(98) 913 687 4610
 ایران، یزد


مشهد شهر جهانی سنگ قیمتی | جاهای دیدنی مشهد | جاذبه‌های گردشگری مشهد

جاهای دیدنی مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد


28 جاذبه گردشگری، اثر تاریخی و طبیعت گردی مشهد


مشهد قطب گردشگری ایران است. جاذبه‌های گردشگری مشهد، از حرم تاریخی امام رضا تا پارک‌ها و باغ‌ها بسیار گسترده و متنوع هستند. از مراكز توریستی مشهد می‌توان به کوه سنگی، مقبره فردوسی، دریاچه چشمه سبز، آرامگاه نادرشاه افشار، هفت حوض، وکیل آباد، باغ گیاه شناسی، بند ۵۰۰ ساله گلستان، غار تاریخی مغان، شاندیز و بازار رضا اشاره کرد.

حرم امام رضا مشهد | جاذبه گردشگری ایران

حرم امام رضا مشهد

حرم امام رضا مشهد

حرم امام رضا مدفن امام رضا است که شامل مجموعه‌ای از مسجدها، آرامگاه‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، کتابخانه‌ها و موزه‌ها است. مسجد بالاسر و مسجد گوهرشاد از مهم‌ترین بناهای پیوسته به آن هستند. بخشی از حرم امام رضا که دربرگیرنده پیکر امام رضا است را روضه منوره می‌خوانند. مسجد بالاسر در غرب بقعه منوره و بالاسر بین حرم و رواق دارالسّیاده قرار دارد و بعد از حرم از کهن‌ترین بناهای مجموعه است. این بنا در دوره غزنویان ساخته شده‌است. مسجد گوهرشاد از بناهای عهد تیموری بوده که با شش قرن سابقه، در جنوب حرم واقع شده‌است. موزه‌های آستان قدس رضوی، با ۱۶ گنجینه تخصصی شامل موزه قرآن و نفایس، موزه مرکزی، موزه تخصصی فرش و موزه مردم‌شناسی، بیش از ۸ هزار قطعه نفیس را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. دارالشفاء امام رضا یک مرکز درمانی سرپایی در بست شیرازی حرم واقع شده‌است و به صورت شبانه‌روزی برای نیازمندان ارائه خدمت می‌کند. از افراد مدفون در حرم می توان به شیخ طبرسی، الله‌وردی خان، هارون الرشید، شیخ بهایی، عباس میرزا، امیر اسدالله علم، محمدتقی جعفری، ادیب نیشابوری، محمدتقی شریعتی و عباس واعظ طبسی اشاره کرد.

مقبره فردوسی مشهد | جاذبه گردشگری ایران

مقبره فردوسی مشهد

مقبره فردوسی مشهد

مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی در توس، شمال‌غربی شهر مشهد قرار دارد. روستای پاژ زادگاه فردوسی در ۲۸ کیلومتری شرق آرامگاه فردوسی است. چنان‌که مشهور است، پیکر فردوسی را به دلیل شیعه بودن فردوسی به گورستان راه ندادند و به‌ناچار او را در باغ خودش واقع در شهر تابران طوس، به خاک سپردند. آرامگاه او زیارتگاه اهل دانش و معرفت بود و باآنکه بارها آن را با خاک یکسان کردند از نو ساخته می‌شد. ‌مساحت کنونی مجموعه آرامگاه نزدیک به شش هکتار و دربردارنده باغ آرامگاه، استخر و تندیسی از فردوسی در جلوی آن، بنای یادبود، ساختمان‌های اداری، کتابخانه، موزه، آرامگاه مهدی اخوان ثالث و آرامگاه محمدرضا شجریان است. معماری داخلی بنا نیز دربردارنده کاشی‌کاری‌ها، نقوش سنگی برجسته از داستان‌های شاهنامه و کتیبه‌هایی سنگی از سروده‌های فردوسی و دیگران است.

آرامگاه نادرشاه افشار مشهد | جاذبه گردشگری ایران

آرامگاه نادرشاه افشار مشهد

آرامگاه نادرشاه افشار مشهد

آرامگاه نادرشاه بنایی است در مجموعه باغ موزه نادری در شهر مشهد که به یادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ خورشیدی طراحی و ساخته شده‌است. ساختمان آرامگاه نادر شاه از قسمت مرکزی که محل تدفین نادرشاه می‌باشد و دو تالار موزه تشکیل شده‌است که یکی از آن‌ها موزه اسلحه دوره‌های مختلف تاریخ ایران و دیگری موزه اسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه را نمایش می‌دهد. مجسمه نادرشاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش بر فراز یک حجم سنگی مرتفع توسط مجسمه‌ساز فقید ابوالحسن صدیقی ساخته شده‌است. مصالح مقبره غالباً از سنگ‌های خشن و سخت گرانیت کوهسنگی مشهد است. پوشش آرامگاه کاملاً به مانند چادر عشایری است، که نادر در آن زاده و هم کشته شده‌است. پوشش دیوارهای داخلی آرامگاه نیز از سنگ‌های مرمر اُخرایی رنگ مراغه انتخاب شده تا قتل نادرشاه در داخل چادر را بهتر تداعی کند. در گوشه شمالی آرامگاه نادر، آرامگاه محمدتقی خان پسیان سردار خراسان قرار دارد.

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد | جاذبه گردشگری ایران

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد

آرامگاه پیر پالاندوز مشهد

مقبره پیر پالان دوز متعلق به محمد عارف عباسی، از عرفای بزرگ قرن دهم هجری و قطب سلسله ذهبیه است. بنای مزبور چهار ضلعی بوده و دارای گنبد پیازی شکل و ایوان آجری زیبا است. در داخل بقعه بر سقف‌ها بقایای نقاشی‌هایی از دوران صفویه وجود دارد. بنا با کاشی‌های ساده فیروزه‌ای رنگ تزئین شده است. تاریخ ساخت بنا مربوط به دوره صفوی می‌باشد.

پارک کوهسنگی مشهد | جاذبه گردشگری ایران

پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی مشهد

پارک کوهسنگی از جاهای دیدنی مشهد، دومین پارک بزرگ بعد از پارک ملت مشهد است. این پارک محل تاجگذاری شاه‌عباس صفوی بوده‌است.

پارک وکیل آباد مشهد | جاذبه گردشگری ایران

پارک وکیل آباد مشهد

پارک وکیل آباد مشهد

یکی از پارک‌های وسیع و قدیمی شهر مشهد، پارک جنگلی وکیل آباد است که در هشت کیلومتری شمال غرب شهر مشهد، در یک منطقه کاملا ییلاقی قرار دارد.

باغ گیاه شناسی مشهد | جاذبه گردشگری ایران

باغ گیاه شناسی مشهد

باغ گیاه شناسی مشهد

کلکسیون‌های هنری

باغ ملی مشهد | جاذبه گردشگری ایران

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد

انواع درخت‌های چنار قدیمی

دریاچه چشمه سبز مشهد | جاذبه گردشگری ایران

دریاچه چشمه سبز مشهد

دریاچه چشمه سبز مشهد

دریاچه مقدس با امکان ماهیگیری

دریاچه چالیدره مشهد | جاذبه گردشگری ایران

دریاچه چالیدره مشهد

دریاچه چالیدره مشهد

هفت حوض مشهد | جاذبه گردشگری ایران

هفت حوض مشهد

هفت حوض مشهد

بند گلستان مشهد | جاذبه گردشگری ایران

بند گلستان مشهد

بند گلستان مشهد

سازه ای آجری از تیموریان

خانه ملک مشهد | جاذبه گردشگری ایران

خانه ملک مشهد

خانه ملک مشهد

مرکز هنرهای سنتی خراسان رضوی

خانه داروغه مشهد | جاذبه گردشگری ایران

خانه داروغه مشهد

خانه داروغه مشهد

معماری ایرانی روسی

خانه موسوی مشهد | جاذبه گردشگری ایران

خانه موسوی مشهد

خانه موسوی مشهد

خانه ای از دوره پهلوی

برج رادکان مشهد | جاذبه گردشگری ایران

برج رادکان مشهد

برج رادکان مشهد

روستای زشک مشهد | جاذبه گردشگری ایران

روستای زشک مشهد

روستای زشک مشهد

روستایی پر از چشمه‌های طبیعی

روستای کنک مشهد | جاذبه گردشگری ایران

روستای کنک مشهد

روستای کنک مشهد

ماسوله مشهد

روستای ازغد مشهد | جاذبه گردشگری ایران

روستای ازغد مشهد

روستای ازغد مشهد

روستایی در طرقبه

روستای شاندیز مشهد | جاذبه گردشگری ایران

روستای شاندیز مشهد

روستای شاندیز مشهد

شامل مراکز تفریحی

مدرسه عباسقلی خان مشهد | جاذبه گردشگری ایران

مدرسه عباسقلی خان مشهد

مدرسه عباسقلی خان مشهد

از بناهای تاریخی مدارس علوم دینی ایران

كلیسای مسروپ قدس مشهد | جاذبه گردشگری ایران

كلیسای مسروپ قدس مشهد

كلیسای مسروپ قدس مشهد

موزه شه لافتی مشهد | جاذبه گردشگری ایران

موزه شه لافتی مشهد

موزه شه لافتی مشهد

موزه آیین‌های پهلوانی (شه لافتی)

موزه نان مشهد | جاذبه گردشگری ایران

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد

غار مغان مشهد | جاذبه گردشگری ایران

غار مغان مشهد

غار مغان مشهد

غاری از دوره دوم زمین شناسی

چشمه گراب مشهد | جاذبه گردشگری ایران

چشمه گراب مشهد

چشمه گراب مشهد

چشمه ای با خواص درمانی

چشمه گراب که از مکان‌های دیدنی مشهد به شمار می‌رود، در مسیر جاده قدیم مشهد به نیشابور قرار دارد و فاصله آن از شهر مشهد در حدود ۵۰ کیلومتر است. گراب به آن دسته از چشمه‌ها و آب‌های معدنی گفته می‌شود که از ترکیبات گوگرد برخوردار هستند. چشمه گراب مشهد مجموعه‌ای از چند چشمه روی تپه‌های مختلف است. این چشمه‌ها که در حدود ۵۰۰ متر با یکدیگر فاصله دارند، دارای دهانه‌های مخروطی شکل هستند و در ارتفاع بالاتری از سطح زمین قرار دارند. آب هرکدام از چشمه ها، رنگ و طعم متفاوتی دارد که علت آن وجود مواد معدنی خاصی در هرکدام است. این مواد طعم آب هرکدام از چشمه‌ها را ترش، تلخ یا شور کرده است. کارشناسان زمین‌شناسی، آب چشمه گراب را در گروه آب‌های کلروره سدیک آهن‌دار و هیپوترمال با باقی مانده خشک زیاد و میزان اسیدی بودن زیاد طبقه‌بندی کرده‌اند. مردم بومی این منطقه، برای درمان بیماری‌های پوستی خود به این چشمه‌ها روی می‌آورند و از آب شفابخش آن‌ها استفاده می‌کنند. آب چشمه به دفع مواد زاید از بدن کمک می‌کند. همچنین برای درمان بیماری‌های مفصلی مفید است. افزایش ترشحات معده، صفرا، بزاق و لوزالمعده نیز از دیگر خاصیت‌های درمانی این آب است. لازم به ذکر است که چشمه گراب فاقد امکانات رفاهی خاص است.

بازار رضا مشهد | جاذبه گردشگری ایران

بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد

بازار ادویه، زعفران، انگشتر، پارچه، فیروزه

بازار رضا از جمله مراکز خرید مشهد است که در نزدیکی حرم امام رضا، ضلع شرقی خیابان امام رضا، حد فاصل فلکه آب و ۱۷ شهریور قرار دارد. دسترسی به بازار رضا از طریق تاکسی، اتوبوس و مترو امکان پذیر است. با توجه به نزدیکی بازار رضا به حرم امام رضا، مقصد اول گردشگران برای خرید سوغاتی و یادگاری این بازار است. کمتر زائر و گردشگری پیدا می‌شود که به مشهد سفر کند و سری به این بازار نزد. در اینجا می‌توانید انواع و اقسام سوغاتی از سجاده و مهر و تسبیح تا انگشتر فیروزه و عقیق، زعفران، ادویه، زرشک، نبات و... را خریداری کنید. مالک اصلی بازار رضا آستان ‌قدس ‌رضوی است و اشخاص حقیقی یا حقوقی صرفا صاحب سرقفلی واحد خود هستند. این بازار که از جاذبه‌های گردشگری مشهد محسوب می شود در دوره پهلوی، به دستور محمدرضا شاه ساخته شد.

پارک علمی بازیما مشهد | جاذبه گردشگری ایران

پارک علمی بازیما مشهد

پارک علمی بازیما مشهد

سرزمین پرفسور بازیما پارکی منحصر بفرد

پروفسور بازیما، نمادی از یک دانشمند همه چیزدان است که تمام دنیا را گشته و نمونه‌های جذاب علمی را جمع آوری کرده است. او این نمونه ها را در پارک علمی اش در معرض دید مراجعه کنندگان قرار داده است. پارک پروفسور بازیما که از جاذبه‌های گردشگری مشهد است اولین پارک علمی ایران و سومین پارک سفر به درون بدن انسان در جهان است. در این پارک می¬توان سوار بر ماشین زمان شده و به ابتدای خلقت جهان رفت. با سوار شدن در زیردریایی اکتشافی سری به دنیای عجیب جانوران زیر دریا زد. با عبور از داخل دهان یک انسان غول پیکر و سفر درون اندام‌های بدن، به کشف اسرار بدن انسان پرداخت. می‌توان در سیمیلاتور پرواز همچون یک خلبان، از پرواز روی شهر مشهد لذت برد و با ژیروسکوپ فضایی تست‌های مقدماتی فضانوردی شبه بی‌وزنی را تجربه کرد. با مریخ نورد بازیما به کاوشگری در سطح مریخ پرداخت و در آسمان نمای خورشیدی فضای لایتناهی آسمان‌ها را به نظاره نشست. در آکادمی زیست‌شناسی می‌توان بدن انسان یا قورباغه را تشریح کرد و تزریق تا احیاء قلبی را به‌صورت عملی انجام داد.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟