(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
معروف ترین غذاهای محلی همدان

غذاهای محلی همدان

معروف ترین غذاهای محلی همدان


20 غذای سنتی همدان از کباب سرداشی تا آبگوشت فلفل


با توجه به آب و هوای سرد و کوهستانی استان همدان، غذاهای محلی آن اغلب شامل غذاهای گرم با حبوبات می‌باشند که به شکل آبگوشت و آش سرو می‌شوند. آبگوشت‌های محلی همدان شامل آبگوشت قورمه، آبگوشت فلفل، آبگوشت کلم‌قمری و آبگوشت یخنی هستند. ضمناً غذاهای دیگری مانند آش اوماج، آش کاچی، آش گوجه‌فرنگی، آش جو هویج، کوفته‌برنجی، کباب سرداشی و خورشت غوره بادمجان نیز در این منطقه محبوب هستند. برخی از این غذاها مانند آبگوشت بزباش، آبگوشت کلم‌قمری، آش کاچی، کباب سرداشی و آبگوشت یخنی برای ثبت ملی معرفی شده‌اند. همچنین، در این منطقه ترشی و مرباهای خاصی نیز تهیه می‌شود و یک ضرب المثل همدانی وجود دارد که می‌گوید خانم‌های همدانی از گوشت گنجشک هم ترشی تهیه می‌کنند. با توجه به وجود حبوبات در بیشتر غذاهای سنتی همدان، می‌توان گفت که رژیم غذایی مردم همدان می‌تواند با رژیم گیاهخواران همخوانی داشته باشد.

آبگوشت قرمه | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- آبگوشت قرمه

آبگوشت قرمه‌ همدان

آبگوشت قورمه همدان، یک ترکیب از آبگوشت و قورمه سبزی است که با استفاده از موادی همچون سبزی قورمه، سیب‌زمینی، لیموعمانی، پیاز داغ، لوبیا قرمز و تخم‌مرغ تهیه می‌شود. این غذا معمولاً با دورچین‌هایی مانند ماست، دوغ، پیاز، فلفل و لیموترش سرو می‌شود.

آبگوشت فلفل | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- آبگوشت فلفل

آبگوشت فلفل همدان

مواد لازم برای تهیه آبگوشت فلفل همدان، گوشت گوسفندی، سیب‌زمینی، گوجه‌‌فرنگی، نخود، پیاز، سیر، فلفل سبز، زیره سبز، زنجبیل تازه و آبلیمو است.

آبگوشت کلم قمری | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- آبگوشت کلم قمری

آبگوشت کلم قمری همدان

آبگوشت کلم قمری یکی از غذاهای سنتی استان همدان است که با استفاده از کلم قمری، گوشت گوسفندی، عدس، پیاز، نعناداغ، زردچوبه، فلفل و سیرداغ پخت می‌شود. این غذا معمولاً با کشک محلی، ماست یا سیر همراه می‌شود و می‌تواند به عنوان یکی از غذاهای اصلی در وعده ناهار یا شام میل شود.

آبگوشت یخنی | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- آبگوشت یخنی

آبگوشت یخنی همدان

آبگوشت یخنی یکی از غذاهای محلی استان همدان است که با استفاده از موادی همچون پیاز، گوشت، لیمو عمانی، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی تهیه می‌شود.

آش آماج | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- آش آماج

آش آماج همدان

آش آماج یکی از غذاهای محلی استان همدان است که در شهرهای دیگر ایران نیز با دستور پختی متفاوت درست می‌شود. مواد لازم برای تهیه این آش شامل سبزی آش (تره و پیازچه)، حبوبات (عدس، لوبیا چشم‌بلبلی)، پیازداغ، سیر، تخم ‌مرغ و اوماج است. آماج یک جور خمیر است که بعد از اینکه در حرارت خشک شد در آش‌های سنتی استفاده می‌شود. برای تهیه آماج باید آرد، زردچوبه، نمک و کمی آب را با هم ترکیب کرد تا زمانی که ترکیب حاصل به شکل خمیر درآید. در این مرحله باید آن را رنده کرد و در معرض هوای آزاد قرار داد تا خشک شود. معمولاً اوماج در اواسط پخت به آش اضافه می‌شود.

آش کاچی | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- آش کاچی

آش کاچی همدان

در همدان برای درست کردن آش کاشی از بلغور گندم، کشک، سیر، فلفل، نمک و روغن حیوانی استفاده می‌شود.

آش گوجه‌فرنگی | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- آش گوجه‌فرنگی

آش گوجه‌فرنگی همدان

آش گوجه‌فرنگی همدان، با استفاده از سبزی (جعفری، نعنا، تره)، برنج، لپه، گوجه‌فرنگی، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن تهیه می‌شود.

آش جو هویج | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- آش جو هویج

آش جو هویج همدان

آش هویج و جو از غذاهای سنتی همدان است که سر سفره افطار طرفداران زیادی دارد. برای پخت این غذا از نخود، بلغور، هویج، پیاز داغ، گوشت چرخکرده، فلفل، نمک و زردچوبه استفاده می‌کنند. معمولا در حین پخت آش، کشک نیز به مواد اضافه می‌شود.

کوفته | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- کوفته

کوفته همدان

کوفته همدان یکی از خوشمزه‌ترین کوفته‌های ایرانی است که محبوب خیلی‌ها است. برای تهیه این کوفته از موادی همچون گوشت گوسفند، نخود، لپه و برنج استفاده می‌شود و با تخم‌مرغ آب‌پز، خرما، کشمش، پیازداغ و گردو داخل آن پر می‌شود. سپس این کوفته در سسی تهیه‌شده از رب گوجه‌فرنگی، سرکه و آلو پخته می‌شود. برای سرو کوفته همدان از دورچین‌هایی همچون سبزی تازه، ماست و ترشی استفاده می‌شود.

کباب سرداشی | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- کباب سرداشی

کباب سرداشی همدان

کباب سرداشی یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی استان همدان است که در سراسر ایران شناخته شده است و عنوان یکی از بهترین کباب‌های ایرانی را دارد. برای تهیه این کباب از موادی همچون سیب‌زمینی، پیاز، گوشت گوسفند، فلفل قلمی و گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود. گوشت این کباب با مرزنجوش یا نعناع تازه طعم دار می‌شود و از گذشته دور تا به امروز کباب سرداشی در تنور نان سنگک طبخ می‌شده است. البته امروزه درون فر نیز پخته می‌شود. این کباب با دورچین لیموترش، ماست، دوغ و سبزی‌ سرو می‌شود. علت نامگذاری این کباب به این دلیل است که در گذشته، مردم مواد کباب را در خانه حاضر می‌کردند و سپس آن را به نانوایی‌های سنگکی می‌بردند تا برایشان داخل تنور یا همان «سرداش» بپزند.

خورشت غوره بادمجان | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- خورشت غوره بادمجان

خورشت غوره بادمجان همدان

خورشت غوره بادمجان همدان یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی استان همدان است که طعم ترشی دارد. برای تهیه این خورشت از موادی همچون بادمجان، غوره، پیاز، گوجه‌فرنگی، نمک، ادویه، مرغ، فلفل، زردچوبه، گوشت چرخ‌کرده و رب گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود. این غذای خوشمزه معمولاً در فصل بهار و اوایل تابستان و با آمدن غوره‌های تازه پخته می‌شود، البته با استفاده از غوره‌های فریز شده نیز می‌توان در تمام طول سال این خورشت را تهیه کرد.

آش خشکبار | غذاهای محلی استان همدان

غذای محلی همدان- آش خشکبار

آش خشکبار همدان

آش خشکبار یکی از غذاهای محلی شهرستان همدان است که با استفاده از حبوبات، سبزی آش، گوشت استخوان‌دار، پیاز، برگه هلو، برگه زردآلو، آلو ترش، رشته آشی و شیره انگور تهیه می‌شود. این غذا می‌تواند بدون گوشت گوسفند نیز تهیه شود تا مناسب رژیم‌های گیاهخواری باشد. آش خشکبار به دلیل داشتن مواد غذایی مختلف از جمله پروتئین، انواع ویتامین، منیزیم و فسفر، به عنوان یکی از غذاهای خوشمزه و مغذی شناخته شده است. این غذا معمولاً در کنار دورچین‌هایی نظیر سیرداغ، پیازداغ، کشک و نعناع داغ در شب‌های سرد همدان سرو می‌شود.

آش برنج | معروف ترین غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- آش برنج

آش برنج همدان

آش برنج یکی از غذاهای محلی شهرستان همدان است که با استفاده از موادی مانند عدس، برنج و آب قلم تهیه می‌شود. آش برنج معمولاً با دورچین‌هایی نظیر ماست، آبلیمو، آبغوره، پیازداغ، سیرداغ و نعنا سرو می‌شود.

کله‌جوش | معروف ترین غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- کله‌جوش

کله‌جوش همدان

کله‌جوش یکی از غذاهای محلی شهرستان همدان است که با استفاده از موادی مانند گردو، نعناع خشک، پیاز، زردچوبه و کشک تهیه می‌شود. این غذا دارای طعم ترش و شور است و معمولاً در کنار دورچین‌هایی مانند پیاز و سبزی تازه سرو می‌شود.

آش شل پتله | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- آش شل پتله

آش شل پتله همدان

پتله یکی از فرآورده‌های گندم است که با صرف وقت و انرژی زیاد تهیه می‌شود و در تهیه آش شل پتله استفاده می‌شود. مواد دیگری که در تهیه آش شل پتله کاربرد دارند عبارتند از سبزی آش، گوشت با استخوان، بلغور، پیاز، عدس و سیب‌زمینی.

ترحلوا هويج | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- ترحلوا هويج

ترحلوا هويج همدان

ترحلوا یکی از دسرهای محلی شهرستان همدان است که معمولاً در ماه رمضان و برای سفره افطار تهیه می‌شود. این دسر با استفاده از موادی مانند هویج، شکر، زعفران، گلاب، روغن، آرد برنج، هل و دارچین تهیه می‌شود. ابتدا هویج‌ها رنده شده و با شکر در قابلمه‌ای تفت داده می‌شوند. سپس زعفران و گلاب به مخلوط هویج و شکر افزوده شده و پس از تفت دادن، روغن و آرد برنج به آن اضافه می‌شود و همه با هم مخلوط می‌شوند تا حلوا پخته شود. در نهایت، هل و دارچین به عنوان ادویه‌های پخت ترحلوا اضافه می‌شوند.

معجون | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- معجون

معجون همدان

معجون یکی از دسرهای خوشمزه و مقوی در استان همدان است که معمولاً به عنوان میان وعده سرو می‌شود. این دسر با استفاده از موادی مانند آرد، دارچین، زنجبیل، جوز هندی، میخک، گردو، پسته، پودر نارگیل، کاکائو و عرق نعنا تهیه می‌شود و غلظتی مانند حلوا دارد.

حلوا زرده | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- حلوا زرده

حلوا زرده همدان

حلوا زرده یکی از دسرهای خوشمزه و محلی در شهرستان همدان است که با استفاده از موادی مانند زرده تخم‌مرغ، شکر، گلاب، نشاسته و زعفران تهیه می‌شود. غلظت این حلوا از فرنی بیشتر است و رنگ آن به نارنجی می‌زند. می‌توان برای تهیه حلوا زرده به‌جای نشاسته، از آرد برنج نیز استفاده کرد.

آبگوشت بزباش | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- آبگوشت بزباش

آبگوشت بزباش همدان

آبگوشت بزباش نام دیگر آبگوشت قرمه است که در همدان و خراسان تهیه می‌شود. این آبگوشت از نظر ظاهر و طعم به آبگوشت سنتی یا دیزی شباهتی ندارد و شبیه قورمه‌سبزی است.

انواع ترشی | غذاهای محلی همدان

غذای محلی همدان- انواع ترشی

انواع ترشی همدان

شهر همدان در واقع یکی از مراکز تولید ترشی‌های متنوع در ایران است و خانم‌های هنرمند همدانی با استفاده از میوه‌ها و سبزیجات مختلف، ترشی‌هایی بسیار خوشمزه و متنوع تولید می‌کنند. ترشی‌های مختلفی مانند ترشی فلفل، گردو، به، انبه، آناناس، قارچ، کلم، زیتون، لوبیا سبز، نخودفرنگی، ذرت، سیر، موسیر، موز، خرمالو و پوست پسته در همدان تهیه می‌شوند. ترشی "شیر شیره" از انگور و ترشی "شپله" از گیاه معطری با همین نام تولید می‌شود. ترشی فلفل در همدان با نام ترشی بیور نیز معروف است.

متن دیدگاه

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟