(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
غذاهای محلی کرمان | کرمان شهر منبت  و صنایع دستی

غذاهای محلی کرمان

معروف ترین غذاهای محلی کرمان


10 غذای سنتی کرمان از آبگوشت زیره تا اوماچو


مردم خونگرم کرمان، بسیار مهربان، خوش برخورد و مهمان‌نواز هستند و با غذاهای رنگارنگ و سفره‌های مفصل از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند. انواع آش، آبگوشت، خورش و حلوا در لیست غذاهای محلی کرمان وجود دارد که اکثرا با زیره خوش‌عطر شده‌اند. زیره، یکی از مشهورترین ادویه‌های استان کرمان است که در طبخ بسیاری از غذاهای محلی کرمان به کار می‌رود.

آبگوشت زیره | غذاهای محلی کرمان

غذای محلی کرمان- آبگوشت زیره

آبگوشت زیره کرمان

برای تهیه آبگوشت زیره کرمانی، گوشت پرچرب گوسفندی، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، سیر و مقدار زیادی زیره بکار می‌رود. برخلاف دیگر آبگوشت‌ها، نخود، لوبیا و سیب‌زمینی در تهیه این آبگوشت نقشی ندارند. می‌توان برای طعم بهتر غذا، در آخر سبزیجات معطر خشک مانند ترخون یا مرزه اضافه کرد تا آبگوشتی بسیار خوش‌عطر بدست آید.

آش روزه | غذاهای محلی کرمان

غذای محلی کرمان- آش روزه

آش روزه کرمان

آش روزه کرمان، معمولا در ماه رمضان، در مساجد و حسینیه‌ها پخت می‌شود و خواستگاه آن شهر بردسیر است. در این شهر، از شب اول ماه رمضان چند جارچی در کوچه‌ها با خواندن شعرهای مخصوص، مواد اولیه تهیه آش روزه را از خانه‌ها جمع‌آوری می‌کنند و تحویل انبار می‌دهند و در طی ماه رمضان، همه روزه این آش طبخ شده و قبل از افطار، بین خانه‌ها پخش می‌شود. جو پوست ‌کنده، نخود، لوبیا، عدس، سبزی آش و چغندر از مواد تشکیل‌دهنده این آش خوشمزه هستند.

آبگوشت متنجنه | غذاهای محلی کرمان

غذای محلی کرمان- آبگوشت متنجنه

آبگوشت متنجنه کرمان

آبگوشت متنجنه کرمان، معمولا در ماه محرم سرو می‌شود و اصالت آن به شهر رفسنجان برمی‌گردد. برای تهیه این آبگوشت، نخود، لوبیاچیتی، گوشت گوسفندی، دنبه، سیب‌زمینی، سبزیجات معطر، برگه میوه‌های خشک، پیاز، گردو و زیره استفاده می‌شود. به علت اینکه در این آبگوشت از رب‌گوجه استفاده نمی‌شود، غذای نهایی سبز رنگ است.

آبگوشت بادمجان و کشک | غذاهای محلی کرمان

غذای محلی کرمان- آبگوشت بادمجان و کشک

آبگوشت بادمجان و کشک کرمان

آبگوشت بادمجان و کشک، یکی از غذاهای محلی کرمان است که با استفاده از کشک ساییده، گوشت قرمز، نخود، لوبیا سفید، سیب‌زمینی، پیاز، بادمجان و چغندر تهیه می‌شود. این آبگوشت خوشمزه معمولا همراه با خیار و نمک سرو می‌شود. البته کرمانی‌ها به آبگوشت بادمجان و کشک، کشکِ بادمجان یا کش بادمجون هم گویند.

آش رشته | غذاهای محلی کرمان

غذای محلی کرمان- آش رشته

آش رشته کرمان

آش رشته کرمان همان آش رشته مشهور ایرانی است که کوفته ریزه گوشت چرخ‌کرده نیز در آن ریخته می‌شود و معمولا آن را با سرکه یا شربت سکنجبین سرو می‌کنند. این آش با سیر داغ، نعنا داغ، کشک، خلال پسته، خلال بادام و خلال پرتقال تزئین می‌شود.

خورش آلوچه | غذاهای محلی کرمان

غذای محلی کرمان- خورش آلوچه

خورش آلوچه کرمان

خورش آلوچه یکی از خورش‌های ترش و ملس کرمان است که با گوشت گوسفند، لوبیاچیتی، رب گوجه‌فرنگی، سبزی خشک، آلوچه و آبلیمو تهیه می‌شود.

خورش به آلو | غذاهای محلی کرمان

غذای محلی کرمان- خورش به آلو

خورش به آلو کرمان

خورش به آلو از غذاهای محلی کرمان است که در فصل پاییز پخت می‌شود. این خورش با گوشت ماهیچه، میوه به، شکر، آبلیموی تازه، زعفران و آلوبخارا درست می‌شود و طعمی ملس دارد.

آش اوماج | غذاهای محلی کرمان

غذای محلی کرمان- آش اوماج

آش اوماج کرمان

آش اوماج که از آش‌های پرطرفدار کرمان است معمولا در فضل زمستان طبخ می‌شود. اوماج، عدس، چغندر، پیاز، نعنا خشک، سیاه‌دانه، تخم شوید، زنیان، زیره، قره‌قروت، سرکه و سبزیجات برای تهیه این آش مقوی، بکار می‌روند. اوماج، نوعی خمیر خرد شده به‌اندازه ماش یا عدس است که از آرد، نمک و زردچوبه تهیه می‌شود. کرمانی‌ها به آش اوماج، اوماچو و همچنین شولی نیز می‌گویند.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟