(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
سیرجان شهر جهانی گلیم | جاذبه های گردشگری سیرجان

جاهای دیدنی سیرجان

جاذبه های گردشگری سیرجان


13 جاذبه گردشگری، اثر تاریخی و طبیعت گردی سیرجان


سیرجان شهری در جنوب ایران و در جنوب غربی استان کرمان است و به لحاظ جمعیت دومین شهر استان کرمان بعد از شهر کرمان می‌باشد. یکی از شهرهای صنعتی و اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود و گردش مالی در این شهر نسبتا بالا هست. شهر سیرجان سرانه فضای سبز شهری خوبی دارد که از متوسط بسیاری از شهرهای دیگر کشور بالاتر است. یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پسته در استان کرمان است. به لحاظ تاریخی نیز سیرجان جاذبه‌های مهمی را در خود جای داده‌است. بنای سیرجان را به بهمن پادشاه اشکانی نسبت می‌دهند که نشان می‌دهد سیرجان قبل از اشکانیان نیز آباد بوده است. این شهر به دلیل قدمتی که دارد، مجموعه و موزه‌ای است از ادوار مختلف تاریخ ایران که هنوز در بناهای این شهر انعکاس دارد. معماری سیرجان صاحب یکی از بی‌نظیرترین نوع بادگیرهای ایرانی به نام بادگیر چپقی است. از جاذبه های گردشگری سیرجان می توان به موارد یخدان‌های دوقلو، بادگیر چپقی، بازار تاریخی سیرجان، خانه حاج رشید، خانه علی‌اکبر شوکت سعیدی، باغ سنگی، آرامگاه میر زبیر، قلعه سنگ سیرجان، بنای شاه فیروز، کاروانسرا و عمارت سعیدنیا اشاره کرد.

باغ سنگی سیرجان | سیرجان جاذبه گردشگری ایران

باغ سنگی سیرجان

باغ سنگی سیرجان

درختانی با میوه سنگ

باغ سنگی یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر سیرجان است که به شکل شش ضلعی نامنظم طراحی شده و متعلق به درویش خان اسفندیار پور بوده‌است. او مردی ناشنوا بود که از طریق دامداری و کشاورزی زندگی می‌کرد. پس از اصلاحات ارضی در سال ۱۳۴۰ درویش خان برای اعتراض به از دست دادن املاکش، دست از باغ‌داری برداشت تا این‌که همه درختان زمین باقی مانده او پس از تقسیم اراضی خشک شدند. درویش‌خان اسفندیار شروع به حفر کردن چاله‌هایی در زمین خشک کرد. او درختان خشکیده را در این چاله‌ها به وسعت زیادی کاشت و این کار را ادامه داد. زمانی که کاشت این درختان خشکیده تمام شد، شروع به آویزان کردن سنگ‌هایی از شاخه‌های درختان کرد. در نهایت وسعت این باغ سنگی به ۱۰۰۰ متر رسید و ۱۸۰ درختی که در آن کاشته شده بودند و سنگ‌هایی که مانند میوه از آن آویزان بود این باغ سنگی را پدید آورد. البته به جز سنگ، او چیزهای دیگری مانند لاستیک‌های پنچر شده، آینه‌های شکسته، فنر و هر چیزی که به نظرش می‌رسیده را به درخت آویزان می‌کرده است.

بادگیر چپقی سیرجان | سیرجان جاذبه گردشگری ایران

بادگیر چپقی سیرجان

بادگیر چپقی سیرجان

ملهم از دودکش کشتی‌های قديمی

بادگیر چپقی سیرجان یکی از منحصربه‌فردترین بادگیرهای ایران و جهان است که در دوران رضا شاه پهلوی و به تقلید از دودکش‌ها و هواکش‌های کشتی‌های قدیمی ساخته شده‌است. بادگیر سیستم معماری جالبی است که همانند کولر یا هواکش برای خانه ها عمل می کرد. سیستم کاری بادگیر به این صورت بود که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود می کشد و با تشت ‌های آبی که درون آن‌ها تعبیه شده، هوا را خنک کرده و به داخل خانه هدایت می نماید

یخدان دوقلو سیرجان | سیرجان جاذبه گردشگری ایران

یخدان دوقلو سیرجان

یخدان دوقلو سیرجان

یخچال طبیعی

قدمت یخدان دوقلوی سیرجان مربوط به دوران قاجاریه است. این یخچال‌های طبیعی یخ مصرفی مردم شهر سیرجان را تامین می‌کردند. این یخدان‌ها شامل دو چاله یخ است که بر روی آن‌ها گنبد عظیم خشتی قرار گرفته و همچنین یک حصار طویل و مرتفع و سایه‌انداز در بین دو یخدان کشیده شده است. این یخدان‌ها به‌عنوان جاذبه های گردشگری سیرجان شناخته می‌شوند. مخازن یخ این یخدان‌ها در عمق زمین با خاک‌برداری ایجاد و دورچینی شده‌اند و برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل چاله‌ها جداره‌های آن را با آجر و پوشش عایق دور چینی کرده‌اند. یخ حاصله از حوضچه‌های یخ در فصل سرد زمستان با نیروی انسانی خرد شده و به چاله‌های یخ منتقل می‌شد و هنگامی که مخزن یا چاله‌های یخ به حد اشباع می‌رسید، دهانه مخزن را مسدود می‌کردند تا با شروع فصل گرما که به آب خنک و یخ نیاز داشتند، مورد استفاده قرار گیرند. روی هر کدام از چاله‌های یخ یک گنبد عظیم مخروطی قرار گرفته که از مصالح خشت خام و ملات گل رس پوشیده شده و عایق بسیار خوبی در مقابل نور و گرمای حاصل از تابش خورشید است. اهالی سیرجان در فصل زمستان مخزن یخدان‌ها را از یخ پر کرده و با بستن درب‌ها و روزنه‌ها، در فصل تابستان از یخ آن استفاده می‌کردند. نمونه دیگری از این یخچال های خشتی را در شهر تاریخی میبد می توان یافت.

آرامگاه شاه فیروز سیرجان | سیرجان جاذبه گردشگری ایران

آرامگاه شاه فیروز سیرجان

آرامگاه شاه فیروز سیرجان

بنایی متعلق به دوره ایلخانی

شاه فیروز بنایی تاریخی مربوط به سده 9 هجری قمری است که در جنوب شرقی سیرجان واقع شده است. بر فراز صخره ای از سنگ سبز تیره به ارتفاع ۳۰متر واقع شده و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سنگ قبر آرامگاه از بین رفته و نمی توان از هویت فرد دفن شده و تاریخ احداث بنا اطلاع دقیقی به دست آورد. با توجه به شیوه معماری به نظر می رسد که این بنا متعلق به دوره ایلخانی قرون هشتم و نهم هجری باشد. این اثر شامل یک ساختمان چهار طاقی آجری با هشت ستون، و سقفی گنبدی است که بر روی این ستونها زده شده است. مردم این نواحی نقل می‌کنند که در ساختمان آن از شیر شتر استفاده شده تا بنا محکم ساخته شود و پا بر جا بماند. در اطراف آن، و در تمام سطح تپه‌ای که بنا بر روی آن ساخته شده، بقایای ظروف سفالی به چشم می‌خورد که وجود تمدنی عظیم را در این نواحی نشان می‌دهد.

کاروانسرای آقا ابراهیم سیرجان | جاذبه گردشگری سیرجان ایران

کاروانسرای آقا ابراهیم سیرجان

کاروانسرای آقا ابراهیم سیرجان

کاروانسرای آقا ابراهیم از کاروانسراهای شاه عباسی، در مجاورت بازار قدیمی و اصلی شهر سیرجان قرار دارد. این کاروانسرا با بنایی یک طبقه و دو ورودی دو طبقه و همچنین دارای یک حیاط مرکزی و حجره‌هایی در اطراف آن می‌باشد. اکثرحجره‌های این کاروانسرا متروکه اند و بعضی هاشان بعنوان انبار استفاده می شوند.

بازار آقا ابراهیم سیرجان | جاذبه گردشگری سیرجان ایران

بازار آقا ابراهیم سیرجان

بازار آقا ابراهیم سیرجان

بازار آقا ابراهیم بازاری قدیمی است که به دلیل نزدیکی به بازارهای کهنه و نو سیرجان بعنوان یکی از مراکز خرید برای بومی ها و گردشگران محسوب می‌شود. این بازار که به کاروانسرای سیرجان راه دارد محل خرید و فروش گلیم‌ و فرش است.

خانه شوکت سعیدی سیرجان | جاذبه گردشگری سیرجان ایران

خانه شوکت سعیدی سیرجان

خانه شوکت سعیدی سیرجان

تلفیق آجر و دانه های سرباره کوره

خانه شوکت سعیدی سیرجان مربوط به دوره پهلوی اول است که به صورت خانه ای دو طبقه با مصالح آجرتراش بنا شده است. این خانه که ازخانه های تاریخی سیرجان است و در بافت قدیم شهر واقع شده است از جاذبه های گردشگری سیرجان به شمار می رود. نمای اصلی خانه با آجر پوشانده شده است که شامل تلفیق آجر و دانه های درشت سرباره کوره است. دانه های سرباره کوره با ترکیب آجر شکل زیبایی را پدید می آورند و معمولا با طرح های هندسی، گلدانی و اسلیمی ترکیب می شوند. طرح آجر سرواره مختص بافت تاریخی سیرجان است که از این مصالح ساختمانی تنها در بناهای این شهر استفاده شده است.

خانه حاج رشید سیرجان | جاذبه گردشگری سیرجان ایران

خانه حاج رشید سیرجان

خانه حاج رشید سیرجان

وقف حسینیه

خانه حاج رشید خانه ای قاجاری است که در اطراف بازار قدیمی سیرجان واقع شده است. این ساختمان هم اکنون وقف حسینیه است و حدود ۱۶۰ سال قدمت دارد.

خانه صدر زاده سیرجان | جاذبه گردشگری سیرجان ایران

خانه صدر زاده سیرجان

خانه صدر زاده سیرجان

موزه سنگ آهن

خانه صدر زاده عمارتی دوطبقه در وسط باغ پسته‌ای قرار گرفته است و دارای اصطبل، حمام، گاوچاه، استخر، باغچه، حوض‌خانه و شیر سنگی است.

بازار تاریخی سیرجان | جاذبه گردشگری سیرجان ایران

بازار تاریخی سیرجان

بازار تاریخی سیرجان

سقف های گنبدی و نورگیرها

بازار تاریخی سیرجان که از جاذبه های تاریخی و گردشگری سیرجان به شمار می رود دارای قدمتی دویست ساله است. این بازار که از آثار تاریخی به جای مانده از دوران قاجار است بیشتر با نام بازار دو قلوی سیرجان شناخته می شود. بازار دوقلوی سیرجان دارای سقف های گنبدی و نور گیر است و در اطراف آن، بناهای مشهوری مانند مدرسه احمدی، مسجد جامع اعظم ملاحسین خان و مسجد کلاه مال ها قرار دارند. عطر بوی گیاهان دارویی در کل بازار پیچیده است و قاووت که یکی از سوغاتی های پرطرفدار سیرجان و استان کرمان است در اکثر مغازه های این بازار یافت می شود.

منطقه حفاظت شده بهرام گور سیرجان | جاذبه گردشگری سیرجان ایران

منطقه حفاظت شده بهرام گور سیرجان

منطقه حفاظت شده بهرام گور سیرجان

منطقه حفاظت شده بهرام گور در مرز استان کرمان و استان فارس قرار دارد و مهم‌ترین پناهگاه گورخر ایرانی است.

کفه نمک | جاهای دیدنی سیرجان

جاهای دیدنی سیرجان، کفه نمک

کفه نمک سیرجان

کفه نمک سیرجان در فصول بارانی تبدیل به دریاچه و در فصول گرم سال، تبدیل به شوره‌زار می‌شود. به گفته مردم محلی، بهترین زمان بازدید از دریاچه کفه نمک سیرجان، در شب چهاردهم هر ماه است، زیرا ماه کامل، باعث درخشش بلورهای نمک شده و منظره‌ای فوق‌العاده ایجاد می‌نماید. این دریاچه با وسعت 35 هزار هکتار، در فصول گرم سال پوشیده از نمک‌های ورم کرده می‌شود و منظره‌ای شبیه برف‌های سیبری روسیه را تداعی می‌کند. ولی به محض بارش باران، این شوره‌زار در عرض چند ساعت تبدیل به دریاچه‌ای مواج و بزرگ می‌شود.

روستای پاریز | جاهای دیدنی سیرجان

جاهای دیدنی سیرجان، روستای پاریز

روستای پاریز سیرجان

پاریز، از روستاهای سرسبز و دیدنی اطراف سیرجان است که دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی است. در منطقه شکار ممنوع پاریز، بیش از ۱۰۲ گونه از مهره‌داران و ۱۷۵ گونه از گیاهان دارویی زیست می‌کنند. اگر در فصل بهار به این روستای جذاب، سفر کنید، شاهد طبیعتی بکر، سرسبز و خیره‌کننده خواهید بود و جای جای این روستا جاذبه گردشگری است که به مواردی مانند دره‌ی تافک، چشمه ذغالی، گلیگه، کوه شاه خیرالله و شقایق‌زارها می‌توان اشاره نمود. این روستای سرسبز دارای جاذبه‌های تاریخی نیز است که از بین آنها می توان به کاروانسرای پاریز، سنگ دشت قیچی و نقاشی‌های اجرا شده بر روی آن و منزل غلامحسین ترابی با کوچه‌پس‌کوچه‌های خیره‌کننده و قدیمی‌اش اشاره کرد.

متن دیدگاه

کامنت کاربر

گردشگري كرمان بيشتر از اينهاست

کامنت کاربر

امیرحسین

یتمهی

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟