی رسید. بدین ترتیب دوره پر رونق قلمکار از زمان صفویه آغاز شد و تا اواسط عصر قاجاریه ادامه یافت

پارچه قلمکار باید از جنس پنبه باشد که معمولا به این منظور از پارچه متقال که نخی است، بیشتر استفاده می شود.
پارچه های قلمکار باید از تراکم کافی برخوردار بوده و خیلی نازک نباشد .
زمینه پارچه های قلمکار باید مازو شده (به رنگ نخودی) و یا سفید باشد.
در هنگام چاپ دستی نقوش روی پارچه باید حتما از رنگ سیاه و حداقل دو رنگ دیگر (سبز، آبی، زرد و قرمز) استفاده شده باشد.
استفاده از رنگ های طبیعی باعث ثبوت بیشتر رنگ روی پارچه می شود.
بین نقوش روی پارچه و کاربرد پارچه باید هماهنگی وجود داشته باشد، مثلا تصاویر عشاق و یا منظره های طبیعی و تاریخی برای پارچه قلمکاری که به عنوان رومیزی و یا سفره ارائه می شود مناسب نیست .
نقوش چاپ شده روی پارچه کامل و یک دست باشند، در صورتی که مهر چوبی مورد استفاده در کار فرسوده باشد، ممکن است روی پارچه قسمت هایی از مهر چاپ نشده و یا دچار کم رنگی و بالعکس پررنگی در اثر ریزش ناگهانی رنگ روی پارچه شود.
پارچه های قلمکاری را پس از برش ریشه تابی کرده تا علاوه بر آسیب ندیدن لبه کار، پارچه دچار نخ کشی نیز نشود، این ریشه تابی ها باید مرتب و به صورت یک شکل و کامل صورت گیرد.

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟