(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
سوغات صنایع دستی شهر همدان

سوغات صنایع دستی همدان

سوغات صنایع دستی همدان


10 سوغات صنایع دستی همدان از شیشه‌گری تا سفال


همدان دومین شهر ایران در تنوع صنایع دستی است و اکثر صنایع دستی آن به ثبت ملی رسیده‌اند. سوغات صنایع دستی همدان شامل انواع ظروف سرامیکی و سفال، گلیم، شیشه‌گری، انواع صنایع دستی چوبی مانند معرق، منبت و خراطی، چرم دوزی و ... است. در کنار صنایع دستی، شیرینی‌ها و نان‌های همدان هم خیلی خوشمزه و پرطرفدار هستند که در صفحه سوغات خوراکی همدان، معرفی شده‌اند.

شیشه‌گری همدان | سوغات صنایع دستی شهر همدان

سوغات صنایع دستی همدان، شیشه‌گری

شیشه‌گری همدان | آبگینه

آبگینه هنر شیشه‌گری به روش سنتی است که در آن با دمیدن هوا به مواد مذاب، به شیشه حالت داده می‌شود. آبگینه در همدان قدمت طولانی دارد. محصولات شیشه‌ای این استان در قالب جام، گلدان، کوزه‌های زینتی رنگارنگ و ظروف آبگینه به فروش می‌رسد. این ظروف محبوبیت زیادی بین مردم دارد و از جمله نفیس‌ترین صنایع دستی همدان به شمار می‌آیند.

لالجین شهر جهانی سفال | سفال لالجین | سوغات صنایع دستی همدان

لالجین، شهر سفال همدان

سفال لالجین همدان

سفال و سفالگری در همدان قدمت بیش از 800 ساله دارد و تولیدات آن شامل ظروف تزئینی و مصرفی با نقاشی‌های متنوع است. شهر لالجین استان همدان که قطب سفالگری در ایران است در فاصله ۲۵ کیلومتری از همدان واقع شده و شهر چهانی سفال، لقب گرفته است. در مسیر همدان تا لالجین تا چشم کار می‌کند، کارگاه سفال دیده می‌شود. سفال‌های ساخته شده در لالجین به دلیل تنوع و زیبایی طرح‌هایشان، محبوبیت زیادی در بین گردشگران و علاقه‌مندان به هنر و صنایع دستی دارند و به عنوان سوغاتی محلی همدان معروف هستند. لذا پیشنهاد می‌شود که در سفر به همدان، حتماً به لالجین سر بزنید و ظروف سفالی و سرامیکی آن را به عنوان یکی از سوغاتی‌های منحصر به فرد این شهر به خانه ببرید. وقتی‌که در لالجین قدم می‌زنید، در هر کوچه و خیابانی از آن ردی از سفال و سفالگری را به چشم می‌بینید. در استان همدان، علاوه بر لالجین، سفالگری در شهرهای دیگر همچون ملایر، تویسرکان، رزن، فامنین، کبودرآهنگ و نهاوند نیز به صورت گسترده‌ای انجام می‌شود.

گلیم | سوغات صنایع دستی شهر همدان

سوغات صنایع دستی همدان- گلیم

گلیم همدان

قالی‌ها و گلیم‌های همدان عموماً در طرح‌های اسلیمی، خرچنگی، گل سبدی، گل لاله، ضربدری و جناقی بافته می‌شوند. مرغوب‌ترین گلیم‌های همدان را می‌توانید از شهر نهاوند تهیه کنید.

چرم | سوغات صنایع دستی همدان

سوغات صنایع دستی همدان- چرم

چرم همدان

ادعا شده که قدمت صنعت چرم در همدان به 3 هزار سال پیش بازمی‌گردد. اولین کارخانه چرم‌سازی ایران در همدان ساخته شد و در گذشته همدان به دباغخانه نیز معروف بود. چرم همدان بسیار مرغوب است و به عنوان محصول صادراتی شناخته می‌شود.

صنایع چوبی | سوغات صنایع دستی همدان

سوغات همدان- صنایع چوبی

صنایع چوبی همدان

خراطی، نازک‌کاری، معرق و منبت‌کاری از جمله صنایع پرطرفدار چوبی در استان همدان به شمار می‌آیند. شهرهای ملایر و تویسرکان از مهم‌ترین قطب‌های صنعت چوبی در استان همدان هستند.

طلاکوبی و نقره‌کوبی | سوغات صنایع دستی همدان

سوغات همدان- طلاکوبی و نقره‌کوبی

طلاکوبی و نقره‌کوبی همدان

هنرمندان همدان نقوش زیبایی را بر روی ورقه‌های نازک طلا و نقره حک می‌کنند، سپس این ورقه‌ها روی سطوح مختلفی مانند فلز، چوب، سرامیک و شیشه چسبانده می‌شوند تا محصولات طلاکوب و نقره‌کوب بسیار ارزشمند و خاصی تولید شود.

مسگری و قلم‌زنی ایران | سوغات صنایع دستی همدان

سوغات همدان- مسگری و قلم‌زنی

مسگری و قلم‌زنی همدان

در همدان از زمان‌های قدیم مسگری و قلم‌زنی رواج داشته است و همدان از مراکز مهم تولید محصولات مسی همچون قابلمه، سینی، کاسه، فنجان، پارچ، گلدان و ظروف زینتی محسوب می‌شود. حتماً به بازارهای قدیمی همدان بروید و ظروف مسی و قلمزنی شده را از نزدیک ببینید.

مرواربافی | سوغات صنایع دستی همدان

سوغات صنایع دستی همدان- مرواربافی

مرواربافی همدان

مروار درختی است که از ترکه‌هایش در صنایع دستی مرواربافی استفاده می‌کنند. مرواربافی نوعی هنر سبدبافی است که در آن از ترکه‌های مروار، سبد، جامیوه‌ای، جانانی و محصولات دیگر ساخته می‌شود. محصولات مرواربافی علاوه بر کاربردی بودن، دارای جلوه زیبایی هستند و معمولاً به عنوان سوغاتی محلی و یا هدیه به دوستان و خانواده‌ها استفاده می‌شوند. گیلان به عنوان یکی از مناطق تولیدکننده مروار و مرواربافی، شهرت جهانی در این زمینه دارد و محصولات مرواربافی گیلان به عنوان یکی از محصولات صنایع دستی معروف و با ارزش ایران شناخته می‌شوند. همچنین در همدان نیز کشت مروار انجام می‌شود و مرواربافی در این استان نیز رواج دارد و از سوغات صنایع دستی همدان محسوب می‌شود.

پوستین دوزی | سوغات صنایع دستی همدان

سوغات صنایع دستی همدان- پوستین دوزی

پوستین دوزی همدان

در زمان گذشته، پوستين دوزي یکی از شغل های مهم مردم استان همدان بوده و پوستین دوزان بعد از تمیز کردن پوست بره، طی مراحلی، آنرا تبدیل به زیرانداز می کردند. امروزه در بعضي از روستاهاي استان عده معدودي از روستاييان همچنان مشغول این کار هستند، اما به علت گراني بيش از حد پوست هر روز تعداد اين افراد کاسته مي شوند.

ظروف سفالی | سوغات صنایع دستی همدان

سوغات صنایع دستی همدان- ظروف سفالی

ظروف سفالی همدان

انواع ظروف سفالی همدان، شامل سرویس چای خوری، گلدان، سرویس آجیل خوری، سرویس هفت سین و ... است که اکثرا محصلات تولیدی شهر لالجین هستند. از دیگر محصولات سفال و سرامیک لالجین می توان به سس خوری، سالاد خوری، خورشت خوری، سرویس پارچ و لیوان اشاره کرد.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟