(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
تبریز شهر گلیم و پسته | سوغات صنایع دستی تبریز

سوغات صنایع دستی تبریز

سوغات صنایع دستی تبریز


20 سوغاتی صنایع دستی تبریز از چرم تا فرش


از سوغات صنایع دستی تبریز می‌توان به چرم تبریز، قالی تبریز، ورنی بافی، نقره‌کاری، قلمزنی و منبت‌کاری اشاره کرد. سوغات خوراکی تبریز شامل انواع شیرینی مانند رشته ختایی، شیرینی لطیفه، راحت‌الحلقوم، باقلوا، قرابیه، شکلات تسبیحی، شیرینی نوقا، نان زنجبیلی، چوروتمه و باسلوق است.

سفال تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

سفال تبریز

سفال تبریز

شهر تبریز و مناطق اطراف آن، به علت داشتن نوعی خاک سفید رنگ مناسب، محصولات سفالی زیبا و باکیفیتی دارد. سفال تبریز، مانند سفال میبد، سفال همدان و سفال کلپورگان یک سوغاتی غیر خوراکی بسیار با ارزش محسوب می‌شود.

چرم تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

چرم تبریز

چرم تبریز

اولین کارخانه چرم‌سازی ایران در سال ۱۳۰۸ شمسی در شهر تبریز افتتاح شده‌است. ارزنده‌ترین محصول چرمی تبریز، کفش‌های دست دوز آن است که شهرت جهانی دارند. کیفیت بالای چرم، دوخت ظریف و استادانه و دوام و راحتی، سبب شده است تا کفش دست دوز تبریز در داخل و خارج از کشور، طرفداران زیادی داشته باشد. در کنار کفش تبریز، کیف، کلاه و کاپشن چرم تبریز نیز بسیار پرطرفدار هستند.

قالی تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

قالی تبریز

قالی تبریز

محال است که ایرانی باشید و نام قالی تبریز را نشنیده باشید. قالی تبریز بسیار باکیفیت، متنوع، فوق‌العاده زیبا و خوشرنگ است که البته متناسب با این همه خوبی، قیمت بالاتری هم نسبت به فرش دیگر شهرها دارد. فرشبافی در تبریز به قبل از دوران صفویه باز می‌گردد و یکی از قدیمی‌ترین و معروفترین مراکز بافت فرش‌های دستباف در دنیا به حساب می‌آید. انواع فرش‌های دستباف، ابریشمی، ماشینی با طرح‌های مختلف مانند طرح سالاری، طرح هریس، طرح ماهی، طرح علیا و طرح گل ابریشم در بازار تبریز یافت می‌شود. فرش‌های تبریز پرزهای کوتاهتری دارند لذا نسبت به سایر فرش‌های دستبافت سبک‌تر می‌باشند.

گلیم سوماک تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

گلیم سوماک تبریز

گلیم سوماک تبریز

گلیم ورنی، گلیم سوزنی و گلیم سوماک نام‌های مختلف یک گونه از گلیم ایرانی است. گلیم سوماک تبریز، بعد از انقلاب به ورنی بافی تغییر نام داده‌است. ورنی بافی نوعی فرش بدون پرز و یک رو است که نه گلیم است و نه فرش. از نظر ظاهر به قالی شباهت دارد و از نظر بافت، شبیه به گلیم است. مواد لازم برای تهیه و بافت ورنی عبارتند از پشم، پنبه، ابریشم، کنف و موی حیوانات.

نقره کاری تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

نقره کاری تبریز

نقره کاری تبریز

نقره‌سازی از سال ۱۹۱۵ میلادی از ترکیه برای اولین بار به تبریز آمده و لذا نقره‌کاران بیش از دیگر نقاط کشور در تبریز دیده می‌شوند که اغلب نقره‌کاران قدیم شهر تبریز را هموطنان ارامنه تشکیل می‌دهند. نقره‌کاران تبریزی تولید و حکاکی انواع ظروف نقره و آینه شمعدان نقره را به زیبایی انجام می‌دهند.

قلمزنی تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

قلمزنی تبریز

قلمزنی تبریز

هنر قلمزنی روی مس که در دسته صنایع دستی فلزکاری قرار می‌گیرد به هنر کنده‌کاری و تزئینات به کمک قلم و ضربات چکش بر روی زمینه ظروف مسی، نقره‌ای، طلا و برنجی گفته می‌شود. در قلمزنی تبریز خبری از چکش و قیر اندود کردن پشت ظرف نیست و با ظرافت و دقت خاص و به کمک فشار دست انجام می‌شود و همین باعث شده قلمزنی تبریز بسیار خاص و زیبا باشد.

منبت‌کاری تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

منبت‌کاری تبریز

منبت‌کاری تبریز

هنرمندان منبت‌کار تبریزی با استفاده از چوب درختان گردو و راش آثار زیبا و بی‌بدیلی را تولید می‌کنند که انواع قاب منبت، مبل، تخت خواب و کابینت آشپزخانه نمونه‌ای از آن است.

چاپ باتیک تبریز | سوغات صنایع دستی و شیرینی های تبریز

چاپ باتیک تبریز

چاپ باتیک تبریز

چاپ باتیک نوعی نقش اندازی بر روی انواع پارچه، به خصوص پارچه ابریشم است. در این روش قسمت‌هایی از پارچه را با ماده‌ای مقاوم که مانع از نفوذ رنگ به پارچه می‌شود، می‌پوشانند تا با روشی خاص نقوش دلخواه را بر روی پارچه ایجاد کنند.

پرسش‌های متداول


سوغات تبریز از کجا بخریم؟


صنایع دستی معروف تبریز کدامند؟

چرم تبریز، قالی تبریز و سفال تبریز معروف‌ترین صنایع دستی تبریز هستند.


پیج سوغات تبریز؟

متن دیدگاه

کامنت کاربر

مهناز

سوغات تبریز از کجا بخریم که زیاد شلوغ نباشه و نخوایم معطل بشیم؟

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟