(98) 913 687 4610
 ایران، یزد
آباده شهر جهانی منبت | جاذبه‌های گردشگری آباده

جاهای دیدنی آباده

جاذبه‌های گردشگری آباده


10 جاذبه گردشگری، اثر تاریخی و جاذبه طبیعی آباده


شهر آباده در قسمت شمالی استان فارس قرار دارد. آباده به معنی آبادی است. در حدود یک‌هزار سال پیش از میلاد مسیح، آباده محل سکونت انسان بوده‌است. منبت‌کاری این شهر در جهان شهرت بسیاری دارد. از جاذبه‌های گردشگری شهرستان آباده روستای چنار با قدمتی ۸۰۰ ساله است که آب‌و‌هوای بسیار معتدلی دارد. در مسجد روستا درخت چنار کهن‌سالی وجود دارد که نام روستا برگرفته از آن است. درخت چنار برای اهالی روستا ارزش بسیاری دارد؛ در باور آن‌ها این درخت مقدس است و به نماد این روستا تبدیل شده‌است. از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان آباده می‌توان به قلعه ایزدخواست، کاروانسرای ایزدخواست، تیمچه صرافیان، عمارت کلاه فرنگی سورمق، منطقه شکار ممنوع بید بیده، امامزاده سید محمد شورجستان و روستای زیبای شیرین فرهاد اشاره کرد.

قلعه ایزدخواست آباده | آباده جاذبه گردشگری ایران

جاهای دیدنی آباده، قلعه ایزدخواست

قلعه ایزدخواست آباده

بزرگترین قلعه خشتی جهان بعد از ارگ بم

قلعه ایزدخواست (دژ ایزدخواست) یکی از آثار تاریخی استان فارس مربوط به دوره ساسانیان، در ۷۵ کیلومتری شمال آباده واقع شده‌است. این دژ همسانی بسیاری به ارگ بم کرمان دارد. در درون دژ خانه‌های بسیار کوچک با کوچه‌های بسیار تنگ و باریک دیده می‌شود. خانه‌های درون دژ حیاط نداشته‌اند و پشت بام طبقه یکم در واقع حیاط طبقه دوم بوده‌است. همچنین با بکاربردن چوب اضافه سقف‌ها، برای خانه‌های پیرامونی حصار قلعه بالکن ساخته‌اند. دژ باستانی ایزدخواست بر فراز صخره بزرگی بنا نهاده شده‌است و در درون آن برماندهایی از آتشکده دوره ساسانیان بر جای مانده‌است. این چهارطاقی هم‌اکنون به صورت یک مسجد درآمده‌است. وجود آتشکده در میانه دژ نشانگر حضور موبدان و طبقه اشراف، بزرگان و درباریان در دژ ایزدخواست بوده‌است.

تیمچه صرافیان آباده | آباده جاذبه گردشگری ایران

جاهای دیدنی آباده، تیمچه صرافیان

تیمچه صرافیان آباده

تیمچه صرافیان روایتگر تاریخ تجارت در ایران

تیمچه صرافیان مربوط به دوره قاجار است و در آباده، بازار کهنه آباد، واقع در بافت قدیم شهر واقع شده است. در حال حاضر به عنوان ششمین بازارچه صنایع دستی ایران فعال است و برای تهیه سوغات آباده و سوغات شیراز می توانید به آنجا مراجعه کنید. درب ورودی تیمچه از جنس چوب که حاشیه و چهار چوب آن به طرز زیبایی منبت‌کاری شده است و دو کوبه روی آن قرار داشته که کوبه سمت چپ مخصوص آقایان وکوبه سمت راست مخصوص خانم‌ها بوده‌است. سر در ورودی بنای تیمچه به صورت نیم دایره با اشکال شیر و گل و بوته گچکاری شده است. این ساختمان در دو طبقه ساخته شده که از اتاق‌های بالا برای استراحت تجار و مسافرین استفاده می‌شده‌است. حوض سنگی بسیار زیبایی در وسط حیاط واقع است. درب حجره‌ها به صورت کشویی به طرف بالا و پایین باز و بسته می‌شود و سقف آنها به وسیله چوب‌های حاشیه دار زیبایی پوشیده شده‌است و کف آنها با خشت‌های آجری مربع شکل فرش شده‌ است.

کاروانسرای ایزدخواست آباده | آباده جاذبه گردشگری ایران

اثر تاریخی آباده، کاروانسرای ایزدخواست

کاروانسرای ایزدخواست آباده

کاروانسرای ایزدخواست مربوط به سده ۱۲ است که در شمال شرقی رودخانه ایزدخواست و در شمال شهر آباده از استان فارس قرار دارد. گفته می‌شود کاروانسرای ایزدخواست یکی از ۹۹۹ کاروانسرایی است که شاه عباس صفوی در دوران خود بنا کرده‌است. یکی دیگر از نمونه‌های کاروانسرای شاه عباسی را در میبد یزد می‌توانید ببینید.

روستای خسروشیرین آباده | آباده جاذبه گردشگری ایران

طبیعت آباده، روستای خسروشیرین

روستای خسروشیرین آباده

استخرهای پرورش ماهی، دشت لاله‌های واژگون

روستای خسروشیرین یکی از روستاهای بسیار خوش آب و هوای ایران است که در شهرستان آباده از توابع استان فارس قرار دارد. آب و هوای این روستا به این دلیل که در دامنه‌های زاگرس واقع شده‌است کوهستانی است و دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل است. از جاذبه‌های گرشگری این روستا می‌توان به وجود چشمه‌سارهای پر آب و زلال و رودهای خسروشیرین، درختان سر به فلك كشیده سپیدار، باغ‌های سیب، استخرهای پرورش ماهی، دشت لاله‌های واژگون و گونه‌های بی نظیر حیوانی مانند خرس قهوه‌ای در منطقه اشاره كرد. دشت لاله‌های واژگون با وسعت 300 هكتار یكی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری شهرستان آباده است. این گل را گُل اَشك، اشك مریم و تاج قیصر نیز نامیده‌اند زیرا مقداری شبنم در بین این گل‌ها جمع می‌شود و سپس از گل به پایین می‌چكد. عمر این گیاه بسیار كم است و تنها در نیمه‌های فصل بهار قابل رویت است. اهالی روستای خسروشیرین در زمستان گونه‌ای خرس قهوای را در كوه‌های منطقه دیده‌اند.

عمارت عباسقلی خان آباده | جاذبه گردشگری آباده ایران

جاذبه گردشگری آباده، عمارت عباسقلی خان

عمارت عباسقلی خان آباده

قدمت خانه تاریخی عباسقلی خان که یکی از بناهای قدیمی شهر آباده است، به دوره قاجاریه می‌رسد. معماری خانه نمونه کاملی از یک خانه حیاط مرکزی با تزئینات چوبی و گچبری منحصربه‌فرد است. خانه تاریخی عباسقلی خان ساختمانی دو طبقه با چند اتاق است که پس از بازسازی ساختمان، طبقه پایین به عنوان رستوران و طبقه بالا به عنوان کافی‌شاپ استفاده می‌شود. یکی از اتاق‌های بالا به عنوان آتلیه عکاسی استفاده می‌شود. از جالب‌ترین ویژگی‌های عمارت عباسقلی خان، مبلمان و چیدمان آن است و با قدم زدن در این خانه، حس سفر به گذشته و بازگشت به دوران قاجار را تجربه می‌کنید.

عمارت کلاه فرنگی آباده | جاذبه گردشگری آباده ایران

عمارت کلاه فرنگی آباده

عمارت کلاه فرنگی آباده

تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی

عمارت کلاه فرنگی آباده که در 24 کیلومتری آباده واقع شده‌است یکی از جاذبه‌های گردشگری آباده محسوب می‌شود. این عمارت یک طبقه‌ای دارای 4 درب ورودی و پنجره‌های بلند است که به صورت 8 ضلعی ساخته شده‌است. عمارت‌های کلاه فرنگی که در شهرهای دیگر ایران نیز وجود دارند، ساختمان‌هایی اعیانی هستند که فقط بزرگان و سرشناسان می‌توانستند آنها را بسازند. اکثر عمارت‌های کلاه فرنگی در دوره قاجار ساخته شده‌اند و در ساخت آنها معماری ایرانی و اروپایی تلفیق شده‌است. عمارت کلاه فرنگی آباده ساختاری دایره‌ای‌شکل دارد و فقط 20 مترمربع مساحت دارد.

خرفت خانه آباده | جاذبه گردشگری آباده ایران

خانه سالمندان ایران باستان، خرفت خانه آباده

خرفت خانه آباده

در ضلع شمال شرقی شهر آباده کوه مقدس و اسرار آمیز خواجه قرار دارد که بر فراز آن مقبره‌ای ساده و بی‌آلایش ساخته شده که معلوم نیست به چه کسی تعلق دارد. در دامنه‌های این کوه، بقایای دخمه‌هایی به جا مانده است که به آن‌ها خرفت خانه می‌گویند. این دخمه‌ها مربوط به عهد باستان و فرهنگ زرتشتی هستند. در دوران اسلامی، برخی از عشایر کوچ‌نشین، پیران خود را که دیگر توان سفر و خطر نداشتند، در این خرفت خانه‌ها به جا می‌گذاشتند تا عمرشان به پایان برسد. در همین کوه بقایای گور دخمه‌های زرتشتی هم به چشم می‌خورد که به آن‌ها قبرهای آفتابی می‌گویند. زرتشتیان مرده‌های خود را به پشت در این دخمه‌ها می‌خواباندند و مقداری نان در پایین و بالای سر جسد قرار می‌دادند. سگی در دخمه می‌گذاشتند که این نان را تناول می‌کرد و خوردن نان توسط سگ به معنای غسل مرده بود.

روستای چنار | جاذبه گردشگری آباده ایران

طبیعت آباده- پیرترین درخت بنه ایران در روستای چنار

روستای چنار اباده

روستای چنار در چنوب غربی شهرستان آباده واقع است و علت نامگذاری روستا درخت چنار کهنسالی است که در مسجد بزرگ روستا قرار دارد. این روستای 800 ساله، طبیعت زیبایی دارد که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. باغ‌های سرسبز، گل‌های وحشی، کوچه باغ‌های زیبا و یک قلعه قدیمی از جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند.

پل علی ابن همزه آباده | جاذبه گردشگری آباده ایران

پل علی ابن همزه آباده

پل علی ابن همزه آباده

پل علی‌بن حمزه که یکی از جاذبه‌های گردشگری آباده است، در عصر آل بویه بر روی رودخانه خشک شیراز ساخته شده و بارها تعمیر شده‌است. کارهای تعمیر و ساخت نهایی در دوره کریم خان زند انجام شده‌است.

امامزاده سید محمد شورجستان آباده | جاذبه گردشگری آباده ایران

امامزاده سید محمد شورجستان آباده

امامزاده سید محمد شورجستان آباده

روستای شورجستان در مسیر جاده آباده- اصفهان واقع شده‌است و قدمت آن به دوران قبل از اسلام می‌رسد. امامزاده سید محمد که نسبت آن به امام زین‌العابدین می‌رسد در این روستا قرار دارد. زائرسرا، آشپزخانه، حمام، آبگرم وسرویس‌های بهداشتی از امکانات این امامزاده است.

منطقه شکار ممنوع بصیران اقلید | جاذبه گردشگری آباده ایران

منطقه شکار ممنوع بصیران اقلید

منطقه شکار ممنوع بصیران اقلید

در منطقه شکارممنوع بصیران اقلید حیواناتی مانند پلنگ، گرگ، کفتار، شغال، روباه، آهو و پرندگانی مثل دلیجه، تیهو، کبک، سارگپه، بحری، بلدرچین و چکاوک زیست می‌کنند.

متن دیدگاه

کامنت کاربر

احسان

سلام. آباده بيشتر از اينا جاذبه داره. لطفا بقيه شم بنويسيد

ماه رمضان در کشورهای مختلف

رمضان در کشورهای مختلف

سفره افطار، تزیین خیابان ها
جشنواره رمضان

جشنواره رمضان

هالووین در کشورهای مختلف

هالووین در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال هالووینی
جشنواره هالووین

فستیوال هالووین

زمستان در کشورهای مختلف

زمستان در کشورهای مختلف

معرفی 20 فستیوال برفی
جشنواره برفی

فستیوال زمستانی

روز ولنتاین در کشورهای مختلف

ولنتاین در کشورهای مختلف

معرفی 23 فستیوال ولنتاینی
شب یلدا در کشورهای مختلف

یلدا در کشورهای مختلف

آشنایی با 21 فستیوال یلدایی
جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان

جاهای دیدنی چابهار

جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان
سوغات خوراکی و صنایع دستی چابهار

سوغات چابهار

از چابهار چه بخریم؟
سوغات خوراکی و صنایع دستی اصفهان

سوغات اصفهان

از اصفهان چه بخریم؟